Online zag ik een interessante vraag voorbij komen: “Menstruatie en fietsen…hoe lossen jullie dit op? Ik fiets in mei de Mont Ventoux op en heb net ‘ontdekt’ dat ik nét die week ongesteld zal zijn. Ondervinden jullie ook een verlies aan kracht in de benen de dag er net voor en de eerste dag van de menstruatie?” Een leuke vraag waar ik best wel antwoord op wil geven.

Vrouwen die sporten, hebben over hun menstruatie veelal dezelfde vragen. “Hoe komt het dat je spieren zo snel verzuren in de week voor je menstruatie? Klopt het dat ik zo moe ben en liever niet sport op de eerste dag? En zal ik tampons of iets anders gebruiken?” Zoek je online naar antwoorden, dan krijg je vaak het verhaal van Leontien van Moorsel die tijdens haar menstruatie de beste koersen reed.

Voor vraagstukken over sport en menstruatie wordt er meestal naar topsporters gekeken. Onderzoeken worden ook vooral met hen gedaan. Een beetje onhandig vind ik, want de meeste topsporters zijn jong en enorm afgetraind. Ze hebben nog geen kinderen. Hoe zij hun cyclus ervaren, is natuurlijk heel anders dan hoe ik het als 39-jarige gemiddelde vrouw ervaar. Ik merk dat de effecten van mijn cyclus steeds grilliger worden en meer aanwezig zijn sinds ik ouder word. Veel vrouwen die ik spreek, beamen dat.

Ik noem maar de zware menstruatie die je van de één op de andere dag kunt hebben. De vaginale droogte die naarmate je ouder wordt toeneemt. De vermoeidheid rondom de eisprong en menstruatie waar sommige vrouwen last van hebben en de disbalans in je vagina waardoor je kwetsbaarder bent voor bacteriën.

>> Lees ook: Het taboe van ongewenst urineverlies tijdens sport

 

Vermoeide spieren en menstruatie

Dat je benen vermoeider voelen in de week voor je menstruatie kan kloppen. Dat je training wat zwaarder gaat ook, en ook dat je moeite hebt om in je lage hartslagzones te blijven. Al gaat het niet voor iedereen op. Er zijn ook veel vrouwen die zonder enige moeite door hun menstruatie fietsen. Die nergens last van hebben. Het is voor elke vrouw verschillend en als je er last van hebt, ben je geen zeur, niet overgevoelig of een aanstelster. Dat is geen enkele vrouw die voor de lol een enorm eind gaat fietsen of hardlopen.

Die spieren die zo verzuurd voelen, hebben een oorzaak. Het blijkt namelijk dat je lichaam in de week voor je menstruatie anders omgaat met eiwitten. Door in die week wat meer eiwitrijk voedsel te eten kan je dat verzuurde gevoel zo veel mogelijk opvangen en zo lekker mogelijk sporten. Zelf merk ik dat ik sinds een paar jaar gevoeliger ben hiervoor. Ik kan echt uitgeput zijn en heb zelfs sneller blessures in de week voor mijn menstruatie. Dit wetende zorg ik net wat beter voor mijn spieren en sport ik iets rustiger. Maar dat had je me tien jaar geleden niet kunnen vertellen hoor. Ik had nooit geloofd dat ik ‘zo’n vrouw’ zou worden.

>> Lees ook: Menstruatie en sport, ja daar kan je zeker te weten last van hebben!

 

Sporten tijdens je menstruatie

Tijdens je menstruatie kan duursport juist weer heel goed gaan. Het schijnt dat we een iets hogere pijngrens hebben als we menstrueren. Hierdoor kunnen we makkelijker door. Alleen het intensievere en explosievere werk is net wat moeilijker. Helaas is het wel weer zo dat je een zwaardere menstruatie kan krijgen of je vermoeider voelt als je wat ouder bent. Dus zelfs al zou je spiertechnisch beter kunnen sporten, is het nog heel goed mogelijk dat het in de praktijk net even anders uitpakt.

 

Tampons, maandverband en andere middelen

Er zijn steeds meer vrouwen die de pil doorslikken tijdens een fietsvakantie, wedstrijd of evenement. Dan hebben ze geen gedoe. Zelf slik ik de pil niet. Vroeger deed ik dat wel, maar sinds een jaar of tien kies ik er bewust voor om mijn cyclus zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Ik moet het tijdens mijn menstruatie dus van tampons hebben. Handige dingen, vier uur lang geen gedoe en je kan er alles mee doen.

Toch merkte ik een paar maanden geleden dat ik niet zo’n zin meer in tampons had. Steeds vaker las ik verhalen over de chemische stoffen die er in zitten, het risico voor infecties en het effect op de vochthuishouding van je vagina. Daarbij vond ik tampons eerlijk gezegd ook steeds minder prettig. Het lijkt wel alsof mijn vagina nu ik bijna veertig ben anders reageert op die dingen. Van vrouwen die net wat ouder dan ik zijn, hoor ik dat ze dat herkennen. Zij wijten het aan de toegenomen vaginale droogte die bij hun leeftijd hoort. Een tampon maakt dat nog erger.

Van vrouwen die vaak hele dagen sporten, zoals ultraloopsters en triatleten hoorde ik dat zij er tegenaan liepen dat je een tampon na 4 uur moet vervangen. Dat is niet altijd even makkelijk met je fietsbroek op je enkels in de bosjes.

 

Test met menstruatiecups

Op Amerikaanse sportwebsites kwam ik menstruatiecups tegen. Een soort zachte kommetjes die je inbrengt en die het menstruatiebloed opvangen. Volgens die sites kan je zo’n cup wel acht uur inhouden en loop je niet de risico’s die je met tampons wel hebt. Dat wilde ik wel eens proberen en ik heb twee verschillende soorten besteld. De EaseCup en de Divacup.

Deze cups verschillen enorm. De EaseCup lijkt een beetje op een pessarium en breng je ook zo in. Het is een grote ring met een plastic dun cupje eraan. Deze breng je in en kun je acht tot twaalf uur lang dragen. Deze cups zijn er alleen in een wegwerpvariant en kosten  €22,55 voor 6 stuks. Een herbruikbare variant is er nog niet, maar komt er wel aan.

De DivaCup is wat kleiner en breng je iets minder diep in dan de EaseCup. Het idee is hetzelfde, het is een bakje wat het menstruatiebloed opvangt en ook deze cup kan je acht uur lang dragen. De DivaCup is met een prijs van €32,- wel een stuk duurder. Dat is verklaarbaar gezien deze cup zo ontwikkeld is dat deze herbruikbaar is. Dat betekent dat de DivaCup dus ook een mooi duurzaam alternatief is voor tampons en maandverband.

ervaring met softcups

 

Mijn ervaring met menstruatiecups

Ik heb beide cups getest en kan je zeggen… dat was wel even wennen! Allereerst was ik niet zeker of ik dat ding er wel goed in gedaan had. Ergens maakte ik me best wel zorgen en droeg voor de zekerheid maar een zwarte broek en een lang vest. Maar toen die eerste zorgen verdwenen waren, merkte ik hoe fijn het was. Niet het gevoel van zo’n tampon in mijn muts en niet iedere keer als ik naar het toilet ging dat gedoe. Nee, in plaats daarvan kon ik acht uur lang zorgeloos rondlopen en merkte ik nauwelijks wat van mijn menstruatie.

Maar alles komt natuurlijk met een prijs, zo ook mijn acht uur zorgeloze menstruatie. Na die acht uur moest die cup er natuurlijk uit. En zonder verder in detail te treden gaf dat wel een beetje rotzooi. Voor de eerste keer in mijn leven zag ik dat menstruatiebloed niet heel anders is dan gewoon bloed met een beetje slijm. De cup spoel je af en kan je weer gebruiken.

Ik ga geen tampons meer gebruiken, ik merk dat mijn lichaam en ik zelf blijer zijn met de cups. Vooral de herbruikbare menstruatiecup, want dat betekent een stuk minder afval. Dat niet iedereen dat zou willen, dat gedoe met die kunststof dingen, begrijp ik wel. Maar ga je een keer een lange dag fietsen of heb je tijdens je menstruatie een marathon? Dan is mijn suggestie: de cups, ga voor de cups!

Tot zover het redelijk persoonlijke verhaal van mijn menstruatie, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs, Rose

oh ja…. met die EaseCups kan je dus gewoon seks hebben hè? Geen gedoe! 

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt voor de linkjes naar de menstruatiecups die je bij Bol kunt kopen. Maar ook voor aankopen bij FuturumshopWiggleDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

7 Comments
  1. Ik gebruik tijdens het sporten een soort van sponsjes die ik koop bij Pabo, je hebt ze ook in 2 varianten , de droge en vochtige sponsjes, deze mogen ook 8 u lang blijven zitten… Lekker handig en onderweg geen gedoe met schurende koordjes…. (Sponsjes zijn van ‘beppy”)

  2. Hoi Rose,
    Alweer zo’n informatief, duidelijk, leerzaam en grappig verhaal van je! Ik lees je blogs met veel plezier en waardering, ook al sport ik op dit moment niet mee. Mede door jouw verhalen gaat dat vast weer gebeuren. Succes!

  3. Wat zou je jonge meiden aanraden (13-14) jaar die nog niet aan pil of tampons/ander inbrenggedoe toe zijn?
    Mijn dochter lost het nu maar op door helemaal niet te fietsen, maar dat scheelt dus al gauw elke maand een week training. Ergens opperde iemand “gewoon niets gebruiken”: die mag bij ons het zeemleer komen uitspoelen! Echt geen optie bij een doorsnee menstruatie, ze noemt het niet voor niets “Mozes”.

    1. Maar als meid van 13 14 jaar kan je hel goed tampons gebruiken toch? Alleen is het de eerste keer altijd even spannend. Die tampons van Tampax zijn dan wel fijn, met zo’n inbrenghuls

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.