In een hardloopgroep op facebook zag ik een vraag over depressie en hardlopen: “Hardlopen met een depressie, go of no go? Bewegen en regelmaat is, vooral voor mensen met een depressie, erg goed voor je. Maar is het niet veel belangrijker om eerst te herstellen en daarna pas weer dingen van je lichaam te vragen?”

Je begrijpt, die vraag kan ik niet aan me voorbij laten gaan. Daarom mijn wat meer uitgebreide antwoord met wat eigen ervaring, maar ook een advies van een specialist.

 

Hardlopen met een depressie verstandig?

De actieve hardlopers in die groep zeiden allemaal dat lopen goed was en een aantal gaf aan zelf geen medicatie meer te slikken omdat ze zijn gaan hardlopen. Het is inderdaad zo dat hardlopen een goede bijdrage kan leveren aan het herstel van een depressie. Maar de vraag benoemt ook iets anders: moet je wel veel van je lichaam vragen als het toch al niet zo goed met je gaat?

 

Ontspanning dankzij beweging

Na wat doorvragen vertelde de starter van het topic last te hebben van een verhoogde hartslag en veel spanning in haar lijf. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik dat bevestigen. Zowel tijdens het dieptepunt van mijn eetstoornis als tijdens de twee depressies die ik heb gehad, had ik erg veel spanning in mijn lijf.

Tijdens mijn eerste depressie – toen ik een jaar of 16 was – ging ik daar als een puber mee om. Ik deed er een schepje bovenop en deed mijn lijf pijn. Dat gaf me rust in mijn hoofd en voelde als een enorme ontlading. Jaren later – tijdens mijn eetstoornis – gaf de controle die ik over mijn lijf en voeding had me rust. Eigenlijk ook een verkapte manier van mijn lijf straffen om met mijn gevoel om te gaan.

De laatste keer, tijdens het eerste jaar van Stoere Vrouwen Sporten, heb ik het anders aangepakt: ik ben gaan wandelen. Hoewel ik me niet meteen goed voelde, verdween een deel van de spanning in mijn lijf wel. Ik kreeg meer rust, kon beter slapen en langzaam kreeg ik weer wat licht in mijn leven en klaarde mijn hoofd op. Dat werkt echt stukken beter dan mijn eerdere oplossingen kan ik je vertellen!

 

Rustig bewegen

Daarom is mijn persoonlijke antwoord dat ze lekker moet gaan wandelen en dat hardlopen in een rustige intensiteit ook heel goed kan. Maar ik ben geen arts. Daarom bel ik mijn vriend Bram Bakker, hardloper en psychiater, op en vraag hem wat zijn advies zou zijn.

Bram: “Ze moet juist bewegen! En ontspanningsoefeningen doen. Iedereen moet altijd bewegen, hoe je je ook voelt. Iedereen moet altijd gedoseerd bewegen, want als je stilstaat word je opgegeten. Niet bewegen is evolutionair het onverstandigste wat je kan doen. Zelfs in deze tijd, misschien wel juist in deze tijd.”

Er zijn mensen die, als ze een depressie hebben, spanning in hun lichaam krijgen en helemaal ontregeld raken. Voor die verhoogde hartslag en spanning is hardlopen juist een goed idee. Het kan ervoor zorgen dat je lichaam zich corrigeert.”

“Dus als je hartslag bij rust hoog is en je gaat bewegen in de intensiteit die bij die hartslag past, dan herijk je je lijf. Het systeem is in overdrive en je moet de aan- en uitknop weer terugvinden. Aan = beweging, dus hardlopen en uit = ontspanningsoefeningen.”

“Je kan bijvoorbeeld je rusthartslag meten als je wakker wordt. Een ontspanningsoefening doen en je hartslag naar beneden brengen. Dan lekker gaan hardlopen. Vogels kijken bijvoorbeeld en je hartslag niet te hoog brengen. Daarna kijk je hoe je hartslag is. Houd dat allemaal maar bij in een boekje en ontdek wat de beweging en ontspanning doet voor je.” (lees verder onder afbeelding)

Kom naar het depressiegala! Juist als je niet in een dipje zit

Vanavond organiseert de Mental Health Foundation het Depressie Gala. Deze benefietavond wordt gevuld met verschillende cabaretiers, schrijvers en ervaringsdeskundigen. Want vertellen over een depressie moet net zo normaal worden als praten over lichamelijke klachten. Met de opbrengst wil de Mental Health Foundation de kennis over depressie verspreiden en ervoor zorgen dat jongeren op tijd de juiste hulp krijgen. Er zijn nog kaarten beschikbaar! Dus wat ga je doen vanavond? Misschien stappen wij ook nog even in onze Volkswagenbus om naar Amsterdam te rijden. Kijk voor meer info op de site van het depressiegala en ken je mensen die last hebben van een depressie of wil je er aan helpen dit onderwerp bespreekbaar te maken? Deel dt bericht. Je weet nooit of iemand in jouw kring er iets aan heeft.

 

Liefs Rose

Hardlooparmbandje Love to Run

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.