Veelvoorkomende sportblessures uitgelegd

Onder sporters komen bepaalde blessures vaker voor dan andere. Zo staan beenblessures bovenaan en dan niet alleen bij hardlopers. Welke blessures komen er het meeste voor? Maar vooral hoe kan je ze voorkomen of – als nodig – genezen?

Niets zo vervelend als een blessure. Ik weet nog goed hoe ik maanden niet lekker heb kunnen sporten door een blessure aan mijn enkel. Het was een lastig ding omdat mijn fysio, maar ook mijn huisarts niet meteen in de gaten had wat het was. De blessure die ik had was er nu niet bepaald eentje die in mijn sport vaak voorkomt. Ik had een posterieur enkel impingement door een os trigonum. Ofwel ik had last van een klein extra botje in mijn enkel. Iets wat maar bij weinig mensen voorkomt.

Toen ik last begon te krijgen sportte ik nog gewoon door. Wel ging ik naar de fysio die mijn been zo goed mogelijk probeerde te behandelen. Maar toen de klachten erger werden vertelde zij me te stoppen met trainen. Verschrikkelijk. Omdat het daarna nog een paar maanden duurde voordat we wisten hoe het kwam. Zodra de oorzaak van mijn blessure bekend was kon ik geopereerd worden om daarna te werken aan mijn herstel.

 

Blessures aan je enkel

Alles bij elkaar ben ik bijna een jaar bezig geweest met die blessure. En ik kan je vertellen dat dat het laatste is wat je wilt. Daarom is het als sporter belangrijk om alles te doen om blessures te voorkomen. En om te weten wat je kunt doen als je last hebt.

De meest bekende die we allemaal wel eens hebben gehad is de enkelblessure. Per jaar lopen meer dan 600.000 Nederlanders een enkelblessure op. Meestal door een ongelukje, waarbij je je enkel verzwikt of verdraaid. Maar het kunnen ook overbelastingsblessures zijn of de gevolgen van een oude enkelblessure die je beperkt in het beoefenen van je sport.

>>Wandelen tijdens je hardlooptraining: ja of nee?

De enkel bestaat uit drie botten: het sprongbeen, kuitbeen en scheenbeen. Daar omheen zitten de banden en spieren die ervoor zorgen dat de enkel stabiel en bewegelijk is. Een aantal van de enkelklachten die voorkomen zijn naast verzwikking of gescheurde enkelbanden de enkel ontsteking, een enkel impingement en de overbelasting van de peroneus.

Voor sporters geldt dat het belangrijk is je enkel zo sterk mogelijk te maken en houden. Zodat je stabieler staat, minder snel door je enkel gaat en je enkel ook niet verkeerd belast. Een hele fijne manier om je enkel sterker te maken is de versterk je enkel app. Die laat je dagelijks oefeningen doen die je ondersteunen in je sport of je helpen bij het herstel van een enkelblessure.

benen van een sporter

Schouderblessures bij sporters

Een blessure die vaak vergeten wordt, maar die enorme effecten op je sportbeoefening heeft, is de schouderblessure. De schouder is een complex gewricht wat veel kleine spiertjes heeft. Jaarlijks hebben iets minder dan 400.000 sporters een schouderblessure. Deze blessures verschillen enorm.

>>Op deze manier kan jouw blessure je sterker maken

Bij wielrenners is het vaak een gebroken sleutelbeen, waar het bij een balsporter of discuswerper een overbelastingsblessure kan zijn. En pas als je last van je schouder hebt, weet je hoe vaak je diezelfde schouder gebruikt. Een schouderblessure kan enorm beperkend zijn. Ik ben kortgeleden gevallen met mijn fiets. Gelukkig niet zo hard, want ik viel vol op mijn schouder. Gelukkig is er niets ergs aan de hand, maar mijn schouder was wel een tijdje gevoelig en stijf. Tot mijn frustratie voelde ik het wel, als ik iets uit een kasje wilde pakken bijvoorbeeld.

Overbelastingsklachten komen het meeste voor. Door steeds dezelfde beweging te maken wordt je schouder zwaar belast. Denk aan het slaan met een racket of bijvoorbeeld borstcrawl zwemmen. Ben je ongetraind en ga je in een korte periode veel zwemmen, dan kan je last van je schouder krijgen. Maar ook als je heel getraind bent en je in aanloop van een wedstrijd meer sport.

>>Voorkom die vervelende hardloopblessures

Omdat schouderblessures vaak lang aanhouden is het belangrijk goed op te letten bij een pijnlijke schouder. Heb je een beetje pijn na het sporten, maar verder niet? Houd het dan in de gaten, wordt het niet erger of verdwijnt het weer, dan is het goed. Krijg je wel meer klachten zoals pijn tijdens het sporten, als je begint of tijdens je gehele training? Dan doe je er goed aan je fysio te raadplegen. Ga je te lang door, dan krijg je zelfs pijn buiten het sporten en is dat het geval, dan is de kans groot dat je fysio je vertelt rust te houden.

 

Knieblessures bij sporters

Zo ongeveer een vijfde van alle sportblessures zijn blessures aan de knie. Jaarlijks hebben rond de 1.000.000 sporters een knieblessure. Heel bekend is de runnersknee waar hardlopers altijd wel bang voor zijn. Een deel van de knieblessures is acuut door een misstap of verdraaiing. Maar het grootste deel ontstaat geleidelijk. Door overbelasting, instabiliteit of de verkeerde houding.

De fysio die deel uitmaakt van de trainingstrajecten bij bedrijven die ik aanbied heeft me een keer mee laten kijken bij een consult. De hardloopster die op tafel lag had een instabiele knie en ik mocht zien hoeveel beweging er in zat. Zij liep halve marathons en door de instabiliteit in haar been werd haar knie verkeerd belast. Dit ging pijn doen. De oplossing bestond uit speciale oefeningen om het been stabieler te maken.

>>De mentale kant van een blessure

Een stabieler been en een geleidelijk opbouw van je trainingsomvang zijn twee belangrijke middelen voor het voorkomen van knieblessures. Daarbij telt je techniek en houding. Bij fietsers bijvoorbeeld kan de verkeerde afstelling van je fiets of schoenplaatjes knieklachten veroorzaken. Voor alle sporten geldt dat een goede warming-up belangrijk is. Op deze site kun je goede warming-up routines vinden die bij jouw sport passen

 

 

onderbenen van een triatleet met blessure aan Achilles

Blessures aan het onderbeen

Tot slot is er het onderbeen, met je kuit, scheenbeen en achillespees. Vooral hardlopers kunnen over blessures aan het onderbeen meepraten.  Zelf ben ik een slechte hersteller en merk ik dat de spieren in mijn kuiten erg onrustig kunnen zijn. Veel spanning en krampjes.

Een bekende kuitblessure is de zweepslag die voelt alsof er net keihard tegen je kuit is gestoten. Of die je herkent aan hevige pijn en een knappend geluid. De pijn is scherp en staan op je been is lastig of zelfs niet mogelijk.

Een zweepslag is een spierscheuring in de kuitspier die is ontstaan door een plotselinge grote belasting. Denk hierbij aan een sprong of sprintje. Maar gek genoeg komt het ook voor bij mensen die wandelen.

 

Stijf gevoel en pijn achterkant enkel

Heb je last van een stijf gevoel aan de achterkant van je enkel of ervaar je pijn in dat gebied? Dan bestaat de kans dat je last van je achillespees hebt. En dat is een klacht om niet te negeren. Het is goed mogelijk dat je aan het begin van een overbelastingsblessure aan je achillespees staat. Hiermee wil je niet doorlopen, want de langer je wacht, de langer je herstel zal duren. Ook hier geldt dat als je alleen wat pijn voelt na je training dat er weinig aan de hand is. Even in de gaten houden, maar verder niets. Maar heb je tijdens de trainingen erna last terwijl je sport? Dan is een afspraak bij de fysio geen overbodige luxe. En het is goed te weten dat je niet eerst naar de huisarts hoeft voor een doorverwijzing. Naar de fysio kun je meteen.

 

Pijnlijke schenen door hardlopen

Het onderbeen lijkt wel een verzamelplaats voor vervelende blessures, want aan de voorkant van je been zit nog een plek waar je als sporter goed last van kunt hebben: je scheenbeen. Een veel voorkomende hardloopblessure is de shin splint. Ook wel bekend als scheenbeenvliesontsteking.

>>Twee minimale hardloopschoenen om lekker mee te lopen

Klachten aan je scheenbeen ontstaan vaak door te eenzijdig of te veel sporten. Denk aan een wandelvakantie of een te snelle opbouw voor de marathon. Maar ook als je altijd hetzelfde doet, niet opbouwt of ineens meer gaat doen, kun je last van je scheen krijgen.

Bij een scheenbeenvliesontsteking heb je last van pijn aan de binnenkant van je scheenbeen. En het gekke is dat je er tijdens het sporten niet eens zo’n last van hebt. Vooral aan het begin van je training en erna zul je pijn en stijfheid ervaren. Hierdoor lijkt het onschuldig, maar het is toch iets om op te letten. Loop je door, dan zul je ook tijdens het sporten pijn krijgen en dan is trainen echt niet mogelijk.

 

Kunnen schoenen de oorzaak van een shinsplint zijn?

Veel voorkomende oorzaken van een shin splint zijn schoenen die niet voldoende steun geven of onderbenen die instabiel zijn. Om deze reden moeten hardlopers ook oefeningen doen om hun voeten, enkels en de rest van hun gehele been sterk en stabiel te maken. Heb je beenlengte verschil? Dan heb een grotere kans op een shin splint en ben je te zwaar? Let ook dan op.

Tot slot is de ondergrond waarop je loopt van belang. Loop je altijd op een harde ondergrond of wissel je af? Of ben je plotseling meer heuveltrainingen gaan doen? Dat maakt allemaal uit.

>>Zijn goedkope hardloopschoenen goed genoeg?

Voor mij als hardlooptrainer telt vooral dat je als hardloper voor je benen moet zorgen. Oefeningen om je benen sterk en stabiel te maken zijn geen luxe of vervelende extra. Net als loopscholing. Bij elke stap die je neemt krijgen je onderbenen een klap. Dus moet je voor die onderbenen zorgen. Door ze sterker te maken, maar ook door ze los te laten masseren. Veel sporters met een shin splint hebben ook kuitspieren die op spanning staan. En het vervelende van deze blessure is dat als je hem eenmaal hebt gehad je altijd wat gevoelig blijft.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.