Schuurplekken tijdens het hardlopen, voorkom ze!

Schuurplekken tijdens het hardlopen, ongetwijfeld een bekend fenomeen. Deze hardlopers schuurplekken verschijnen over je hele lijf: bij je BH en onder je hartslagmeter. Schuurplekken tussen je benen en onder je oksels. Superirritant, maar vooral: wat kan je doen om schuurplekken tijdens het hardlopen te voorkomen?

Ik weet nog goed die zomer waarin ik een week lang met mijn benen wijd op de bank zat. Ja dat is een binnenkomertje he? Maar echt, ik zat daar. Benen wijd, Stoere Vrouwen Sporten hoodie aan, en een onderbroek. Meer niet, want dat deed pijn. Hoe dat kwam? Ik liep dat weekend 20 kilometer over de prachtige Utrechtse Heuvelrug, en dat heeft z’n sporen achtergelaten. Het was niet dat ik vanwege de spierpijn mijn broek niet kon aantrekken. En nee, het was ook niet dat ik te moe was om me aan te kleden. Eerlijk gezegd had ik van zowel spierpijn als vermoeidheid haast geen last. Maar die schuurplekken, die waren niet te harden.

 

Schuurplekken na een hardloopwedstrijd 

Die schurende benen zijn interessant, want je hoeft niet perse volle benen te hebben om die schuurplekken te krijgen. Ik weet daar inmiddels alles van. Dat leerde ik tijdens de 20 km trail. Een goede les: het verkeerde sportbroekje kan voor problemen zorgen.
Ik wilde lopen in dat mooie korte broekje. M’n benen zagen er prachtig uit en ik was zo blij dat ik ‘m eindelijk aan kon. Maar ja, hij was dus nieuw, nog niet gebruikt en dát… dat is dus niet zo heel erg slim. Twee hele grote open schuurwonden op de binnenkant van m’n bovenbenen waren het resultaat. Schuurplekken tijdens het hardlopen ontstaan. Na nog geen kilometer voelde ik dat er trammelant aankwam. Door die pijn heb ik heen gelopen en daarna die verplichte rust.

Astrid heeft pijn. Schuurplekken tijdens het hardlopen, ze wist ze niet te voorkomen

Halflange hardloopshort tegen schuurplekken

Dom kun je het gerust noemen. Want ik weet dat, zoals dat zo mooi geformuleerd werd door een andere dame, de binnenkant van mijn bovenbenen vrouwelijk afronden. Mijn broeken verslijt ik ook altijd precies daar, en inderdaad… als ik ga sporten dan heb ik altijd een broekje aan dat tot halverwege mijn bovenbenen komt. Want anders dan raken die benen elkaar steeds, gaat het irriteren óf dus zelfs kapot.

Compleet vergeten. Tot ik een paar minuten onderweg was en niks anders kon dan doorlopen. Maar zal ik je wat vertellen? Het maakt niet uit of je dunne benen, dikken benen, lange of heel gespierde hebt. De ene loopster kan wel in een korte short en de ander niet. Dat schuren kan komen door de omvang van je bovenbenen, maar ook door hoe je loopt. Heb je een smal spoor? Ofwel zet je je voeten bijna in een rechte lijn? dan is de kans groot dat je net als ik niet in zo’n short kan.

 

Schuurplekken tijdens het hardlopen voorkomen

Ik heb mijn lesje geleerd en zal vanaf nu nooit meer in een wedstrijd van start gaan met kleding waar ik nog niet eerder in heb gelopen. Tijdens een trainingsrondje had ik na een paar minuten namelijk gewoon weer om kunnen keren, waren mijn benen nog heel geweest, en had ik het broekje in de kast laten liggen. Dus… test je kleding en gadgets! Niet alleen nieuwe kleding, maar bijvoorbeeld ook een nieuwe BH of trail rugzakje.

En zo hebben we nog een aantal tips om die schuurplekken voor te blijven:

Smeren tegen schuurplekken

Met vaseline of bodyglide. Als je een laagje over je huid legt, schuurt het minder en bescherm je jezelf. Heb je snel last van schuurplekken of doe je mee met een lange run? Neem een labello mee. Zodra je voelt dat het een beetje schuurt kan je snel wat vet er op smeren.

 

Let op je hardlooptechniek

Een loopster vertelde dat ze altijd schuurplekken had, maar dat ze door een blessure anders moest gaan lopen. In een minder smal spoor. Het resultaat? Geen schuurplekken meer. Anders leren lopen is wel lastig, zij moest het doen en de fysio hielp haar. Maar je kan eens kijken naar hoe je loopt, soms is een beetje breder lopen dus al de oplossing.

 

Gadgets against schuurplekken

Heb je geen schuurplekken tussen je benen maar op je borst door je hartslagband, dan is het misschien wel handig om te gaan lopen met een hartslagmeter die op de pols meet. Zowel Garmin, TomTom als Polar hebben die. Rose loopt het liefst met de Polar a360, ik loop liever met Garmin en Rhodé is een TomTom loopster. Het is om het even, maar een hartslagband, dat hoeft niet meer.

 

De juiste sportkleding kan schuurplekken voorkomen

Koop een broekje met een lange ondershort. Rose heeft er al jaren eentje van Saucony die perfect zit en voor de wijde broekjes zonder binnenbroekje heeft ze een strakke short van Nike. Die draagt ze er dan onder. Een driekwart tight is ook een optie. Vind je dat niet fijn, dan is dit halflange broekje van Lornah een goede optie. Ik heb deze inmiddels gepast en ben helemaal verliefd! Hij is mooi, het binnenbroekje is lang genoeg – en hij blijft goed zitten. Ik weet waar ik straks in ga lopen als mijn wonden weer geheeld zijn.

Wil je meer handige tips voor hardlopers? Lees dan eens het artikel van Rose, met tips voor beginnende hardlopers. En misschien is dit artikel over drinken tijdens het sporten ook een fijn artikel om te lezen,

Lornah – Kanene short

Astrid Geerts

"Ik sport om mijn hoofd leeg te maken, maar toch ook echt wel om de uitdaging. Ik vind het gezellig en geniet van het buiten zijn. Mij zul je niet zo snel in een sportschool zien. Liever zit ik op mijn mountainbike onder het dak van bladeren in het bos." Astrid | Nerd | Wiskundige | Mountainbiker | Fietsvrouw |Waaghals

7 Comments
  1. En mocht je dan toch die nare schuurplekken met open wondjes hebben. Kinderbillen behandelen ze met sudocrem. Smeer dat er dik op en voilla je benen zullen sneller genezen. Kinderbilletjes zijn na een nachtje weer dicht. En mijn schuurplekken van zwembadpak zijn na 1 nachtje ook weer weg. Het doet dan ook geen pijn meer. Succes!

    1. Nou, dit lag echt zó open dat ik er helemaal niks op wilde. Heb het laten drogen aan de lucht (duurde echt een paar dagen) en pas toen het dicht zat inderdaad ook sudocréme gebruikt. En bepanthen. Nu helemaal dicht en nergens last van. Houd er wel een beetje littekens aan over denk ik, maar dat kan ik hebben :).

  2. Ooit de 10k van de ijsselloop hierdoor moeten staken, t ging écht niet meer.
    Tegenwoordig smeer ik er flink wat deostick op, geen zweet meer en een beschermend (glijdend) laagje. Nooit meer last van gehad ondanks mijn kortekorte broekjes.

  3. Na de halve marathon heb ik een prachtige bloedende streep op mn borstbeen van mn sport bh. Nooit eerder last van gehad, hopenlijk helpen de tips! Benen wel bekend probleem inderdaad. Zelf loop ik sinds kort in een iets langere legging. Niet erg charmant maar wel effectief.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.