Je kent het wel: je gaat trainen, doet wat squats en zakt door je knieën. Met krakende gewrichten kom je omhoog. De knak in je knie voel je zelfs. Gewrichten die geluid maken, hoe zit het daar mee? Zijn we te stijf, zijn onze gewrichten slecht of is het niets om je zorgen over te maken?

Ik sta als trainer regelmatig voor een groep sporters. Bij de warming up gebeurt het al. Knak! Ik kom omhoog en iedereen hoort het. Vooral bij die oefening waarbij je doet alsof je over een hekje stapt. Bij mijn ene been geen probleem, maar bij de andere voel en hoor ik een knakje diep in mijn heup. Tijdens krachttraining heb ik het in de schouder die ik tijdens het zwemmen ook wel eens voel. Elke keer vraag ik me af of het wel goed is, al dat gekraak.

 

Knieën kraken tijdens squats

Krakende gewrichten, we hebben het allemaal wel eens. Dat zou ons al moeten vertellen dat het niet zo ernstig is. Het hoort erbij. Toch is het ook wel zo dat oude mensen meer kraken dan jonge. Onbewust koppel ik krakende gewrichten aan klachten, verminderd kraakbeen of nog ergere problemen. Wie garandeert me dat het niets is?
Het is heel normaal dat je gewrichten geluid maken. De oorzaak zit hem meestal in een pees en bot die over elkaar schuiven. Of een los stukje bot. Niets ernstigs, niets om je zorgen over te maken. Toch voelen de meeste mensen zich niet gerust als ze squatten met krakende knieën. (lees verder onder afbeelding)

Pijnlijk gewrichten bij sporters

Het geluid wat je gewrichten maken, kan inderdaad een indicatie van een probleem zijn. Artrose bijvoorbeeld. Maar dat klinkt en voelt anders. Het geluid is dan meer knak- en schuurderig. De oorzaak daarvan is het over elkaar heen bewegen van gewrichten die niet voldoende kraakbeen hebben. Deze oppervlakten kunnen ruw zijn en om die reden niet soepel over elkaar heen bewegen.
Maar zelfs dan hoeft het geluid niet heel erg te zijn. We worden allemaal elke dag iets ouder en dat kraakbeen ook. Daarom is je gevoel ook belangrijk. Een beetje geknak en gekraak in je gewrichten is geen probleem. Maar krijg je last van stijfheid, pijn en zwelling? Dan doe je er goed aan de fysio of dokter te bezoeken.

En niet onbelangrijk: is het je wel eens opgevallen dat je het soms wel hebt en soms niet? Of heb je het altijd bij een specifieke beweging of oefening? Kijk eens of je die oefening wel goed uitvoert. En houdt het langer aan? Ook dan naar de fysio, die heeft er meer verstand van dan wij allemaal samen. Wist je trouwens dat je voor een bezoek aan de fysio geen doorverwijzing van de huisarts nodig hebt? Spaart jou en je huisarts weer tijd.


Volg Stoere Vrouwen Sporten op Instagram en vergeet niet onze sportieve Youtube filmpjes te bekijken.

Lees ook: Beginnen met hardlopen als je het al een tijd of nooit gedaan hebt met tips over de opbouw van je training en het versterken van je lichaam. Tips voor je herstel zodat je lekker snel weer trainen kan.

Sportvrouw TOP | TSHIRT | LONGSLEEVE – voorverkoop t/m 15 juli

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.