Wat kan je doen als je een lopersknie hebt?

vrouw loopt hard op het strand met lopersknie

Je hebt vast al wel eens gehoord van een lopersknie. dat is de blessure die mening hardloper vreest. Je herkent hem aan de pijn aan de buitenkant van je knie. Het is een hardloopblessure die je wilt voorkomen. 

“De meeste hardloopblessures komen door instabiliteit Rose.” Terwijl mijn trainingsmaatje bevreesd kijkt, laat de fysio aan me zien wat er in haar been gebeurt. Hij beweegt haar onderbeen terwijl hij haar knie vast houdt. “Jullie lopers houden zo van lopen, maar vergeten de ondersteunende oefeningen te doen. Met sterkere benen zouden jullie minder blessures hebben”, vertelt hij verder.

Een lopersknie – ook iliotibiaal frictiesyndroom genoemd – is een blessure aan de tractus iliotibialis. Dat is de brede peesplaat aan de buitenkant van je bovenbeen. Het is een overbelastingsblessure die ontstaat door de herhaaldelijke wrijving van de peesplaat over het dijbeenbot.

>>Beginnen met hardlopen als je het een tijdje niet gedaan hebt

Onder lopers wordt vaak het wegdek als oorzaak genoemd. Zij adviseren je om niet steeds aan dezelfde kant van de weg te lopen. Maar de oorzaak van een lopersknie kan verschillen. Denk aan overbelasting, een heuvelachtig parcours of verkeerd heuvel af lopen. Maar ook je schoenen, beenlengteverschil en – zoals mijn fysio al vertelde – instabiliteit in je benen kunnen de oorzaak zijn. (lees verder onder video)

>>Met dit schema voor thuis kan ook jij met krachttraining beginnen!

 

Herstellen van een lopersknie

Een lopersknie hoeft niet zo heel erg te zijn. Als je de klacht maar op tijd herkent. Pijn aan de buitenzijde van je knie met uitstraling naar het bovenbeen is een duidelijk symptoom. Je doet er goed aan even wat minder te doen. Denk aan korte loopjes in een lager tempo. Door je bovenbeen te rekken, verminder je de spanning in het been. Maar voor mij is dit niet voldoende. Kijk ook even naar de stabiliteit van je been. En ga oefeningen doen die je hardlopen ondersteunen. Houden je klachten langer aan? Bezoek dan de fysio en de atletiekvereniging, zodat je kunt werken aan je looptechniek.

>>Runnersface – wordt je huid ouder van hardlopen?

Hardlooparmbandje met kraaltjes en bedel

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.