Hardlopen met kinderen doe je zo

hardlopen voor kinderen met leuke oefeningen en spelletjes

Mijn nichtje van negen deed dit jaar voor het eerst mee met de IJsselloop. Voor de kidsrun loopt ze 1 of 2 km. Voor volwassenen een kort stukje, voor kinderen een echte run. Daarom trainde ik haar de weken voorafgaand aan de run naar die afstand toe. Zodat ze in ieder geval met een beetje ervaring aan de start staat. Daarover schreef ik een blog.

Gisteren zijn we begonnen en we hebben het meteen serieus aangepakt. Een beetje zoals de beginnerstrainingen die ik geef, maar dan iets meer aangepast naar de beleefwereld van een negenjarige.

 

Wat is dribbelen eigenlijk?

Als ik volwassenen train voor hun eerste 5 km, bestaat het stukje inlopen naar de warming-up plek uit ongeveer 800 meter. We dribbelen dan heel rustig zodat je niet eens buiten adem raakt. Voor Eva heb ik hetzelfde gedaan, maar dan met een kortere afstand: 200 meter dribbelen. Dat is precies voor het huis langs over het onverharde pad, naar het huis van een vriendje. Daar hebben we een beetje loopscholing gedaan. Huppelen, kniehef, hakken bil, een paar versnellingen. Dat soort dingen. Bij een kind gaat dat wel net even anders. Want als ik haar vertel op 70% van haar maximaal te lopen, heeft ze natuurlijk geen benul van wat ze precies moet doen. Haar referentiekader bestaat uit tikkertje en papa die haast heeft.

Het schijnt dat mijn broer – als hij haast heeft – een beetje dribbelt. En met tikkertje rent mijn nichtje bij sommige kinderen wat minder hard, omdat ze haar anders nooit kunnen pakken. (lees verder onder afbeelding)

lees ook: Sportende moeder, ik moet je iets vertellen over jou en je kind

 

meisje van 9 loopt hard

Hardlopen met kinderen vraagt om duidelijkheid

Weet je nog toen je zelf begon met hardlopen? En dat je eerste minutenblokje heel ver voelde en je er later pas achter kwam dat het echt niet ver was. Dat 5 km een haast onoverbrugbare afstand leek en je zelfs toen je hem al een keer had overbracht, je nog niet zeker wist of je zo’n afstand wel kon?

Je moet je voorstellen dat kinderen nog slechter zijn in het begrijpen van afstand dan wij. Zomaar een stuk gaan rennen kan daarom veel te vaag zijn. Daarom hebben wij iedere keer afstandjes gekozen. Tot het bankje, achter het huis langs of tot het einde van de weg. Op die manier wist mijn nichtje steeds wat haar te doen stond. En bleek ze wondergoed in staat te doseren. Vooral als ik haar vertelde dat we het stukje naar het bankje gingen rennen, terug zouden wandelen en dan nog een paar keer datzelfde zouden doen. Ze begon rustig en hield zich bewust een beetje in. (lees verder onder afbeelding)

lees ook: Je voorbeeldfunctie als moeder

 

hardloopspelletje voor hardlopen met kinderen

Voorzichtig beginnen als je gaat hardlopen met kinderen

Ik vertelde al dat ik de training ongeveer hetzelfde indeelde als ik bij beginnende lopers zou doen toch? Dit is om een reden. Zelfs kinderen die al sporten en lekker veel rennen tijdens het buitenspelen, zijn niet gewend aan de belasting van hardlopen. De minutenblokjes die in elk schema voor beginnende hardlopers staan, zijn bedoeld om de loper te beschermen. Door hardlopen met wandelen af te wisselen, belast je je spieren en gewrichten voorzichtig. Je geeft je lichaam de tijd om aan die nieuwe belasting te wennen. Zo ook bij kinderen.

We hebben een rondje gekozen van 200-300 meter. Mijn nichtje liep het rondje de ene kant op en ik de andere. Zij begon hardlopend en ik wandelde. Kwamen we elkaar tegen, dan gaven we een high five en wisselden we. Ik ging hardlopen en zij wandelen. Een speelse manier van blokjes lopen.

Lees ook: Met deze warming-up voor hardlopers loop je een stuk lekkerder

 

Hardlopen met kinderen doe je spelenderwijs

De hele tijd rennen en inhouden omdat je nog een stukje moet, is na een tijdje ook wel klaar. Kinderen hebben veel energie en willen ook wel even los gaan. Daarom hebben we onze training afgesloten met wat sprintoefeningen en loopscholingsspelletjes. Ik houd zelf het meeste van de sprint en mijn nichtje beleeft er ook zichtbaar plezier aan.
We hebben met pionnetjes haar pasfrequentie geoefend. Door te spelen met de afstand tussen de pionnen, werd ze gedwongen om te lopen met kort grondcontact. Hier maakten we een spel van: het pionnetje raken kost een leven. En zijn die op? Dan ben je af.

En afsluiter hebben we een oefening gedaan waarbij ze vanuit de kniehef over gaat in hardlopen. Met natuurlijk het stuk naar die laatste pion maximaal en elkaar aanmoedigen.

Tot slot zijn we met een omweg naar huis gedribbeld en liep ze kletsend zo’n 400 meter. Volgend week gaan we weer trainen. Ze heeft het al zo druk met school, vriendinnen, tennis en Krav Maga.

-xox- Rose

Custom hardloopshirt – grafische print

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

2 Comments
  1. Ik kom toevallig op de site omdat vanochtend mijn hardloopmaatje niet kon lopen, maar onze dochter (9 jaar) daarop spontaan riep: “Dan loop ik toch mee?”. Ik heb mezelf leren hardlopen, nooit een training of schema gevolgtd en doe het om lekker buiten in het bos te zijn en niet voor een PR of een bepaalde afstand. Ik moest dus echt even goed nadenken hoe ik dit zo kon doen dat zij het ook echt leuk zou vinden.
    Okay, de lekkere pompoenpit-broodjes die we na afloop bij de warme bakker hebben gehaald maakten dat het cijfer voor de ochtend een 1/2 punt hoger uitviel, maar met een 9 – of eigenlijk dus 8 1/2 – ben ik dik tevreden. En nu wil ze de volgende keer weer mee!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.