Chrisje stelde in onze Stoere Vrouwen Trainen Facebookgroep een vraag over sport en ziek zijn. Ze is al ruim twee weken niet helemaal fit en sport daardoor amper. Ze merkt dat ze er niet zo goed tegen kan minder te sporten en wil graag weten hoe anderen daar mee omgaan. Wij vonden dat wel een mooi onderwerp en plaatsten haar vraag op de Stoere vrouwen Sporten Facebookpagina en kregen veel goede antwoorden.

Dus…. wat doe je eigenlijk als je niet fit bent en daardoor niet kunt sporten?

Wandelen. Een tip van Marjon die het ook niet fijn vindt als ze even niet kan sporten. Door het maken van lange wandelingen kom je toch even buiten en ben je in beweging. Als je even minder sport mis je het fijne gevoel wat je van sporten krijgt. Maar door een halfuur (of langer) te wandelen krijg je dat gevoel ook. Wandelen verlaagt net als hardlopen het stresshormoon in je lijf, waardoor je je meer ontspannen voelt. En de frisse neus? Die is best fijn als je verkouden bent.
De hond van Marian is extra blij als zij niet kan sporten, want zij gaat niet zomaar wandelen, maar maakte dan extra lange rondes met de hond. Heb je zelf geen hond? Leen er één van de buren of net zo leuk: neem je telefoon mee, maak mooie foto’s van wat je onderweg tegenkomt en plaats het daarna op Facebook. Zo kunnen wij ook meegenieten van je wandeling.

Acceptatie. Mireille bekijkt het net wat anders. Zij gaat niet op zoek naar een andere activiteit, maar luistert naar haar lichaam. Ze vindt haar gezondheid belangrijker dan een beetje sporten en als ze niet fit is zet ze haar gezondheid voorop. Wij herkennen dat wel, onze Rose heeft astma en is daarna vaker ziek. Een verkoudheidje blijft bij haar zelden onschuldig. Is ze niet fit? Dan zet ze meteen de rem op haar activiteit en zorgt voor zichzelf. Zo is ze zo snel mogelijk weer in orde en kan ze lekker sporten.

Geniet, tenminste dat doet Vivian en haar insteek is eigenlijk wel leuk. Als zij niet fit is grijpt ze de kans en zet een pot thee en neemt eindelijk de tijd voor die stapel leesvoer die ze nog had liggen. De rest komt wel weer.
Wist je dat je lichaam van een week of twee niet sporten echt niet minder wordt? Je moet wel weer even erin komen en de eerste training kan daardoor wat zwaarder vallen, maar conditioneel is twee weken rust niet eens zo slecht. Zijn wij weer ene beetje fit, maar kunnen we nog niet echt trainen? Dan gaan wij voor techniek, dan zijn we toch in beweging en met onze sport bezig, maar gunnen ons lijf de tijd te herstellen.

Rust. Antje en Kim hebben niet zo’n moeite met een beetje stilzitten. Zoals Kim al zegt doet ze dat op vakantie ook en daar komt ze ook niet slechter van thuis. Rust is goed voor je lichaam en het mag zo nu en dan. Je kan die rust ook gebruiken zoals Antje doet. Zij gaat op de bank liggen en diep ademen, dat is heel goed voor je lijf het brengt je hartslag naar beneden en je ontspant helemaal. En als het lukt zijn een paar yoga oefeningen ook goed om te doen.

Zwemmen. Brigitte vindt niet sporten heel lastig. Ze is niet ziek, maar heeft een blessure. Daarom is ze gaan zwemmen, dan kan ze toch even sporten, maar belast ze haar lichaam en blessure niet. Wist je dat Rose tijdens het herstel van een enkeloperatie ook is gaan zwemmen en dat ze daardoor als hardlopend fietsmeisje ineens een kleine triathlon kon doen? Haar blessure leverde haar een breder sportleven op. Rhodé mag nu ook even niet hardlopen, zij traint nu met de kettlebel en pakt haar fiets weer wat vaker.

Sportschool, of de Wii zoals Chantal heeft gedaan. Zij had een gebroken elleboog en kon daardoor niet lekker sporten. Ze heeft van alles geprobeerd. Ze leende een hond bij het asiel en trainde haar benen in de sportschool. Zolang ze maar bewegen kon. In de Wii vond ze haar oplossing, ze zal vast wat afgelachen hebben.

 

Als je ziek bent is het heel belangrijk om te weten dat je niet altijd kan sporten. Een simpele verkoudheid hoeft je niet tegen te houden, maar sporten met koorts is een absolute NO-GO. Niet alleen duurt je herstel dan veel langer, maar vooral kan het als je last hebt van een virusinfectie je hart beschadigen. Niet goed dus.

Wij schreven eerder dit jaar al wat over sporten en ziek zijn. Mocht je echt een griepje of koutje hebben gehad? Lees dat dan, misschien heb je er wat aan… enne beterschap hè!

Heb je ook tips voor Chrisje zodat ze zich door haar niet fitte sportvrije periode kan slepen? Laat je horen, alles helpt!

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.