Is het goed om te gaan sporten als je stress hebt? Kan je je spanning en frustratie van de dag er uit lopen of bouw je juist meer stress op en zou je je lichaam even een break moeten geven? Dat is de vraag die wij kregen. Rose dook er in en kwam met haar antwoord over sporten en stress.

“Lekker he, even alle stress eruit lopen. Even flink hardlopen en al je energie en frustratie kwijt.” Met een enthousiaste open blik kijkt hij me aan. Zijn hardloopkleren aan, rode wangen van zijn training. Hij legt me uit hoe hij direct uit zijn werk gaat sporten, omdat hij op die manier zijn werk achter zich laat. Dat hij nog helemaal stuitert als hij aan zijn rondje begint, maar eenmaal klaar totaal rustig is. Dan gaat hij naar huis.

Ik heb dat niet. Natuurlijk ben ook ik wel eens gaan hardlopen nadat het uit was met een vriendje en liep ik betraand over polderwegen. Maar meestal moet ik echt eerst mijn dag, emoties en spanning afsluiten en achter me laten. Tot rust komen en dan pas trainen. Sterker nog, als er heel veel emoties door mijn lijf gieren, lukt het me niet eens om echt hard te lopen. Ik kom thuis met meer stress dan daarvoor en ben dan ook nog eens te moe om het allemaal op te lossen.

 

Vrouwen gaan anders om met stress

Het schijnt dat mannen en vrouwen anders met stress om gaan. Het is niet zomaar dat mannen de deur uit moeten om te sporten of iets te doen met vrienden tijdens een periode van stress. Ze hebben een soort van ontsnapping aan de situatie nodig. Zodat ze uit de emotie kunnen. Of ze leggen hun emoties ergens anders in. Door een rondje heel hard te rennen of te stoempen op de racefiets bijvoorbeeld, maar ook een stevig potje squash wil het wel doen.

Er wordt gezegd dat wij vrouwen dat heel anders doen. Dat wij het juist nodig hebben contact te maken als we in een stressvolle situatie zitten. Wij praten meer en verwerken de emotie op die manier en krijgen inzicht in de situatie. Dat inzicht brengt onze emoties tot rust en dan kunnen we weer verder met de dingen die we willen doen. Een stukje renne bijvoorbeeld. Of lekker fietsen in de lentezon. (lees verder onder afbeelding)

hardlopende vrouwen op bospad Onze lichamen, sporten en stress

Nu is er natuurlijk nooit sprake van De Man en De Vrouw, want we zijn allemaal anders. Maar er zijn wel gemiddelden. En het gemiddelde vrouwenlichaam verschilt van dat van de man. En nu is dat waar het verschil in reactie op stress in kan zitten. De verklaring zit hem in onze hormonen.

Het menselijk lichaam heeft twee systemen: het vlucht- en vechtsysteem en het tegenovergestelde systeem van verbinding.

Die van de vlucht en vecht kennen we allemaal wel. Beter noem je dit het stresssysteem. Cortisol, adrenaline en noradrenaline: deze hormonen die bij stress vrijkomen zijn heel bekend. De oorsprong ook. Toen we vroeger nog in berenvellen rondliepen, moesten jagen op grote beesten en nog niet de veiligheid van onze woonwijken hadden, waren die twee hormonen heel functioneel. Stonden we oog in oog met gevaar, dan zorgden stresshormonen ervoor dat ons volledige lichaam in een versnelling kwam. Onze hartslag ging omhoog, onze spieren kregen meer zuurstof, maar zelf voelden we minder pijn. Perfect om je uit een situatie te vechten of om het heel snel op een lopen te zetten.

Het andere hormoon wat veelal vergeten wordt en daardoor veel minder bekend is, heet oxytocine. Dit hormoon stuurt het systeem van verbinding aan. Zowel mannen als vrouwen hebben zowel de stresshormonen als oxytocine in hun lijf. Maar vrouwen zijn onder invloed van hun vrouwelijke hormonen veel gevoeliger voor oxytocine. Het systeem van verbinding heeft zodoende meer effect op ons. Onder invloed van dat hormoon is het heel goed mogelijk dat wij anders reageren. Vanuit het systeem van verbinding.

 

Hardlopen na een drukke werkweek

Vorig jaar gaven Astrid en ik elke zaterdag training aan een groep hardlopers. Om half tien stonden we in het park. Een prachtig genot. Regelmatig gebeurde het dat Astrid de snelste van de hele groep was. Zelfs supersnelle kerels liep ze er uit. Ik was soms heel trost op haar, maar ook wel een beetje jaloers. Wat was ze snel!

Na verloop van tijd viel het ons op dat ze dit altijd had na een rottige werkdag op vrijdag. Astrid kwam met stress thuis en ging vanuit die stress hardlopen de volgende ochtend. Ze opereerde in het systeem van stresshormoon en wist zichzelf als een kerel door de training te jagen. Mentaal zal ze misschien wel zo in elkaar zitten. Maar fysiek deed het haar geen goed.

Ze rende zichzelf tijdens die trainingen helemaal stuk. Natuurlijk was ze snel en presteerde ze gigantisch, maar de rest van de dag lag ze met een hittepit en een bleek gezicht te slapen onder een dekentje.

Sindsdien gaat ze er anders mee om. Heeft ze nog stress? Dan gaat ze niet hardlopen. Dan zorgt ze er eerst voor dat ze zich verbindt en in het systeem aangestuurd door oxytocine stapt. Dit doet ze door samen met te wandelen of mee te gaan naar het huis van mijn broer. Zijn kinderen doen wonderen met stress. Knuffels en gezelligheid verhogen de oxytocine in je lijf. (lees verder onder afbeelding)

rose mentink loopt hard in het bosSporten en stress, go of nogo? 

Dus het antwoord op de vraag of je er goed aan doet om stress er uit te trainen? Het hangt er maar van af. Niet elke vrouw heeft evenveel vrouwelijke hormonen in haar lijf. Hetzelfde is te zeggen voor mannen en hun hormonen. Het is de moeite waard om uit te vogelen wat werkt voor je. Stress eruit sporten werkt voor de ene sporter heel goed en is voor de andere juist schadelijk.

Ik vind het heel fijn om mijn hartslag even naar beneden te brengen en eerst wat tot rust te komen. Dan kan ik vrij van emotie me volledig op mijn training richten.

 

Benieuwd naar de positieve effecten van oxytocine op je lichaam en sport? Lees het artikel over oxytocine en herstel

Lees ook ons artikel over beweging en burn out over hoe je door bewust te bewegen jezelf in drukke tijden gezond kunt houden.

Life is better when you’re running TOP | TSHIRT | LONGSLEEVE – voorverkoop t/m 15 april

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.