We krijgen steeds vaker leuke vragen. Zoals die van Marije:  “Ik was tot januari heel fijn aan het trainen: hardlopen, schaatsen en wat fietsen. Ik ben inmiddels zwanger. Hier ben ik heel erg blij mee, maar ik vind het wel lastig om te bepalen hoe ik zo goed mogelijk kan blijven bewegen. Buiten dat mijn sportBH niet meer past, vind ik het lastig om te bepalen wat ik wel en niet kan doen. Mijn schaatslessen werden al na een paar weken wat te veel voor me (en het seizoen is inmiddels natuurlijk over), fietsen gaat nog wel redelijk, mits ik niet te ver en te hard ga, hardlopen is nu eigenlijk ook al wat te gek en zwemmen vind ik leuk maar de zwembaden hier in de buurt hebben voor mij onmogelijke openingstijden….”

Oftewel, ik vind het moeilijk om uit te vinden wat ik wel kan doen. Als je op dit onderwerp zoekt, vind je vooral veel voorbeelden van vrouwen die nog tot ver in hun zwangerschap vrij intensief hebben kunnen sporten. Ik merk dat mijn lijf dat niet toelaat, en ik weet ook van andere zwangere vrouwen in mijn omgeving dat dit voor meer mensen geldt. Maar ik heb ook nog geen zin om op de bank te gaan zitten, dat is niet goed voor mij en mijn baby.
Ik heb mijn sportschoolabonnement nou juist opgezegd omdat ik klasjes niet zo leuk vind. Ik hou meer van duursporten en lekker buiten sporten. Mijn plan is om nu in het weekend gaan zwemmen en door de week wat vaker gaan fietsen en wandelen, voor zover dat lukt naast mijn fulltime baan. Ik ben heel benieuwd hoe andere vrouwen dit gedaan. Kennen jullie er een paar?

 

Trainen met Mom In Balance

Mira: Toen ik zwanger was van mijn tweeling ben ik zo lang mogelijk door gegaan met sporten, maar dan wel net even anders dan voor mijn zwangerschap. Ik heb vooral gekeken naar de dingen die ik nog wel kon doen en die nuttig.

>> Lees ook: Trainen na je zwangerschap, hervind je sportieve vorm

Squats en lunges gingen goed en zwemmen ook. Al ben ik daar na een tijdje mee gestopt, ik was het zo zat om me om te kleden met die grote buik. Ik denk dat dat ook heel belangrijk is om zo te sporten dat het fijn is. Met tegenzin ga je na verloop van tijd niet meer

En ik ben bij Mom in Balance gaan trainen, dat is echt heel fijn. Het zijn allemaal zwangere vrouwen die samen sporten, onder goede begeleiding. En je kan het zo intensief maken als je zelf wilt. Het is leuk en je blijft fit. En de energie die zo’n groep heeft is ook fijn. Het zijn allemaal zwangere vrouwen die niet op de bank willen zitten, heel enthousiast en vrolijk. Maar ook begripvol als het niet lukt. Na mijn zwangerschap ben ik gaan werken bij Mom in Balance als trainer en dat is echt leuk om te doen.

 

Luister naar je lichaam

Nesrine: Mijn antwoord is heel kort: ik heb naar mijn lichaam geluisterd en dat raad ik iedereen aan.

Ik heb zelf tot een dag voor de bevalling hardgelopen. Twee weken later ben ik weer gestart. Mijn lichaam heeft me nooit een signaal gegeven dat ik moest stoppen met hardlopen. En dat gaat niet voor iedereen op. Voor sommige vrouwen heeft hardlopen geen zin. Voor hen lukt dat niet, zij kunnen zoeken naar iets wat voor hen beter past.

Vind je fietsen leuk en bevalt het goed? Doe dat dan lekker en anders kan je ook wandelen in een hoog tempo. Zo houd je je basis conditie op orde en kan je na je zwangerschap snel weer fit terugkomen.

 

 

Doe sporten die lekker voelen

Barbara: Zo fanatiek als ik nu ben, zo lam was ik met baby’s in mijn buik. Ik was echt ZO misselijk vooral bij nummer 3. Bij de eerste sportte ik nog redelijk door tot het einde, maar bij de tweede werd dat al wat minder en bij Mischa voelde ik me echt te waardeloos. Ik was al zo vaak misselijk en als ik ging sporten werd ik nog misselijker. Toen dat wat beter ging merkte ik dat mijn buik zeer deed.

>> Lees ook: Hee zwangere sportvrouw, wat weet jij over diastase en sporten?

Bij de eerste kon ik nog lekker fietsen en ging ik naar de sportschool, hardlopen deed ik toen niet, want ik had een blessure. Vooral tijdens mijn laatste zwangerschap miste ik het sporten echt, had ik het gekund, had ik het ook zeker gedaan. Ik heb toen maar een step gekocht, om toch nog iets te kunnen doen en m de wind op mijn gezicht te voelen.
Mijn tip: Blijf vooral sporten als je het kan, maar leg het jezelf niet op. Check even of je na een lange werkdag echt moe bent (uitgeput) of gewoon lamlendig. In het laatste geval is het juist wel lekker om toch even te gaan wandelen of fietsen. In het eerste geval doet een avondje op de bank waarschijnlijk meer voor je.

Doe sporten die lekker voelen. Fietsen (zeker op een racefiets) kan heel lekker zijn. Als je buik naar beneden hangt dan voel je het gewicht veel minder dan met wandelen. En als je te weinig ruimte krijgt om voorover te hangen, kun je bij de fietsenmaker je stuur wat laten ophogen, dat heb ik gedaan, scheelde een flinke hap lucht.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar naar de sport webshops FuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor de  Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

6 Comments
  1. Ik kon niet sporten tijdens mijn zwangerschap en nu, 7 maanden na de bevalling, heb ik het nog steeds niet op kunnen pakken! Hebben jullie hier ook nog tips voor?

    1. mom in balance heeft daar ook lessen voor, maar we gaan even voor je op zoek naar goede ervaringen en oplossingen
      En je zou mee kunnen doen met onze dertig dagen trainingen, dan bepaal je zelf de intesiteit

      1. Tijd voor een update! De tips hebben me zeker geholpen, vooral door gewoon te blijven proberen wat werkt. Hardlopen ging in het begin heel slecht maar daarna eigenlijk best wel weer aardig, tot 20 weken. Daarna voelde het simpelweg niet fijn meer. Inmiddels is de hoeveelheid beweging behoorlijk beperkt, maar dat is ook prima met nog maar heel even te gaan! Ik werk fulltime, dus moet ook zuiniger omgaan met mijn energievoorraad.
        Zwangerschapsyoga bevalt heel goed, met wat aanpassingen pas ik nog goed op mijn reisfiets en ik probeer wat te wandelen. Ook zwemmen is fijn en voelt goed.

  2. Mom in Balance is sinds April (sinds gisteren om precies te zijn) ook gestart in Deventer. Lekker buiten en een (best wel) intensieve training, ik kijk nu al uit naar volgende week (ondanks de spierpijn)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.