Barbara Kerkhof riep mensen op om deze maand elke dag hard te lopen. Bij #30daysofrunning loop je niet eens zo veel of ver, zolang je het maar doet. In onze Stoere Vrouwen Sporten Facebook groep doen we iets soortgelijks. Met #doingdaily bewegen we elke dag bewust. Fietsen, wandelen of het hardlopen van Barbara. Wat zijn hier de effecten eigenlijk van? Hoe werkt dat fysiek en mentaal? En vooral: waarom is het nodig?

A photo posted by Barbara (@barbarakerkhof) on

Gisteravond zat ik op de Tacx in de woonkamer om even een halfuurtje te fietsen. Het was overdag prachtig weer, maar toen had ik er de tijd niet voor. Ik heb het druk de laatste tijd. De eerste minuten bevielen me niets. Zat ik daar in mijn fietsbroek met netflix op de computer. Maar vanaf een minuut of tien was dat anders. Elke 5 minuten schakelde ik iets zwaarder en ik kreeg het wel naar mijn zin. Na al die jaren fietsen, kent mijn lijf de beweging goed en kan ik heel ontspannen op de fiets zitten. Na dertig minuten was ik wel klaar. Op de Tacx zit je net wat minder lekker en ik voelde door het bewegen een heerlijke ontspanning over me heen komen. Ik hoefde alleen nog maar de hond uit te laten en kon daarna lekker naar bed. (lees verder onder afbeelding)

 


Elke dag een beetje bewegen

Dagelijks bewegen is best simpel en het heeft een groot effect. Door elke dag een beetje te doen verandert mijn hele lijf. Mijn energie en mijn gevoel. Het doet iets met mijn hele wezen. En eigenlijk denk ik dat het de ultieme manier is om goed voor jezelf te zorgen. Zowel #doingdaily als het initiatief van Barbara zijn heel simpel: je hoeft alleen maar elke dag even iets te doen. Geen enorme inspanningen of zware trainingen, maar simpelweg een moment pakken om te bewegen. Ik doe dat met fietsen, wandelen, zwemmen en hardlopen en Barbara met hardlopen. Hoe je het doet maakt eigenlijk niet uit, zolang het maar een dagelijks dingetje is.

 

Natuurlijke Beweging

Als sporter heb ik te maken met motivatiedips. De ene keer kan ik een periode vrij stevig trainen en dan ineens minder zin hebben. Ik denk dat dat best logisch is, als je veel van jezelf vraagt heb je ook pauze nodig. Minder zin is voor mij een teken van mijn lijf dat ik even rustig aan mag doen. Toch is rustig aan doen voor veel sporters spannend. Bijna allemaal kennen we de angst wel om je conditie kwijt te raken. Of erger nog: voor altijd inactief te worden!

Ik heb mijn eigen bewegingsvangnet ingebouwd. Naast mijn sport richt ik me ook op een bewust actieve manier van leven die goed is voor mijn gezondheid. Ik doe aan natuurlijke beweging. Dat is het bewegen wat je gedurende de dag doet door te fietsen, naar de winkel te lopen, een blokje om te maken of koffie te halen voor je collega’s. De manier van bewegen die bij ons mensen hoort, maar die we sinds de industriële revolutie steeds minder doen. Met alle gevolgen van dien.

 

Stress, prikkels en bewegen

Wij mensen zijn echt hele gave wezens hoor, moet je eens kijken wat en toffe dingen we bedacht hebben. Auto’s, wasmachines, computers, smartphones, het internet en wat allemaal nog meer. Dit zorgt ervoor dat we steeds makkelijker kunnen leven. Ik kan me zo voorstellen dat onze oma’s een gat in de lucht sprongen toen ze eenmaal een wasmachine hadden. Toch zit er aan al die uitvindingen ook wel een keerzijde. In mijn eigen leven zie ik dat ook. Ik merk dat ik ‘s avonds wel erg makkelijk met Netflix en Facebook op de bank lig. En dat ik in het weekend, op mijn vrije dag toch nog steeds in verbinding sta met mijn bedrijf. Al was het maar omdat ik het niet kan laten jullie leuke sportieve updates te lezen. Wat er werkelijk gebeurt, is dat de hoeveelheid prikkels die mijn hersenen te verwerken hebben toenemen en de hoeveelheid beweging minder wordt. Als je weet dat elke prikkel die onze hersenen te verwerken krijgen een vorm van stress zijn, is het niet zo vreemd dat steeds meer mensen te maken krijgen met stressgerelateerde klachten en ziekten.

We belasten veel en ontladen te weinig. Ik ook. (lees verder onder afbeelding)

 

Bewegen maakt blij

Eigenlijk zou de hoeveel beweging gelijk moeten staan aan de prikkels die we krijgen. Op die manier brengen we balans in ons lijf en kunnen we middels beweging het niveau van het stress hormoon wat zich gedurende de dag opbouwt in ons lijf weer verlagen. Cortisol – zoals het stresshormoon officieel heet – komt vrij bij zo goed als elke Facebook melding terwijl je bezig bent met iets anders, bij elk mailtje wat je snel moet beantwoorden en elk telefoontje met een lastige vraag. Maar ook in de stiltecoupe als je daar lekker zit en iemand gaat zitten bellen. Dat cortisol bouwt zich op en op Doen we er niets mee, dan blijft het waar het is en zorgt er voor dat je hele lijf in stressmodus gaat. Je hartslag verhoogt, je ademhaling is oppervlakkiger en je gedachten gaan onrustiger dan nodig. Een halfuurtje rustig bewegen zorgt er voor dat het cortisol daalt en daarmee je hartslag, ademhaling en die gedachten. Het zorgt ervoor dat je lijf weer goed functioneert. Hierdoor voel je je blijer en meer ontspannen, maar ook ga je er beter van slapen. Ik merk het altijd de ochtend nadat ik gesport heb. Ik word wakker en geniet echt van de nacht die ik heb gehad. Zonder wakker worden of onrustige dromen. Ook merk ik het aan mijn denken. Ik ben beter in staat creatief te zijn en te schakelen, maar ook kan ik beter kiezen en doe alleen de dingen die ik echt wil doen. Mijn lichaam merkt het ook. Ik voel energie in mijn spieren en het is net alsof ik over meer flexibiliteit en kracht beschik.

Wil je meer weten over het effect van beweging op je gezondheid? Lees dan Sporten voor Beginners eens. Dit boek legt haarfijn uit hoe je kunt bewegen en sporten op een manier die goed voor je werkt en bijdraag aan je algehele welzijn. Het verklaard waarom een wandeling, werken in de tuin of een avondje dansen reuze goed voor je is, maar ook vertelt het over hoe drie keer in de week je brein, gezondheid en stemming positief beïnvloedt. Lezen dus!

Een andere aanrader is Blijf Beter, hierin schrijft psychiater en sporter Bram Bakker over de gezondheidszorg en wat we zelf kunnen doen om zo gezond mogelijk te blijven. Veelal kunnen we middels levensstijl al erg veel doen en Bram legt uit hoe dat werkt, niet alleen voor jou privé maar ook voor de volksgezondheid in zijn algemeen.

En vergeet 30 days of running niet te volgen op Instagram, dat levert dagelijks inspirerende hardloop;laatjes op!

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.