hardloopvrouw doet intervallen voor hardlopers

Die ene training die je zult vrezen, vervloeken, omhelzen en liefhebben. Die training is er maar één: de intervaltraining voor hardlopers. Essentieel voor het werken aan een snellere tijd voor je volgende hardloop event, maar niet altijd even fijn om te doen.

Als je duurtraining de basis is, je tempotraining je lichaam laat wennen aan de hogere snelheid, dan is de interval de training die de meisjes van de vrouwen onderscheidt. Deze training vraagt veel van je lichaam en mag je eigenlijk pas doen als je je basis en je tempo trainingen goed aankunt. Begin je net met hardlopen? Laat de intervallen voor wat ze zijn.

Intervallen zijn korte herhalingen van hardlopen in je anaerobe snelheid. De intensieve intervallen gebruik je om je spieren beter te maken in het opnemen van zuurstof uit je bloed. Tijdens een snelle interval moet je hart heel hard werken om het bloed naar je spieren te pompen. Je spieren moeten dan zo efficiënt mogelijk zuurstof uit dat bloed halen.

>> Lees ook:  Ga je sneller hardlopen door koffie?

 

Interval training voor hardlopers en meer snelle tips

Alleen dan kunnen ze doen wat je doet: hardlopen in hoge snelheid. Door dit tijdens intervallen te trainen in een snelheid die hoger ligt dan je wedstrijd tempo, kunnen je hart en spieren mooi oefenen en leren ze dit om ook in lagere snelheden te doen. Je zult merken dat je dankzij intervaltrainingen makkelijker loopt tijdens je tempo en duurtraining.

 

 

Van een goede intervaltraining moet je echt herstellen. Dus van de 3-4 trainingen per week, raad ik aan om er niet meer dan 1 met intervallen voor hardlopers te doen. En bij voorkeur is het de training voor je rustdag. Dan heeft je hele lijf de tijd te herstellen. Ook zijn intervallen niet iets voor je hele seizoen. Doe ze in aanloop van je wedstrijd in de laatste fase van je opbouw om je tempo te verhogen. Maar ga niet een jaar lang elke week intervallen. Dat houd je niet vol, of in ieder geval word je er niet beter van.

Volgende week zal ik een paar leuke trainingen delen. Die kan je dan zelf doen. Tot die tijd hebben we al best wat aardige dingen op onze site staan. Zoals:

Veel plezier met trainen!

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.