In augustus kondigde ik al aan dat de Polar Loop Activity Tracker m’n leven zou veranderen. Nou, dat is ook zo. De tracker heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de Polar A360, een mooi horloge dat ook nog eens mijn hartslag meet. Nu kan ik helemaal specifieke doelen stellen. De voornaamste? Minder sporten voor meer energie.

Best hilarisch hoor, om met vrienden en collega’s te praten over je plannen voor 2016. De één heeft zich net ingeschreven voor de sportschool, de ander heeft de hardloopschoenen voor de zoveelste keer afgestoft. En ik vertel doodleuk dat ik mijn sportieve activiteiten ga terugschroeven om mijn gezondheid nog meer te verbeteren. Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik een echte nitwit ben op het gebied van hartslag, ademhaling en dat soort zaken. Maar gelukkig is daar Rose, zij weet veel! Ik absorbeer al haar kennis als een malle en krijg steeds beter inzicht in mijn eigen gezondheid en hoe ik die kan beïnvloeden.

Genietend van de zon tijdens mijn yogavakantie las ik het boek ‘Verademing’ van Bram Bakker en Koen de Jong. Mega-interessant, maar echt vertalen naar mijn eigen situatie kon ik het niet. Geen idee had ik van m’n hartslag, herstel en dat soort zaken. Mijn ogen gingen flink open toen ik mijn horloge had en Rose liet meelezen in mijn trainingslogboek. Een hartslaggemiddelde van 120 na een half uurtje wandelen is te hoog! En lopen doe ik de hele dag door! Daar bovenop was ik ook nog veelvuldig aan het zwemmen, boksen, deed ik de SVS-challenge uitbundig mee en heb ik ook het hardlopen weer opgepakt. Alleen maar hoge hartslagtrainingen dus.

En dat terwijl ik eigenlijk ook nog niet helemaal hersteld ben van mijn peesontstekingen. De ontstekingen zijn nu wel weg, maar de verbindende spier (iliopsoas) staat al zes maanden lang op knappen. Hoogste tijd om even terug te schakelen en weer vanaf het nulpunt op te bouwen. Dat gaat verder dan alleen het sporten. In de vakantie ontdekte ik de fijne werking van gember op onder meer mijn spijsvertering. Dat staat dus nu in mijn kruidenrekje én in mijn theedoos. Koffie drink ik minder, ik lig op tijd in bed en ik doe mee aan de Cool Challenge. Je weet wel, ijskoud afdouchen. Amper twee weken verder merk ik al significant verschil!

Even terug naar het sporten, want dat is wel de meest ingrijpende verandering op dit moment. Al acht jaar lang koester ik de droom om te leren hardlopen. Ettelijke keren ben ik begonnen, ettelijke keren heb ik het opgegeven. Alles had ik al geprobeerd, behalve een Start to Run cursus onder begeleiding van een echt goede hardlooptrainer. Nee, ze heet geen Evy of Renate maar Rose Mentink. En al na één les ben ik zoveel wijzer! Niet alleen over het hardlopen maar vooral ook over mijn eigen ademhaling en hartslag. Vandaag heb ik aan den lijve ondervonden hoe je met een goede ademhaling uit de rode hartslagzone kan blijven.

Super leerzaam dus allemaal, en het betekent ook experimenteren. De komende weken heb ik verschillende afspraken met allerlei deskundigen op het gebied van sporten, ademhaling en hartslag. De Start to Run cursus telt nog vijf lessen dus zo’n beetje half februari hoop ik mijn basisconditie op orde te hebben en stukje bij beetje weer de andere sporten erbij te pakken. Van het hele proces doe ik regelmatig verslag in de vorm van blogs en interviews. Leuk natuurlijk om mijn eigen logboek bij te houden, maar zeker ook interessant voor andere sporters die graag het maximale uit hun gezondheid willen halen.

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.