Sporten als je ziek bent

Weet je nog hoe ik vorige week een blog schreef over hoe ik moe was? Maar dat ik toch ging trainen? De dag erna ben ik lekker gaan crossen in het bos samen met mijn hardloopgroepje. De dag daarna had ik keelpijn. En nu? Nu zit ik in mijn trainingsbroek, een warme sjaal en grote kop thee aan mijn tafel. Ik ben ziek! Ik heb het benauwd en laat het sporten maar even voor wat het is.

Het is inmiddels echt herfst en met dit seizoen komen ook de snotterdagen. Grote kans dat jullie hem al te pakken hebben of nog krijgen. Het heerst, zo schijnt. Maar hoe zit dat nou met sporten en ziek zijn? Moet ik nu niet miepen en gewoon mijn schoenen aantrekken voor een lekkere training? Of doe ik er goed aan niet te gaan? Omdat wij sporters vaak geneigd zijn meer dan minder te doen, ben ik in dit onderwerp gedoken. Want wist je dat er een heel duidelijk antwoord op dit vraagstuk is?

 

Sport is goed voor je weerstand

Allereerst is dat sporten en bewegen wat we doen, onwijs goed voor onze gezondheid en weerstand. Wist je dat mensen die elke dag een halfuurtje bewegen de kans op een verkoudheidje of griepje verkleinen? Maar wist je ook dat mensen die heel intensief sporten de 24 uur na een wedstrijd net wat vatbaarder zijn. Je weerstand gaat als je heel diep gaat een beetje omlaag namelijk.

Ziek zijn is een onwijze bummer voor sporters. Want nadat we weer beter zijn, voelen we toch nog zeker een week dat we net niet helemaal lekker sporten. Het eerste trainingsrondje na een fikse verkoudheid is daarom ook nooit zo fijn. Ziek zijn is toch best wel een aanslag op je sporterslijf en dat merken we. Gelukkig kunnen we na dat eerste rondje al weer goed aan de slag en voelen we het daarna amper meer.

 

Sporten met koorts

Veel recreatieve sporters vinden het moeilijk te bepalen wanneer ze beter niet sporten en wanneer wel. Stilzitten voelt niet fijn en daar komt bij dat we allemaal wel een beetje bang voor vormverlies zijn. Ik heb dat zelf ook, vooral als ik thuis op de bank hang terwijl ik eigenlijk op de atletiekbaan had moeten staan. Mij helpt het om te weten wanneer ik er wel en wanneer ik er echt niet goed aan doe om te sporten.

Je hebt ziek en ziek. In zijn algemeenheid kan je stellen dat je met een verkoudheidje best wel kan sporten. In het gunstigste geval gaat je neus lopen en is hij aan het einde van je trainingsrondje een stuk leger. Het is wel belangrijk om je lichaam vriendelijk te behandelen. Daarom doen de meeste sporters iets rustiger als ze verkouden zijn. Heel diep gaan door snoeihard te trainen is dan onverstandig. Als je verkouden bent, heeft je lijf het al druk zat.

Anders is het als je koorts hebt. Dan is het beter om het sporten even te laten voor wat het is. Het ouderwetse idee dat je door te bewegen de koorts er wel uit zweet, klopt niet. Sterker nog, het is gevaarlijk te sporten met koorts. Dat kan iets met een infectie van de hartspier ofzo veroorzaken. Vuistregel is dat je het aantal dagen waarop je koorst had vermenigvuldigt en dat aanhoudt als de dagen waarop je nog niet mag sporten. Ofwel, had je twee dagen koorts, dan mag je vier dagen na die koorts nog niet sporten.

Ik hou voor mezelf altijd aan dat ik bij twijfel niet ga. Ik ben nu eenmaal het soort sporter wat zeer gemotiveerd is, als ik twijfel, zal daar wel een reden voor zijn. Voor de zekerheid is er nog een regel: bij symptomen boven je nek, zoals een snotneus of keelpijn kan je best wel sporten. Zelfs met hoofdpijn kan het wel. Maar heb je last van hoesten, benauwdheid of ben je kortademig? Dan ga je beter niet.

 

Last van astma

Ik ben nog een stuk voorzichtiger. Ik heb astma en ben regelmatig benauwd en kortademig. Daarom is het soms lastig een onderscheid te maken tussen gewone benauwdheid en ziek zijn. Het lastige van mijn longen is dat ze iets sneller ziek worden dan normale longen en meestal ook iets meer. Gaat een simpele neusverkoudheid bij mij over op mijn longen? Dan ben ik zo een paar weken en een hele smerige medicijnenkuur verder.
Op dit moment ben ik flink benauwd, ik merk het als ik praat of een stukje wandel. Hoewel ik het liefst wel wil hardlopen vanavond, maak ik een blokje om met de hond. En wil ik nou echt wat doen? Dan kies ik voor wat extra core-stability. Volgende week ga ik wel weer rennen. En tot die tijd laat ik me lekker verzorgen, hopelijk komt Rhodé nog even langs met één van haar baksels…

 

Liefs Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.