Het is niet zomaar dat we aan het einde van de winter bijna uit ons vel knallen van verlangen naar de eerste zonnige dag. De winter is een mooi seizoen en het is ook heel gezellig, maar bijna allemaal merken we dat het ook wel pittig is. Opstaan en thuiskomen als het donker is, minder energie en in sommige gevallen een somber humeur.

Of het nu komt door gebrek aan licht, gebrek aan sommige soorten voeding of gebrek aan beweging, veel mensen hebben last van vermoeidheid in de winter. Voor sommigen is het meer dan vermoeidheid, zij krijgen last van een winterdepressie en voelen zich pas als de zon is weer als zichzelf. daarom een korte serie blogs over manieren om die winterdip te voorkomen.

 

Licht, donker en onze biologische klok

Mijn slaappatroon kan echt veranderen in de winter. Zodra de herfst komt, merk ik het al: ik val steeds wat later in slaap. Dat kan midden in de winter zo oplopen dat ik echt ver na twaalven nog wakker ben. Eerst dacht ik dat het kwam doordat de avonden zo lang donker waren, dat ik tegen de tijd dat ik naar bed ging al geen zin meer had om te slapen. Maar de verklaring is net even anders. Zo’n ander slaappatroon in de winter komt door twee dingen: daglicht en blauw licht.

Licht en donker hebben een direct effect op onze biologische klok. Wist je bijvoorbeeld dat we van het blauwe ochtendlicht meer wakker worden dan van het licht gedurende de rest van de dag? En dat voldoende daglicht ervoor zorgt dat we meer slaaphormoon aanmaken in de avond? Daardoor kan je je ‘s morgens heel scherp en wakker voelen en ‘s avonds lekker suf.

>> Lees ook: Open water zwemmen in de winter

 

Beter slapen dankzij extra licht

Dit spel met licht verloopt gedurende de zomermaanden perfect. ‘s Morgens worden we wakker van de zon die op komt en ‘s avonds wordt het pas donker tegen de tijd waarop we toch naar bed wilden. Hoe anders is het in de winter. De zon is nog niet op als we de deur uit gaan en hij is al onder voordat we ‘s avonds eten. Het gevolg is dat we ons daardoor slaperiger voelen. Als het donker wordt, maakt je lichaam slaaphormonen aan. Zoals melatonine, door dat hormoon val je in slaap.

Hebben we een tekort aan daglicht? Dan maakt ons lichaam overdag al melatonine aan en in de avond minder. We voelen ons wat suffer en zo kan het dat we ‘s avonds minder makkelijk in slaap vallen. Tel daar boven op dat we vaak achter onze computers en telefoontjes zitten en dat die dingen blauw licht afgeven, dan zijn de slapeloze winternachten een feit.

>> Lees ook: Waarom vitamine D je in de winter goed zal doen.

In de winter hebben we onze slaap juist nodig. Daarom is extra daglicht gedurende de dag en minder blauw licht in de avond heel belangrijk. Ofwel je telefoon weg en werken met een daglichtlamp naast je computer. Hij staat sinds deze week weer op mijn bureau, pal naast mijn beeldscherm. Zodat ik de hele dag een flinke dosis licht krijg. Mijn daglichtlamp is een mobiele die niet te groot is en overal mee naar toe kan. Ik vind dat fijner dan zo’n hele grote. Ik kan doorwerken en mooie blogs schrijven, maar krijg ook een flinke dosis licht.

 

Lichttherapie met daglichtlampen

Lichttherapie op kantoorZelf heb ik een daglichtlamp van Beurer, en wel de Beurer TL30. Een klein model wat ook zo mee kan in de tas. Dat vind ik handig voor als ik een paar dagen op locatie werk. Daarbij valt de prijs mee (nu €49,95 bij Waschbaer.com).

De lamp is ongeveer zo groot als een iPad en heeft een speciaal hoesje voor het opbergen of vervoeren. Hij werkt op speciale LED-lampjes waardoor hij lang mee gaat en je geen dure lampen hoeft te vervangen.

Zelf zet ik hem ‘s ochtends op m’n bureau en dat werkt perfect voor me.

 

grote daglichtlamp van het merk Davita

Er zijn ook grotere daglichtlampen. Die worden vaak gebruikt door er bewust even voor te gaan zitten. Zo’n grote lamp zal op kantoor niet gewaardeerd worden denk ik.

Werk je thuis? Dan kan je die ook bij je beeldscherm neerzetten. De prijs van zo’n lamp is ook groter (nu bij Bol.com voor 383,99), maar er zit wel weer een lichtregelaar op. Daardoor kan je de intensiteit zelf bepalen. Ook heeft de grootte als voordeel dat je hoe dan ook een flinke burst light in je ogen krijgt.

 

 

daglichtbril van LuminetteWil je echt iets gaafs? Dan is deze lichttherapiebril de ultieme optie. Je zit wellicht een beetje voor gek, maar je omgeving heeft geen last van het licht en je kunt ook gewoon doorwerken terwijl je wel je dosis licht krijgt. De bril verstoort je blikveld niet. Gaaf hè? Je koopt hem o.a. bij bol.com voor €199,-.

 

Er zijn natuurlijk nog veel meer opties, dus kijk vooral eens bij het aanbod van bijvoorbeeld bol.com, Fonq of CoolBlue.

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.