Sneller hardlopen: It’s all about that base

Of je nu begint met hardlopen of het al langer doet, alles valt of staat bij je goede basis. Wil je verder of sneller hardlopen? Dan begin je met trainingen om die basis te verzorgen. Hardlopen in de juiste intensiteit als eerste stap naar een hogere snelheid.

Niets, maar dan ook echt niets werkt zonder basis, zo ook je hardlooptraining. Door te werken aan je basis, kan je verder bouwen aan je snelheid. Sneller hardlopen begint bij je rustige rondjes.

Ga je sneller hardlopen door koffie?

 

Werken aan de fundering van je hardloopsnelheid

Stel je voor dat je hardlooptraining een piramide is en snelheid de top van je piramide. Dan is je basistraining de onderkant van piramide. De breder en steviger die basis, de hoger de top. Je kan je basistraining zien als de fundering van je prestatie. Is de fundering zwak? Dan kan de piramide van de prestatie niet blijven staan. Maar is je basis stevig? Dan zal de top, je snelheid, uiteindelijk veel hoger kunnen komen.

Het goede nieuws is dat je basistraining ook het lekkerste loopje is wat je kunt doen. Het is je duurloop, maar ook je rustige rondje en je hersteltraining. Ofwel al die trainingen waarbij je hartslag laag blijft zijn trainingen waarbij je je basis verstevigt.

Deze trainingen kan je heel goed zonder hartslagmeter doen. Als je tijdens je loopje nog makkelijk kunt kletsen, zit je zo ongeveer in de juiste intensiteit. Lukt dat niet meer, of raak je buiten adem? Dan ga je te snel.

Beter herstellen tusen al je trainingen dankzij deze tips

 

Sneller hardlopen voor dummies

Mij is ooit een keer verteld dat als ik door de week al mijn trainingen in een lage intensiteit doe en ik in het weekend mee ga met iemand die net wat sneller is, dat het dan vanzelf wel goed komt met die snelheid. Het was sportarts Guido Vroemen die dat tegen me zei. En dat klopte wel. Zijn manier gaf me de vrijheid om lekker ontspannen te genieten van mijn sport en toch beter te worden.

In je eerste jaar als hardloper kan je heel goed al je trainingen in een rustige intensiteit doen. De ene keer wat verder, de andere keer wat korter. Je zult merken dat je na verloop van tijd vanzelf sneller wordt. Sta jezelf toe deze training te doen en laat dan echt alle snelheid los. Maak je geen zorgen dat je te langzaam bent of zoiets. Je traint gewoon je basis. Super belangrijk, zelfs al haalt iedereen je in.

Maar wil je nog meer snelheid? En is je basis goed genoeg? Dan is het tijd om door te gaan naar de volgende stap in je training: het tempowerk. Daarover vertel ik in mijn volgende blog meer. Ga nu eerst maar lekker rustig trainen vanavond. Kies een mooi rondje en neem de tijd. Doe dat vaak zat en je weet dat je plezier beleeft. Voor je het weet zul je sneller hardlopen!

Rose

Mooie hardlooproutes in heel Nederland ontdekken doe je zo

Wil je meer leuke hardloopblogs lezen? Dan is dit blog over hardloopgedachten erg leuk en vooral herkenbaar. En als je toch voor herkenning en hardlopen gaat is dit blog over het rare en leuke gedrag van hardlopers een absolute aanrader.

Life is better when you’re running TOP | TSHIRT | LONGSLEEVE – voorverkoop t/m 15 april

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.