Hardlopen, wat is de werkelijke reden dat we het doen?

Een trailrun van 125 km of anders de 345 marathons die Richard Bottram in 11 maanden liep. Mensen kunnen zo veel meer dan we denken. Maar sommigen gaan verder dan de gemiddelde mens. Zij lopen lange afstanden en ik vraag me af: waarom doen ze dat? Zo lang lopen, dat moet toch pijn doen?

Ik ben van de korte afstand, de kortste afstand als het even kan. En die dan zo snel mogelijk. Zo snel dat je geen eens tijd hebt om adem te halen. Het lijkt alsof je vliegt, maar ook alsof je elk moment neer kan storten. Gelukkig duurt dat nooit lang. Dafne Schippers doet er maar 10.81 seconde over. Ik heb er wel wat meer nodig. Deze explosieve afstand vraagt om een heel sterk lijf. Bij mij doet het elke keer weer pijn. Mijn lijf is niet sterk genoeg om de krachten waar ik mee smijt op te vangen. Daarom kan ik mijn favoriete afstand eigenlijk niet lopen. Na een jaar het niet meer te hebben gedaan, ga ik het binnenkort weer doen. Ik kan het niet laten.

 

Hardlopen tot het pijn doet

Je begrijpt dat de kans dat ik ooit een marathon ga lopen klein is. Als ik zoveel van de sprint houd. Maar de pijn begrijp ik wel. En een kick krijgen van je sport ook. Elke hardloper zoekt de grens op, van de beginner die nog een cursus volgt, Usain Bolt die nog steeds de allersnelste is, de Keniaan die de Amsterdam Marathon in een bizar hoge snelheid loopt tot de ultrarunner die voor een steeds langere afstand gaat. Allemaal trainen we om die grens op te rekken. Om sterker te worden en beter af te kunnen zien. Terwijl we ook gewoon drie keer per week een klein rondje kunnen lopen voor onze gezondheid.
Wat is het in ons dat we blessures, blaren, bloedende tepels en zwarte teennagels verkiezen boven de bank. Waarom lopen we keer op keer door tot het pijn doet?

 

Hardlopen is gezond

Een half uur hardlopen in een gematigde snelheid is goed voor ons. Er gebeurt van alles in je lichaam. Mensen die net beginnen met hardlopen merken het meteen. Je zelfvertrouwen neemt toe, je lichaam wordt sterker. Maar ook vertraag je het verouderingsproces en is hardlopen goed voor je hersenen. Zo kan het bijdragen aan de behandeling van depressies en doet het je cognitieve vermogen stijgen. Het maakt je hoofd leeg. Je kunt beter denken, reageert sneller en kan je beter concentreren.
Fysiek doet het ook veel. Hardlopen is goed voor je longen, je zet ze aan het werk en traint ze zodoende. Hetzelfde gaat op voor je hart. Hardlopers hebben een verlaagd risico op diabetes type 2. Je gaat er beter van slapen en kunt je stress verminderen. Een half uur hardlopen verlaagt het stresshormoon cortisol in je lichaam. Hardlopers hebben vaak een hogere weerstand en ontwikkelen ondanks de lange eenzame duurtrainingen betere sociale contacten. We zijn sociale wezens wij hardlopers. Tot slot draagt het bij aan je gewicht. Door te lopen worden je spieren sterker en verbrandt je meer. (lees verder onder afbeelding)

hardloper met pijn bij de fysio op tafel

Hardlopen is ongezond

Tegenover het alom bekende hardlopen is gezond hosanna staat wel de rest van het verhaal. Want hoewel gematigd hardlopen zeker gezond is, kan je dat van het lopen van een marathon of het keihard sprinten op de atletiekbaan echt niet zeggen. Er zijn lopers met zoveel blaren dat ze meerdere schoenen nodig hebben. We weten allemaal wat shinsplints, hielspoor en runnersknee zijn. En dan laat ik de achillespees nog even voor wat hij is. Afgevallen teennagels worden vooraf gegaan met zwarte. Of vullen zich met vocht, wat dan weer verwijderd moet worden. We kennen allemaal wel de verhalen van lopers die met kramp over de finish strompelen of in de bosjes poepen omdat ze tijdens het lopen diarree krijgen. Maar ook – en dat is niet onbelangrijk – zijn korte lichte inspanningen wel gunstig voor het verlagen van je stress, bij langere inspanning neemt het juist weer toe.

En als je dan echte ultra’s gaat lopen weet dan dat de langer de afstand de groter de kans dat je maag moeite krijgt met de liters en liters aan water die je moet drinken en de enorme hoeveelheden calorieën die je weg eet. En dat je zo moe kan worden dat helder denken moeilijk wordt. Je kunt zelfs zoveel van jezelf vragen dat je in een dip kan geraken of slechter gaat slapen.

 

Wat hardlopers beweegt

Toch denken we nu allemaal: wat zou het gaaf zijn om zo’n lange afstand te kunnen lopen. Ja he? Ik ook hoor. En hoe leg je dat nou uit? Waarom willen we dit? Op Facebook heb ik aan de leden van Ik loop hard, hardlopen en natuurlijk mijn eigen Stoere Vrouwen Sporten Groep gevraagd waarom ze toch steeds die enorme afstanden lopen, wat ze toch motiveert dat te doen. Dat was wel gaaf, want sommige mensen gaven echt inspirerende antwoorden.

Zoals Vicky die haar eerste marathon liep voor haar schoonvader die was overleden. Inmiddels is hardlopen haar vrijheid, het geeft haar voldoening en een heerlijk gevoel.

Arjen liep zijn eerste marathon om zijn grens op te zoeken. Hij verbaasde zichzelf en daagt zich nu uit met snelheden op verschillende afstanden omdat hij het echt gaaf vindt om zichzelf uit te dagen.

Rob loopt maandelijks marathons en ultra afstanden. Hij vertelt dat hij snelle tijden heeft losgelaten en dat hij loopt om te genieten en te beleven. Die lange afstanden die hij loopt geven hem de kans dat te doen. Bijvoorbeeld als hij door de bergen loopt.

Of zoals Bruno zegt:  Hoe kan ik iets uitleggen wat ik zelf niet eens begrijp? (lees verder onder afbeelding)

Onderzoek naar hardlopers

Ik ben niet de eerste die zich afvraagt waarom hardlopers doen wat ze doen. De universiteit van Cardiff heeft er zelfs onderzoek naar gedaan. Want hoe kan het dat mensen enerzijds zoveel uitgeven aan het voorkomen of verminderen van pijn en anderzijds er door andere mensen onwijs veel uitgegeven wordt aan een sport die ook pijn oplevert?
Het is een interessante, want ondanks dat we het risico lopen ons te bezeren, maken we keer op keer de keuze er voor te gaan. Pijn is voor ons hardlopers een onderdeel van onze sport. We schuwen het niet en missen het zelfs als we een tijd niet hardlopen. Voor mij kan het voelen van spierpijn na een periode van blessure een verademing zijn. Een feest van herkenning. Thuiskomen.

 

Voelen

Precies in dat thuiskomen zit de aantrekkingskracht van die pijn. Mijn getrainde spieren maken me bewuster van mijn lichaam. Van mijn prestatie en kracht. Volgens het onderzoek is die pijn een manier om je lichaam te herontdekken. Daarom is sport in deze tijd waarin we veel met ons brein doen ook zo populair. En de sporten en uitdagingen worden steeds groter. Waar voorheen de marathon de ultieme uitdaging was, gaan meer en meer mensen nu voor een ultra of een triatlon. Een ander voorbeeld is het heftige crossfitt en de groei van OCR. (lees verder onder video)

 

Moment voor jezelf

Uitgaande van onze huidige levensstijl en het werken met vooral onze hersenen in een steeds drukker wordende wereld is het antwoord wat hardloopster Vicky gaf ineens ook heel verklaarbaar. De vrijheid die ze ervaart is voor veel lopers een motivatie. De wereld vraagt steeds meer van ons en we krijgen veel prikkels te verwerken. Vanaf het moment waarop we wakker worden en Facebook even checken. Naast een verhoogd lichaamsbewustzijn geeft dat hardlopen ook mentale rust. Tegenover de enorme druk van onze wereld staan de enorme afstanden die meer en meer mensen lopen. Zie het als een hele gezonde vorm van escapisme. Beter dan een borrel of een joint.

Bron: Selling Pain to the Saturated SelfGuardian 

Vergeet ons niet te volgen op Instagramyoutube en Facebook voor meer updates, foto’s, trainingsfilmpjes en vlogs. En natuurlijk onze Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep waar we elkaar motiveren, inspireren en onze eigen updates delen.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.