Pijn aan de onderkant van je voet, is het hielspoor?

voeten in hardloopschoenen bij artikel over hielspoor

Een hielspoor is een veel voorkomende hardloopblessure aan de pees onder je voet. Naast dat deze blessure pijnlijk is, kan het herstel vooral lang duren. Zaak dus om hielspoor te voorkomen of op z’n minst tijdig te herkennen.

Ik weet nog goed hoe een vriend van me vlak voor zijn marathon last van zijn voet kreeg. Enorme pijn onder de hak en de zool van zijn voet. Die marathon kon hij afzeggen. Want de pees aan de onderzijde van zijn voet was ontstoken. Een blessure om serieus te nemen. Loop je er te lang mee? Dan kan er kalkvorming in de spier ontstaan. Negeer je dit – ondanks de pijn – nog langer? Dan is het zelfs mogelijk dat er extra botvorming ontstaat. Dat wil je voorkomen natuurlijk.

 

Hoe herken je een hielspoor?

Iedereen heeft wel eens pijn aan de onderzijde van zijn voet. Ik had het pas nog nadat ik een week heel veel had gewandeld. De pees was stijf en dicht bij mijn hiel was het extra gevoelig. Hoewel het iets is om op te letten, is het goed te weten dat niet elke pijn aan de onderzijde van je voet een hielspoor is. Om een hielspoor te herkennen, heb ik de symptomen van de hielspoor voor je op een rij gezet.

Pijn onder de hiel die niet op een duidelijk aanwijsbare plek zit. De pijn begint wel in de buurt van de hak. Bij de aanhechting. Maar hij kan uitstralen naar de hele voet.

Een typisch symptoom van een hielspoor is pijn als je in de auto zit. Gas geven is een onnatuurlijke houding van je voet. Doe je dat met de voet die hielspoor heeft, dan zal je dit voelen. Gebruik je Cruise Control, dat kan wel een verschil maken.

>>Zo kan je spierpijn verminderen en voorkomen

 

Pijn onder je voet  als je wakker wordt

De pijn van een hielspoor voel je in de ochtend na het wakker worden. Of nadat je lang stil hebt gezeten. Als je even loopt en de doorbloeding toeneemt verdwijnt dat weer. Maar heb je een ernstige hielspoor? Dan helpt ook dat lopen niet meer.

Ook lang stilstaan kan problemen geven. Dit merken vooral mensen die veel moeten staan tijdens hun werk.

Een stijf gevoel aan de zool van je voet is misschien wel het belangrijkste symptoom. Dit is wat je als eerste merkt namelijk. Een stijve peesplaat en misschien zelfs ook achillespees zijn het signaal dat het rommelt onder je voet. Zie het als een beginnende hielspoor die je kan voorkomen.

 

Wat is de oorzaak van je hielspoor?

Een hielspoor is een vervelende blessure. Niet alleen voel je ‘m de hele tijd, ook geneest het langzaam. De klachten kunnen maanden aanhouden. Een blessure om te voorkomen dus. Of om op zijn minst tijdig te herkennen.

Een hielspoor kan worden veroorzaakt doordat je intensief en veel traint. Zoals die vriend van me die trainde voor de marathon. De trainingsarbeid werd steeds meer opgevoerd tot het punt waarop zijn voet het niet meer kon.

Loop je op versleten schoenen? Zitten ze niet goed of heb je de voor jou verkeerde demping in je hardloopschoen? Dan is het goed mogelijk dat hier de oorzaak van je hielspoor ligt.

Tot slot kunnen je kuitspieren een rol spelen. Zijn deze kort of stijf, dan kan dat invloed hebben op je voet. Daarom is een bezoek de sportmasseur geen overbodige luxe als je regelmatig hardloopt. Of foamrollen om je spieren los te houden. (lees verder onder afbeelding)

>>Kan je hardlopen met een hernia?

 

hardloper op onverharde weg - info over hielspoorWat kan je doen als je een hielspoor hebt?

Natuurlijk is het, als je pijn aan je voet hebt, belangrijk om de fysio om hulp te vragen. Al was het maar zodat hij je kan vertellen of jouw klacht wel een hielspoor is. De fysio weet dit vaak beter dan de huisarts. Gelukkig hoef je voor de fysio geen doorverwijzing te hebben en kan je er zo naar toe. Even een afspraak maken dus. Het helpt als je een sportfysio of een sportende fysio neemt. Die begrijpen nog iets beter hoe jij als sporter in je blessure staat.

Zelf kan je ook het een en ander aan je blessure doen. Omdat de oorzaak van een hielspoor je trainingsbelasting kan zijn. Is het verstandig om even minder te trainen. In plaats van hardlopen kan je de fiets pakken of lekker naar het zwembad gaan.

Daarnaast kan je de zool van je voet masseren. Met een tennis- of golfbal bijvoorbeeld. Rol hier voorzichtig overheen. Daarmee prikkel je je pees en stimuleer je je lichaam de blessure op te ruimen.

>>Schuurplekken tijdens het hardlopen, voorkom ze!

 

Hielspoor door stijve kuiten

Omdat je kuitspieren mede oorzaak van je hielspoor kunnen zijn, doe je er goed aan deze ook los te maken. Je kan ze rekken, maar het helpt ook goed om er overheen te rollen met een deegroller. Dan voel je meteen ontspanning in je kuit komen.

Worden de klachten minder? Dan kan je voorzichtig je training weer oppakken. Gebruik hier wel even een minutenblokjes schema voor. Daarmee verhoog je de belasting stapsgewijs en kan je goed voelen of er reactie is. Keert de pijn terug? Dan kan je nog niet hardlopen. Gaat het goed? Bouw dan rustig op. Doordat je ook fietst in de tussentijd zal je niet heel snel conditie verliezen.

Tot slot, overweeg ook eens te trainen met een trainer. Die kijkt mee naar je techniek. Of ga eens langs de atletiekvereniging. Dat is niet alleen super motiverend, je krijgt ook begeleiding.

Mintgroen hardlooparmbandje

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.