Wat kan je doen als je geen zin in hardlopen hebt?

hardlopende vrouw in herfst

Gebrek aan hardloopmotivatie komt bij iedereen wel eens voor. En het is helemaal niet erg. Tenminste zolang je maar weet waarom je geen zin in hardlopen hebt en wat je er aan kan doen. Rose – hardloper en trainer – liep dit jaar nog geen een keer hard, maar nu heeft ze er weer echt zin in. Lees hoe ze dat deed en weer gemotiveerd is opnieuw te beginnen met trainen.

Ik heb begin dit jaar mijn hardloopschoenen aan de wilgen gehangen. Of beter: in mijn kast gezet om ze er later weer een keer uit te halen. Want na een paar waardeloze hardloopjaren was ik die sport echt beu. Ik had geen zin in hardlopen meer. Daarom besloot ik op het moment dat ik echt mijn hardloopmotivatie kwijt was, dat te doen wat een beetje heftig leek, maar wel functioneel was. Stoppen met hardlopen. Net zolang tot de dag komt waarop ik er weer aan denk. En die dag is nu, 9 maanden later, gekomen. Alleen – je gaat het niet geloven – ga ik verhuizen en mijn hardloopschoenen zijn al ingepakt.

 

Beginnen met hardlopen was makkelijker dan nu

Ik ben ooit begonnen met hardlopen toen ik door een blessure niet kon fietsen. Ik had een operatie aan mijn been gehad en tijdens het herstel daarvan zwom ik drie keer per week. Om me heen ging een aantal mensen een triatlon doen en ik ging mee. Met de vrouwentriatlon, dus de afstanden waren te overzien. ’s Avonds in het donker rende ik mijn eerste hardloopblokjes door de buurt. En hoewel ik altijd dacht niet te kunnen hardlopen, ging het me best aardig af. Al deed ik er wel lang over om mijn afstanden uit te bouwen.

Hardlopen deed ik uiteindelijk zo’n 4x per week. En veel mensen die mij gedurende die periode leerden kennen, zagen me ook als die hardloopvrouw. Ik deed mee aan wedstrijdjes, rende op de weg en in het bos. Uiteindelijk ben ik zelfs trainer geworden en liep ik naast mijn eigen loopjes ook mee met de vrouwen uit mijn groep.

>>Waar hardlopers aan denken tijdens het hardlopen

Hardlopen was fantastisch! Ik liep lichtvoetig en geen loopje was me te veel. Totdat ik een blessure kreeg. En – je kent het verhaal wel – ik tijdens mijn herstel ging sleutelen aan mijn techniek. Ik leerde daardoor op een andere manier lopen en werd sneller. Zo snel dat ik er wel wat in zag en specifiek daar op ging trainen.

 

weerspiegeling hardloper in plas

Wat kan je doen als je geen hardloopmotivatie meer hebt?

Achteraf bezien kan ik hier wel om lachen. Want terwijl ik ging trainen voor een hogere snelheid en meer prestatie, ging mijn loopplezier met mijn tempo hand in hand naar beneden. Het hardlopen wat voor mij al die tijd een ontspannen tijdverdrijf was geweest, werd nu een kwestie van prestatie. En dat werkte tegen me.

Om een lang verhaal kort te maken, ik liep niet meer voorop in mijn eigen trainingsgroep en ging uiteindelijk zelfs met de fiets mee. En mijn eigen rondjes liet ik voor wat ze waren. Mijn hardloopmotivatie was verdwenen en mijn vorm en conditie ook.

Natuurlijk wist ik wel wat me te doen stond. Als schrijver voor een hardloopblog kende ik alle tips al wel. In de meeste gevallen hielpen ze wel. Alleen toen ik echt geen zin meer had, leken het meer op trucjes. Voor mij was het vooral belangrijk om mezelf toe te staan geen zin in hardlopen te hebben. De tijd te nemen en wel weer te zien wat en hoe het verder zou gaan.

 

Wat is de oorzaak van het gebrek aan hardloopmotivatie?

 Voor mij was het duidelijk. Ik had dat heel hardlopen te veel en te vaak gedaan. Mijn hele leven leek er uit te bestaan en ik had even iets anders nodig. Dat is ook het soort sporter wat ik ben. Ik wil kunnen switchen en eigenlijk doe ik er goed aan een sport niet al te serieus te nemen. Dan blijf ik er het meeste van genieten.
Maar de reden waarom je geen zin in hardlopen hebt, kan per loper verschillen. En wil je het oplossen, dan is het zaak te identificeren wat jouw persoonlijke oorzaak is.

 

Te zwaar getraind

Een reden die de meeste mensen over het hoofd zien, maar die er zeker toe doet. Als we beginnen met een sport, doen we dat vaak met een beginnersschema. Drie keer per week hardlopen en in ieder geval niet te veel doen. Na verloop van tijd beheers je de sport wat beter en wordt het leuk. Je wordt gretig en gaat meer hardlopen. Vaker, sneller, verder. En zonder het in de gaten te hebben, zijn je belasting en het herstel niet meer in balans. Je bouwt vermoeidheid op. Ga je dan te lang door? Dan kan zich dit uiten in een hardloopdip.

>>Hardlopen en fietsen, gaat dat samen?

De oplossing in dit geval zou zijn om even wat rust te nemen. Een week of twee. Dat doen topsporters ook. Lekker wat andere dingen doen en misschien zelfs een vorm van crosstraining kiezen. Denk hierbij aan krachttraining. Je maakt jezelf sterker, maar loopt even niet hard. Dan geef je jezelf de kans om fysiek en mentaal wat uit te rusten.

 

Te eenzijdig getraind

Zou jij elke dag hetzelfde willen doen? Elk uur? Steeds dezelfde dingen, tot in de details? Dat zou je maar weinig motiverend vinden hè? Toch doen heel veel hardlopers elke keer als ze een rondje gaan lopen precies dat. Hetzelfde tempo, dezelfde afstand en soms zelfs hetzelfde rondje. Niet alleen word je daar niet beter van en belast je je spieren veel te eenzijdig. Vooral is het heel saai. Zo saai dat het niet zo gek is dat je er op een dag geen zin meer in hebt.

>>Wat is beter? Samen sporten of alleen?

Dit hardloopmotivatie probleem is makkelijk en leuk om op te lossen. Je mag namelijk doorgaan met hardlopen, maar dan wel op een nieuwe manier. Je hebt variatie nodig. Denk eens aan trainen bij de atletiekvereniging. Of aan hardlopen met een loopgroepje. Maar ook variëren in je training met intervallen of mijn favoriet: de zigzag training. Of – als je echt een avontuur wilt proberen – ga trainen voor een triatlon. Dan voeg je fietsen en zwemmen aan je trainingsweek toe en verdeel je je sporturen over verschillende disciplines.

 

Trainen zonder hardloopdoel

Het klinkt zo mindful. Hardlopen zonder doel. Trainen zonder kilometeraantal of snelheid in je hoofd. Maar doelloos hardlopen is iets heel anders. Dan doe je eigenlijk maar wat. En hardlopen is eigenlijk elke keer als je gaat, het verlaten van je comfortzone. Het kan een beetje afzien zijn. En het aantal mensen wat dat zonder doel doet, is ontzettend laag. Grote kans dat jij niet bij dat kleine selecte groepje hoort.

Formuleer een doel voor jezelf en voer dat uit. Ga je voor snelheid? Vraag aan een trainer om een schema en volg dat in je trainingen. Wil je meedoen met een loopje? Prik de datum, schrijf je in en train er desnoods samen met nog een paar mensen voor. Wil je hardlopen ter ontspanning? Doe dat dan echt en kies ervoor dat je elke stap, elke ademteug en elk ritselend blaadje en elke grasspriet op je route waarneemt. Geloof me, dat is fantastisch!

 

Hardlopen met de verkeerde motivatie

Vooral mensen die zijn begonnen met sporten om af te vallen, kunnen hier na verloop van tijd tegenaan lopen. Je bent de kilo’s kwijt en bent gewend geraakt aan je nieuwe sportieve niveau van beweging. Hardlopen doe je eigenlijk alleen nog maar omdat je niet weer wilt aankomen. Hoewel daar niets mis mee is, kan het er na verloop van tijd voor zorgen dat je geen zin in hardlopen meer hebt.

Is dit het geval? Kies dan iets anders uit, zoek een vorm van beweging die je doet omdat je het wilt leren, of omdat het gezellig is. Eens in de week bootcampen of misschien zelfs crossfit. Dan heb je weer iets om aan te werken een doel om aan te bouwen.

 

benen van een hardloper op de atletiekbaan

Hardlooptrainingen die leuk zijn om te doen

De trainingsweek van sporters die vaak sporten is afwisselend. Het is voor sporters goed om niet elke keer hetzelfde te doen. Door duurtrainingen, techniek en tempowerk aan je trainingsprogramma toe te voegen, wordt je sport afwisselend en train je je lichaam maximaal. Toen ik het meest genoot van hardlopen, deed ik samen met een vriendin een heel rustige training. We kletsten wat bij en hielden onze snelheid bewust laag. Dan liepen we een rondje van een uur of meer.

 

Hardloopspecifieke stabiliteitsoefeningen

Thuis deed ik aan krachttraining en maakte ik mijn benen en core met hardloopspecifieke oefeningen sterker. Dit droeg bij aan het voorkomen van blessures en zorgde ervoor dat ik meer energie in mijn lijf voelde. Een aantal van de oefeningen die je kunt doen, heb ik in een filmpje voor je gezet.

Tempotrainingen

Daarnaast deed ik ook tempowerk. Zoals een korte snelle run waarbij ik zo snel rende dat ik echt buiten adem was. Dan richtte ik mijn focus op de techniek en dwong ik mezelf een beetje diep te gaan. Ook deed ik graag intervallen. Niet alleen werd ik daar beter van, ze gaven me vooral een kick. De korte blokjes waren voor mij te overzien en doordat ik tussendoor mocht herstellen, was ik beter in staat meer te geven.

 

Techniektraining

Tot slot vind ik focus op techniek tijdens mijn training erg motiverend werken. Je kan bijvoorbeeld tijdens je rustige duurloop elke kilometer op een ander onderdeel van je techniek focussen. Dan word je niet alleen een betere hardloper, maar heb je ook iets te doen onderweg. Ik heb een aantal techniektips en trainingen voor je op een rij gezet. Duik er eens in en probeer ze uit:
Sneller hardlopen met intervaltraining 
De juiste armtechniek voor hardlopers 
Voetenwerk, gebruik je voeten op de goede manier
Het nut van een tempotraining 
Een superleuke en altijd verrassende intervaltraining voor hardlopers

 

vrouw loopt hard met lach op haar gezicht

Weer beginnen met hardlopen

Omdat ik dit jaar niet heb hardgelopen, zal ik mezelf weer als een beginner moeten behandelen. Een schema met minutenblokjes zodat ik mijn spieren en gewrichten de tijd geef weer te wennen aan de belasting. Maar weer opbouwen als je een sport al een tijdje niet hebt gedaan vraagt om extra focus. Ik ben niet meer zo onbevangen als voorheen. Hierdoor ligt mentaal de lat wat hoger. Ik ben een bepaalde snelheid en afstand gewend, maar zal deze niet halen de komende tijd. Dat vraagt om een iets andere mindset en een beetje geduld.

>>Beginnen met hardlopen als je het een tijdje niet gedaan hebt

Ik heb dit jaar niet stilgezeten en ben conditioneel door het vele fietsen hartstikke fit. Hierin rust een klein gevaar. Die minutenblokjes zullen me niet zo zwaar vallen, waardoor ik sneller geneigd ben meer te doen dan mijn hardloopschema me vertelt. Het is dus heel belangrijk me aan het schema te houden. Zelfs als het amper belastend voelt. Om toch mijn sportieve ei kwijt te kunnen nu ik weer aan het opbouwen ga, heb ik me ook ingeschreven bij de sportschool. Daar kan ik minutenblokjes rennend naartoe en dan even lekker trainen met gewichten. Zo heb ik wel voldoening, maar belast ik mijn herintredende hardlooplijf niet te zwaar.

Heb jij ook wel eens een hardloopdip gehad? Of een tijd niet hardgelopen? Wat hielp jou toen?

Dames hardloopshirt Running Woman

 

 

 

 

 

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.