Fit zonder blessures

‘Sport jezelf fit vóór de feestdagen!’ en ‘Bikiniproof de zomer in!’ zijn maar enkele voorbeelden van aansporingen waardoor mensen acuut aan het sporten gaan. Volgens sportarts en medisch bioloog Guido Vroemen is dit een van de grootste oorzaken van blessures. Onze Lotte sprak hem hierover.

‘Je ziet twee keer per jaar een golf van mensen die ineens wat aan hun lichaam willen doen en daardoor beginnen met sporten. Een soort halfjaarlijkse cyclus. Begin januari zijn de goede voornemens de oorzaak en vlak voor de zomer is het de wens om er strak uit te zien in badkleding’, is Guido’s ervaring. Dit wordt nog eens aangewakkerd door sportscholen die hier hun slogans van maken en daardoor op het gevoel inspelen. Ineens móet iedereen sporten en het liefst met snel resultaat. ‘En hier gaat het fout. Mensen die sporten om het resultaat, en niet omdat ze het sporten zelf leuk vinden, zijn vaak ongeduldig. Die kilootjes moeten er heel snel af en die sixpack moet zo snel mogelijk zichtbaar.’

‘Het hoofd wil door, het lichaam niet’

Door vanuit weinig activiteit veel van je lichaam te vragen, ontstaan blessures. Pezen en spieren raken snel overbelast omdat ze, veel vaker dan gewend, belast worden. Dit komt mede door weinig begeleiding en de vele doe-het-zelf-schema’s die op internet te vinden zijn. Guido: ‘deze schema’s zijn gebaseerd op de gemiddelden. Maar niemand is gemiddeld. Zo’n schema kan voor de één te simpel zijn en voor de ander juist te zwaar. Als je snel resultaat wil, luister je niet meer naar hun lijf. Ondanks bijvoorbeeld spierpijn of andere klachten moet dat schema toch volgehouden worden. Zo ontstaan blessures. Mensen denken alleen nog maar met hun hoofd en niet meer met hun lichaam. Het hoofd wil door, het lichaam niet.’

Guido heeft een eigen praktijk, het Sport Medisch Adviescentrum (SMA) Midden Nederland. Hij begeleidt vooral duursporters op professioneel niveau. Toch behandelt hij regelmatig cliënten met klachten door het te snel van start gaan met sporten. ‘Ik kom vooral knie-, scheenbeen- en enkelblessures tegen. Dat is logisch omdat deze gewrichten het meest belast worden bij sporten als hardlopen, fietsen en fitness. Vaak zie ik dat deze mensen de blessure als excuus gebruiken om te stoppen met sporten, omdat ze het toch al niet zo leuk vonden. Dat is zonde want sporten is enorm leuk, als je maar op je eigen niveau traint en luistert naar je lichaam. Spieren zijn snel te kweken, maar een blessure ook. Begin dus op een frequentie en intensiteit die bij je past.’

‘Als je net begint met sporten hoef je echt niet meteen langs een sportarts te rennen’

Als je geen idee hebt van hoe je moet beginnen met sporten kan je volgens Guido kiezen voor een sportmedisch onderzoek. ‘Er wordt dan onder andere gekeken naar je inspanningstolerantie, dus hoeveel inspanning je lichaam aankan. Ook letten we op je lichaam als bewegingsapparaat: hoe lang je spieren zijn, hoe je beweegt en waar de risico’s zitten. Zo maken we een inschatting van het niveau van je conditie. Met het rapport dat we maken kan je ver vooruit en weet je precies hoe je verstandig en effectief sport. Maar’, voegt Guido toe, ‘als je net begint met sporten hoef je echt niet meteen langs een sportarts te rennen hoor. Het is handig als je bijvoorbeeld overgewicht hebt, omdat teveel activiteit dan complicaties en gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen. Het belangrijkste is dat je een sport kiest die je leuk vindt en verantwoord met je lichaam omgaat. Dan komt dat einddoel vanzelf in zicht!’