Test: Hoe goed ken jij de verkeersregels voor hardlopers eigenlijk?

vrouwelijke hardlopers lopen volgens verkeersregels voor hardlopers

In Rhenen is deze week een hardloper onder de trein gekomen. De loper is volgens de geruchten zijn beide benen kwijt. Als de beveiligde overgang goed functioneerde, kan dit ongeluk zijn ontstaan doordat de loper de slagbomen negeerde. Tijd voor een lesje gedrags- en verkeersregels voor hardlopers.

Ik vroeg me af: weet elke loper wel hoe je zo veilig mogelijk deel kunt uitmaken van het verkeer als je aan het trainen bent? Ik loop zo veel mogelijk op de stoep. Tenzij het avond is en de fietspaden rustig zijn. Dan gaat mijn voorkeur daar naar uit. Het gladde oppervlakte van het fietspad loopt gewoon een stuk lekkerder. 
Ik woon in de binnenstad van Deventer en dat ligt direct aan de IJssel. Tijdens mijn run ga ik het eerste gedeelte door de stad en ben binnen een kilometer de stad uit. Dan loop ik in het pikkedonker. De stad en het platteland vragen om iets ander gedrag van mij als hardloper. Maar de basics blijven hetzelfde: ik moet zorgen dat ik zichtbaar ben, rekening houden met andere verkeersdeelnemers en – zelfs al voel ik me zoveel sneller – de verkeersregels in acht nemen.

Ken jij de verkeersregels voor hardlopers?

Om eens te checken hoe goed jij op de hoogte bent van de verkeersregels voor hardlopers heb ik een aantal vragen voor je. Beantwoord ze en check zo de antwoorden maar.
1. Wat is de snelheidslimit voor hardlopers?
2. Aan welke kant van de weg loop je?
3. Wie krijgt voorrang op een kruispunt?
4. Hoe hard mag je lopen op een woonerf?
5. Wanneer mag je op het fietspad lopen?

(antwoorden onder afbeelding)

vrouw loopt hard in natuur in Overijssel kasteel de haere

Antwoorden:
1) Die is er niet
2) Je mag zelf weten aan welke kant
3) Alle bestuurders, dus links en rechts, maar vergeet niet dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft als je tegenligger af wil slaan
4) De snelheidslimit op een woonerf is 15 km/h, maar deze gaat niet op voor lopers
5) Als er geen stoep is

 

Gedrags- en verkeersregels voor hardlopers 

Wat een oen, dacht ik vanmorgen toen ik het bericht van het ongeval met de trein las. Ben je aan het trainen, zorg je voor je fysiek en raak je zo je benen kwijt. Puur en alleen omdat je niet wilt stilstaan tijdens je run. Maar tegelijkertijd doe ik – en veel hardlopers met mij – ook wel stomme dingen tijdens mijn rondje. Zo vergeet ik vaak mijn lichtje of loop ik s avonds op het fietspad. Voor mezelf en natuurlijk ook voor jullie daarom nog even de belangrijkste regels op een rij.

 

Tegen het verkeer in hardlopen

Zien en gezien worden, dat is de truc. Vroeger leerden we op school dat je als voetganger an de linkerkant van de weg moet lopen als er geen stoep aanwezig is. Deze regel bestaat niet meer. Maar het wordt nog wel aangeraden. Je ziet tegemoet komend verkeer aankomen en kan tijdig reageren. Is er geen stoep en wel een fietspad? Dan loop je juist niet tegen het verkeer in.
De Atletiekunie zegt hier het volgende over: ‘Wie gebruik maakt van een vrijliggend fietspad kan het beste met de rijrichting van de fietsers meelopen (rechts). Wie toch gebruik maakt van een weg zonder fiets- of voetpad moet zelf inschatten aan welke kant van de weg het veiligst gelopen kan worden. Daarbij moeten voetgangers en trimmers zich realiseren dat zij geen onveiligheid voor anderen moeten veroorzaken als ze een plaats op de weg kiezen die voor henzelf het veiligst is.’

 

Wees zichtbaar als hardloper

Omdat je zelf misschien wel heel goed oplet en om je heen kijkt, maar een ander mogelijk net wat minder. Zorg dat je zichtbaar bent. Middels een felgekleurd jasje, reflecterende delen op je kleding en natuurlijk een lampje. Zichtbaarheid is niet alleen iets van de avond. Autos verwachten geen hardlopers langs de weg. Zelfs al loop je heel voorzichtig en let je goed op, ze kunnen je te laat waarnemen. De feller en schreeuweriger je kleding, de beter je ze zien.

Maximaal twee hardlopers naast elkaar

En zelfs dan is het opletten. Hoe gezellig is het wel niet, samen een rustige duurloop en kletsen over de afgelopen dag. Ik vind dat de beste loopjes en eigenlijk leuker dan een koffie met een vriendin. Maar hoe zit het als er een tegenligger komt, of als je van achter wordt ingehaald? Blijf je dan naast elkaar of maak je ruimte. Hierover zijn er geen regels in de wet, maar het is wel zo netjes om de andere weggebruikers ruimte te geven. Loop even achter elkaar. Dit kan je heel gesmeerd doen door de loper aan de rechterkant naar voren te laten lopen en die aan de linker kant daar achter te laten gaan. Soepel invoegen.

Niet op het midden van de weg hardlopen

De wegen lopen bol in Nederland. Of dacht je dat je een enorm beenlengte verschil had? Deze bolling is om er voor te zorgen dat het water naar de zijkant loopt als het hard geregend heeft. Als loper merk je dat omdat je eigenlijk scheef loopt. Daarom wisselen veel lopers af en toe van kant, zodat hun benen gelijk belast worden. Of ze gaan lopen op het midden van de weg, waar het net even lekker is. Maar ook een stuk onveiliger. Doe het niet. Zelfs al ga je op tijd aan de kant voor andere weggebruikers. Een hardloper op het midden van de weg hoort niet. Het roept ergernis op of maakt automobilisten onnodig aan het schrikken.

Kijken, dan oversteken

Lekker in je ritme, muziekje op, mooie training en dan moet je oversteken. Het is rustig, dus in een soepele lijn loop je naar de overkant. Heb je wel gekeken? Altijd even een blik over je schouder werpen om te zien of er iets aankomt. Een fietser of een stille elektrische auto. Je hoort ze niet, maar de botsing is even hard. Is de weg wat drukker of wordt er in een hogere snelheid gereden? Doe jezelf en je medeweggebruikers een plezier en stop even om te kijken.

Geef een seintje als je als hardloper passeert

Mensen schrikken van ons. Ik merk het als ik s avonds loop. Dan denk ik dat ze me wel horen en ga er langs, maar vaak zat blijkt dat niet het geval. Het zal mijn lichtvoetige pas zijn… Fietsers, voetgangers of andere lopers zijn niet altijd bezig met hun omgeving. Daarom doe je er goed aan even te melden dat je er aan komt. Een kuchte of een vriendelijk: ik kom er even langs hoor! Doet de truc al.

Stoplichten zijn ook voor hardlopers

Stop, Garmin op pauze, op het knopje drukken, een beetje in beweging blijven en reageren. Dat ja, vooral reageren, snel en meteen als het licht op groen gaat. Dus: groen! Garmin aan en lopen. Geen seconde missen anders gaat je gemiddelde naar beneden! Ik maak een grapje. Mijn gemiddelde snelheid boeit me voor geen meter. Maar er zijn er zat die het wel belangrijk vinden. Dus begin maar met oefenen met je Garmin, want ook wij hardlopers moeten gewoon wachten voor het stoplicht. Dat voor voetgangers wel te verstaan. Want dat is wat we voor de wet zijn, een voetganger.

Ruim je eigen shit op

Het heeft geen drol met verkeer en veiligheid te maken, maar wel met fatsoen. En ik dacht dat als je dit bericht tot zo ver doorleest, je wel open bent voor nog wat extra. Verpakkingen van reepjes, een waterflesje of misschien zelfs wel eend rol omdat je tijdens het lopen zo nodig moest. Ruim het op. Die mooie natuur waar we zo van genieten tijdens onze run blijft mooi op die manier.

Tot slot kan het nog veel uitgebreider allemaal. Hoe zit het voor ons hardlopers volgens de wet? En kunnen we een boete krijgen? Leest het op de site van de overheid: wetten.overheid.nl

 

Meer lezen? Kijk dan eens naar de volgende hardloopblogs en artikelen:

Waar denken hardlopers werkelijk aan tijdens hun run?

Schuurplekken tijdens het hardlopen voorkomen

Beginnen met hardlopen (als je het een tijdje niet gedaan hebt)

En en en vergeet ons niet te volgen op Instagram 

My First Marathon – TOP | TSHIRT | LONGSLEEVE – voorverkoop t/m 15 september

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.