Migraine kan ook door sport komen

hoofd van paspop tegen zwarte achtergrond om migraine te verbeelden

Migraine komt bij vrouwen vaker voor dan bij mannen. En sport en beweging is goed voor mensen die migraine hebben. Maar wat is het nou precies en waar moet je op letten? Wij hebben een paar basics over migraine voor je op een rij gezet.

De avond ervoor voel je je al niet goed. En dan word je ‘s morgens wakker en merkt dat je niet fit bent. De vinger kan je er niet op leggen, maar het lijkt geen topdag te worden. Dan, ergens halverwege de dag, merk je het. Je ziet slecht en de letters op je beeldscherm worden moeilijk leesbaar. Niet veel later zie je dwars door je gezichtsveld heen een gekke lijn en zie je een beetje dubbel. Migraine! Je moet haast maken, over een halfuur komt de hoofdpijn en dan komen alle prikkels van buitenaf hard binnen.

Migraine komt het meest voor tussen de leeftijd van 30 tot 50 jaar. Vrouwen hebben het vaker dan mannen. Waar vrouwen meer last van hoofdpijn hebben melden mannen juist last van gevoeligheid voor licht te hebben.

 

Wat is migraine?

Als je nog nooit migraine hebt gehad is het moeilijk om te begrijpen wat het precies is. Migraine is geen standaard hoofdpijn en migraine is hoewel het een vast patroon lijkt te hebben niet altijd hetzelfde.

Daar komt bij dat de oorzaak van migraine nog steeds niet precies bekend is. Wat we wel weten is dat er bij migraine sprake is van een plotselinge vernauwing van de bloedvaten en dat dat de aanval triggert. Tijdens deze aanval verwijden de bloedvaten, wat voor die nare hoofdpijn zorgt.

>>Een nieuw soort training voor meer balans en minder stress

De hoofdpijn die je tijdens een migraine hebt, is anders dan gewone hoofdpijn. Het bonst en klopt, maar vooral gaat het met een paracetamol niet weg. Deze pijn zit aan één kant van je hoofd en het is moeilijk geluiden te verwerken of een gesprek te voeren. Ook kun je er misselijk van zijn en moeten overgeven.

Migraine is een chronische hersenziekte die zich kenmerkt door aanvallen van heftige hoofdpijn die vaak aan één kant van het hoofd zit. Overgevoeligheid voor licht, geluid of geuren komt ook voor. Vaak zijn migraine patiënten tijdens een aanval misselijk en moeten ze overgeven.

Waarom hebben vrouwen vaker last van migraine?

Sommige mensen krijgen migraine als het regent. Maar ook een snelle verandering van de temperatuur of onweer kan bij mensen een aanval veroorzaken. Het is dan niet zozeer het weer, maar de daling in de barometrische druk waar mensen last van hebben. Maar ook stress en magnesium tekort kunnen een trigger zijn.

Als je last van migraine aanvallen hebt, doe je er goed aan je prikkels te leren kennen. Zodat je kunt leren wat je kan doen om een aanval te voorkomen. Er is een factor waar je weinig aan kunt doen en dat is je geslacht. Vrouwen hebben vaker last van migraine dan mannen. En dat heeft alles te maken met onze hormoonhuishouding. Onder invloed van het hormoon oestrogeen kunnen vrouwen aanvallen krijgen. Bij meer dan de helft van de vrouwen is de oorzaak van migraine hormonaal. En het kan zijn dat de pil die je gebruikt dit versterkt.

>>Weet jij waarom zitten zo ongezond voor je is?

Bij vrouwen in aanloop van de overgang of die er midden in zitten kan migraine verergeren of ontstaan terwijl ze daarvoor nooit last hadden. Hoewel er nog te weinig onderzoek naar is gedaan, wordt er van uit gegaan dat hormoonschommelingen hier de oorzaak van zijn. Het is mogelijk dat hormoonbehandelingen hier een oplossing voor zijn. Heb je last? Neem dan eens contact op met Care for Women. Zij hebben zich gespecialiseerd in ons vrouwen.

 

 

Sport heeft een positief effect op migraine

Hoewel je er tijdens een aanval niet aan moet denken, is sport toch echt iets wat mensen met migraine zouden moeten doen. Natuurlijk is het voor iedereen gezond om te doen, maar als je een migraine aanval voelt aankomen kan beweging ervoor zorgen dat deze weer afzwakt.

Er zijn mensen waarbij fysieke inspanning een migraine aanval uitlokken. De aanval komt dan kort na de inspanning. Dit komt veel voor bij explosievere sporten zoals sprinten of krachttraining.

En regelmatig sporten en bewegen kan bijdragen aan een vermindering van de klachten en intensiteit van de hoofdpijn. Het maakt niet eens zoveel uit welke sport je doet. Het gaat erom dat je voldoende in beweging bent. Elke dag en dat je een paar keer per week net iets meer doet. Denk hierbij aan een activiteit waarbij je hartslag stijgt. Dat kan hardlopen of fietsen zijn, maar een duik in het zwembad of een balletje trappen met je kinderen doet de truc ook.

>>Minder last van de overgang door sport

Het schijnt dat krachttraining ook een aanval uit kan lokken. Let dus op als je dat gekke gevoel hebt wat aan een aanval vooraf kan gaan. Beter laat je dan de gewichten liggen en maak je een goede wandeling. Ook doe je er goed aan om op dat moment ontspanning te zoeken. Even geen prikkels en beeldschermen, maar misschien een kopje thee en een paar minuten bewust ademen. Soms kan je een opkomende aanval op die manier afweren.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.