Keuzes maken

Gehuld in m’n hardloopkleding wacht ik op mijn Polar die aan de oplader hangt. Met een schuin oog zie ik buiten natte sneeuw naar beneden dwarrelen. Ondertussen denk ik na over wat ik deze training ga doen. Sinds maandag heb ik niets meer gedaan en niet zo goed voor mezelf gezorgd. Het liefst wil ik een pittige training maar ik weet dat een rustige loop beter is. Gevoel en verstand zijn weer eens in conflict, niet de eerste keer deze week…

Tussen de regels door heb ik al wel vaker laten merken dat het best heftig is om mijn leven ‘op nul’ te zetten en van daaruit weer alles op te bouwen. Het voelt soms net als leren autorijden: heb je net het schakelen onder controle, moet je de koppeling erbij gaan gebruiken… Dat is dus wat er nu in mijn leven aan de hand is. Met alle twijfels en onzekerheden die erbij horen als je voor het eerst aan de bestuurderskant in de auto stapt. Rationeel weet ik best dat niet alles over één nacht ijs gaat, maar emotioneel is het soms even slikken als de motor toch weer afslaat omdat de koppeling te snel omhoog komt. Of omdat ik verkeerd geschakeld heb.

De afgelopen week was dus zo’n week dat de motor een aantal keren afsloeg. Al jaren reed ik onverstoorbaar in m’n eigen oude autootje. Ik had geen moeite met de grillen en mankementen, die maakten het autootje juist charmant. Totdat het besef kwam dat een beetje kwaliteitsverbetering tot de mogelijkheden behoorde. Ik gaf m’n autootje over aan de deskundigen, luisterde naar de adviezen om ‘m beter te maken en ging er onbewust (en onterecht) vanuit dat ik onderweg geen hobbels en obstakels meer tegen zou komen. Stom natuurlijk, een autootje dat niet goed wordt bereden, zal ook niet op het rechte pad blijven.

Met een oud barrel wil je niet met 140 kilometer over de snelweg scheuren. Dat is wel wat ik altijd deed. Begin dit jaar schakelde ik terug: uitsluitend hardlopen en ondersteunende oefeningen. Dus geen boksen, zwemmen, yogalessen, stevige wandeltochten en SVS-uitdaging. Dat leverde een hoop vrije tijd en nieuwe inzichten op. Want wat is vrije tijd? In mijn vrije tijd ben ik altijd bezig. Even gauw mail beantwoorden, artikel schrijven, tekst nakijken, telefoontjes afhandelen en dan heb ik het nog niet eens over de boodschappen, wasjes draaien, opruimen en dat soort huishoudelijk leed. Nee, aan bezigheden geen gebrek. Maar wel aan rust, pure rust…

Rust nemen gaat me steeds beter af. Was ook niet zo moeilijk, ik hoefde maar 3x per week de deur uit om te sporten en had m’n yoga opgenomen in mijn avondritueel. Was? Hoefde? Had? Yep, afgelopen week haperde de motor. Reden: ik ga de komende week van de eerste naar de tweede versnelling en pak weer een wekelijkse yogales in Utrecht erbij. Enorme zin in, maar het veroorzaakt ook stress. Eén avond yoga erbij betekent minder flexibel in m’n hardloopavonden. En hoe moet dat dan als ik over een tijdje al die andere dingen weer wil oppakken? Mijn koppie staat alweer in de vijfde versnelling. Tijd om aan de handrem te trekken.

En zo stond afgelopen week dus in het teken van keuzes maken. Als de gedachte aan een vollere agenda mij al zoveel onrust oplevert, waarom zou ik het dat dan überhaupt weer doen? In al die jaren dat ik met 140 over de snelweg scheurde, negeerde ik alle signalen van mijn lijf. Nu ik letterlijk gas terug genomen heb, voel ik veel bewuster wanneer en waarom ik moe ben of pijn heb. Klinkt leuker dan het is, want ineens realiseer ik me dat ik keuzes kan maken. Dat talent heb ik nog niet zo sterk ontwikkeld en dus begeef ik me regelmatig op een rotonde, twijfelend over de verstandigste of de meest uitdagende afslag.

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.