vrouwenbenen met deegroller om spierpijn weg te masseren

Tegenwoordig zie je overal foamrols. Dat zijn van die gekleurde cilinders die je over je spieren rolt. Ze zijn heel populair omdat ze bij kunnen dragen aan je spierherstel na inspanning. Zelf gebruik ik bewust geen foamrol, maar wel masseer ik mijn eigen spieren. Met een tennisbal bijvoorbeeld. En er is een reden waarom ik dat zo doe.

Stel je zou een blik mogen werpen in mijn vakantiekoffer. Wat zou je dan zien? Naast de standaard spullen als slippers en een bikini neem ik ook mijn sportkleding mee. Tot zover nog niets vreemds. Maar wat doen die deegroller, tennisbal en knikkers in mijn bagage? Dat is omdat een masseur en fysio niet in mijn koffer passen. Ik gebruik als sporter al jaren huismiddeltjes om mezelf te masseren. Zoals dus die tennisbal en deegroller.

Zelf je spieren masseren

Vroeger ging ik elke week naar de sportmasseur. Ik trainde zo’n 15 uur per week en had die massage echt nodig. Het zorgde ervoor dat mijn spieren beter herstelden. Dat ze minder stijf en hard waren, waardoor ik vaker kon sporten.

>>Spierpijn verminderen en voorkomen

Je hebt het vast ook wel eens. Van die harde kuiten na een training of je bovenbenen die een beetje gevoelig zijn. Vooral wij duursporters kunnen daar last van hebben. Het is dan heel lekker die spieren een beetje te prikkelen. Dat activeert ze en zet ze aan het werk om je afvalstoffen op te ruimen en de doorbloeding te stimuleren.

Hoewel ik een voorstander ben van de sportmasseur, masseer ik mijn stijve kuiten tegenwoordig zelf. Ik sport al zo lang en ken de moeilijke plekken in mijn benen en rol er even overheen. Door dat te doen, voel ik direct ontspanning in mijn spieren.

>> Het wondermiddel magnesium

Wat is een foamrol

Steeds meer sporters verzorgen zelf hun spieren. Met een foamrol doen ze oefeningen die bijdragen aan hun herstel. Een foamrol is een cilinder met een zachte schuimlaag die je kunt gebruiken om je spieren te masseren. Door te foamrollen, verbeter je de doorbloeding van je spieren en bevorder je je herstel. Foamrollen draagt bij aan ontspanning van je spieren en houdt je lijf flexibel.

Er zijn verschillende soorten foamrols. Dat verschil zit ‘m in de maten en hardheden. De meeste sporters gebruiken er eentje van 30 tot 50 cm. Die zijn het makkelijkst qua formaat.

Je koopt een foamrol o.a. bij webshops als Sportbay, Decathlon, de Body & Fitshop of Bol.com

Waarom gebruik je een foamrol

Allemaal hebben we wel dat ene plekje waar we last krijgen tijdens periodes van veel trainen. In je billen of aan de peesplaat aan de zijkant van je bovenbeen. Een heel vervelend plekje is de voorkant van je bovenbeen of anders je hamstring wel. Mijn plekje is mijn rechter kuit. Aan de zijkant. Die voelt eerst een beetje stijf, dan wordt het gevoelig bij mijn knieholte. Een paar trainingen later begint mijn enkel pijn te doen. En tot slot is de hele zool van mijn voet en mijn teen pijnlijk. En dat komt allemaal door die stijve kuit. Door zelf te masseren, kan ik de stijfheid doen verdwijnen en komt het niet zo ver dat alles pijn gaat doen. En precies dat is waarom zelfmassage voor sporters zo goed is. Je voorkomt problemen en vervelende blessures. Je houdt je zwaarbelaste spieren gezond.

>> Beter herstel door het knuffelhormoon

De reden waarom ik geen foamrol gebruik

Iedereen die wel eens bij de sportmasseur op tafel heeft gelegen kan het je vertellen: een sportmassage doet pijn. Dat komt doordat zo’n massage echt je diepliggende weefsel aanpakt. Ofwel echt op de spier gaat. Met een foamrol probeer je hetzelfde effect te bereiken. Het mag dus wel een beetje pijn doen. Maar daar zit voor mij precies het nadeel van een foamrol. Het is niet bepaald a walk in the park. Bij foamrollen is die pijn belangrijk. Spieren die gezond zijn zullen geen pijn doen. De gevoeligheid is een indicatie dat je spieren wel wat behandeling kunnen gebruiken. Het loont dus.

>>Wel of niet sporten met spierpijn?

Alleen vind ik het moeilijk om met een foamrol heel gericht te werken. Dus rol ik te snel over die pijn heen. Of lig ik in een ingewikkelde rot houding terwijl ik al een paar uur gesport heb. Dat vind ik gedoe. Daarom gebruik ik liever een deegrol. Dan kan je rustig zitten. Je benen ontspannen en heel gericht rollen. In kleine bewegingen. Perfect voor mijn kuiten en bovenbenen. Voor mijn billen gebruik ik een tennisbal. Ook op mijn rug, net tussen mijn schouderbladen vind ik dat fijn. En de zool van mijn voet pak ik soms aan met een stuiterbal of knikker. Een deegroller kan je overigens ook kopen bij Bol.com én is multi-inzetbaar.

Foamrollen iets voor jou?

Wil jij ook aan de slag met zelfmassage? Kijk dan of een foamroller wat voor je is. Op internet vind je genoeg instructies om zelf aan de slag te gaan. Mijn tip zou zijn om even met je trainer of fysio te kijken hoe het moet. Zo weet je zeker dat je het goed doet. Wil je net als ik je deegroller gebruiken? Probeer dat dan eens voelend. Eerst rol je rustig over de hele spier en heb je een plek die wat gevoelig is? Dan ga je daar met korte rolbewegingen overheen. Steeds iets korter en steeds iets harder tot je bij de plek bent. Rol de stijfheid eruit en ga weer een paar keer met grote langere halen over je spier. Als het goed is, voel je het meteen.

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Elke blogger en website is je verplicht dit te vertellen: koop je iets via de linkjes op onze site, dan krijgen wij daarvoor vaak een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Sportbay, de Body & Fitshop, Decathlon en Bol.com. Maar bijvoorbeeld ook voor linkjes naar Dille & KamillefonQCoolBlue en Holland & Barrett. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.