Minder last van de overgang door sport

vrouw in de overgang

Zweten als een otter. Zelfs ‘s nachts. En alsof dat niet genoeg is, slaap je ook nog eens minder goed en verandert je eens zo sportieve lijf in een zachtere en minder energieke versie van jezelf. En terwijl je je steeds strakker zittende hardlooplegging aantrekt, gaat er nog maar een gedachte door je hoofd: is dat sporten eigenlijk wel zo’n succes? Wij doken op de vraag wat de effecten van de overgang op je sport zijn. En natuurlijk: heeft sporten effect op de overgang?

Als je de symptomen van de overgang eens op een rij zet en er over nadenkt wat het effect daarvan op je leven gaat zijn, dan is het goed mogelijk dat je niet meteen aan sporten denkt. Ik kan mij niet voorstellen hoe het is om een opvlieger te hebben. Maar ik heb het soms wel heel warm en trek dat slecht. En een korte nacht verteer ik tegenwoordig ook een stuk minder goed. Om een toekomstbeeld van een horror overgang – wat als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangt – te voorkomen, ga ik in gesprek met vrouwen die net even ouder zijn. Sportieve vrouwen in de overgang, die gewoon doorsporten tijdens een opvlieger.

Mieneke: “Ik heb tijdens het thaiboksen wel eens een opvlieger gehad. Dat was fysiek heel naar. Omdat ik al een hoge hartslag had en droop van het zweet. Dat werd dus nog erger. Ik kreeg het benauwd, maar wilde niet stoppen. Ik stond midden in de zaal te sporten terwijl er mensen naar me keken en ging door. Dat was zo heftig, het lukte me gewoon niet.”

 

Wat gebeurt er met mijn lichaam tijdens de overgang?

Zo ergens rond je veertigste – bij sommige vrouwen eerder en bij anderen wat later – gaat je lichaam een nieuwe fase in. Je lichaam maakt minder oestrogeen en progesteron aan. Je menstruatie verandert. Die kan heftiger worden of onregelmatiger. Maar ook je bloeddruk of de manier waarop je warmte ervaart, kan veranderen.

>>Een burn out na je 40e? Misschien is het de overgang!

De hormonen oestrogeen en progesteron doen namelijk meer dan alleen je cyclus regelen. Ze hebben ook effect op je bloedvaten en de manier waarop ze uit zetten. Zoals bijvoorbeeld tijdens een opvlieger. Dan zetten je bloedvaten in je huid zich plotseling uit, waardoor je een gevoel van warmte ervaart. Dit warme gevoel kan zich tijdens een opvlieger over je hele lijf uitbreiden. Maar bij de meeste vrouwen beperkt het zich tot hals en hoofd.

Hanny: “Ik had redelijk veel last van opvliegers, maar niet tijdens het hardlopen. Dat viel me op en ik vond dat best vreemd omdat ik niet wist hoe dat kwam.”

 

Sporters hebben minder last van opvliegers

Als ik de ervaring van Mieneke zo lees, ben ik eerlijk gezegd geneigd om niet te sporten maar ergens onder een dekentje op de bank te gaan Netflixen. Dat sporten zelf kan al een hele uitdaging zijn. Daar hoef ik echt geen extra warmte, hartkloppingen en ander gedoe bovenop.

Toch is het voor vrouwen met opvliegers juist heel verstandig te blijven sporten. De overgang heeft op meerdere manier een effect op de manier waarop je lichaam warmte ervaart. Je bloedvaten en hersenen zijn aan de beurt. De airco van je lijf gaat langzaam aan kapot.

>>Linda (44): “Na de overgang ben ik gaan sporten”

En hoewel het vervelend is zo’n heftige opvlieger als Mieneke te ervaren, is toch juist sport het medicijn tegen dit nare verschijnsel. Tenminste, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Het effect van sport op de overgang is zo positief dat vrouwen die sporten de helft minder opvliegers hebben.

Mieneke: “Er wordt vaak een beeld geschetst van zwakke vrouwtjes. Die maar beter voorzichtig of rustig aan moeten doen. Daar kan ik me nijdig om maken, want ik zie zoveel veertigplus vrouwen die sporten. Die net als ik op thaiboksen zitten of zichzelf lekker afmatten in de gym. Dat zijn onwijze bikkels die door de jaren heen hebben geleerd niet op te geven. Die vrouwen passen zich aan aan de veranderende omstandigheden, maar geven niet op. De vrouwen waar ik mee sport hebben een doorzettingsvermogen die ze als 20-jarige nog niet hadden. En dat sporten blijkt heel goed voor ze.”

 

vrouw van veertig plus

Onderzoek naar opvliegers en sport tijdens de overgang

Voor een onderzoek zijn 21 niet sportende vrouwen die aangaven last te hebben van opvliegers, gevraagd mee te doen. De ene helft ging onder begeleiding vijf keer per week sporten. Dit deden ze tenminste drie kwartier lang matig intensief. Denk hierbij aan fietsen of hardlopen in een intensiteit waarbij je nog wel kan praten, maar je hartslag voelbaar verhoogd is. De andere vrouwen bleven doen wat ze altijd deden. Niet sporten dus. En wat bleek?

De sportende vrouwen hadden minder last van opvliegers dan voor het onderzoek! Ze bleken door het sporten beter in staat hun lichaamstemperatuur te reguleren. Mede doordat ze net als elke andere sporter sneller gingen zweten en hun lichaam zodoende beter koelde.

>>Wat je als veertig plus vrouw kunt verwachten

En dat niet alleen, want na een periode van meer sporten bleek de groep vrouwen ook beter om te kunnen gaan met warmte prikkels van buitenaf. Denk hierbij aan een hele warme zomer. Of midden in de winter in een bloedhete bus stappen.

Gonda: “Vooral tijdens de nachten had ik last. En slecht slapen heeft invloed op alles, ook op je sportbeleving. Toch vond ik dat het altijd beter was te sporten, hoe afgepeigerd ik me ook voelde. Van sport krijg je energie, weet ik uit ervaring!”

 

Beter in je vel door sporten tijdens de overgang

Alles bij elkaar – met de verminderde nachtrust, je energiehuishouding, maar ook de emotionele transformatie die de overgang kan zijn – lijkt het misschien niet de beste periode om te sporten. En als je online over de overgang leest zou het fysiek misschien wel verstandig zijn, maar ook wel heel pittig. En niets is minder waar. Het is juist in een periode waarin je lichaam een loopje met je neemt, best fijn om te sporten. En niet alleen omdat het er voor zorgt dat je minder last van opvliegers hebt. Op vaste momenten de tijd voor jezelf nemen om in beweging te zijn, is heel erg lekker.

In dit interview vertelt Kathrine Switzer – de vrouw die als eerste een marathon liep terwijl het haar verboden was – dat ze echt last had van de overgang. Ze voelde zich gedesoriënteerd, depressief en angstig. Ze had last van haar huid die jeukte en haar ogen die droog voelden. En natuurlijk opvliegers, die zij de hele dag had. Alleen tijdens het hardlopen had ze er geen last van en voelde ze goed. Al liep ze wel een stuk langzamer dan voorheen. Dat maakte haar niet uit, want het lopen gaf haar het gevoel controle over haar leven te hebben. Het gaf haar een goed humeur en ze zat beter in haar vel. Deze ervaring inspireerde haar om een boek te schrijven voor vrouwen van 40+. Het boek Running and walking for women over 40.

 

Begin thuis met krachttraining

Drie keer per week hardlopen aangevuld met krachttraining is een heel goed idee. Er zijn zelfs studies die het aanraden, omdat je door meer spiermassa minder last hebt van de hormoonschommelingen. Dat schijnt mede te maken te hebben met testosteron. Dat wordt omgezet in estradiol, waar vrouwen in de overgang tekort aan hebben.

Met hardlopen kan je beginnen door je in te schrijven bij een cursus of door naar de lokale atletiekvereniging te gaan. En een heerlijke manier om met krachtoefeningen te beginnen is het schema wat ik zelf gebruik. Met oefeningen die je thuis met een paar gewichtjes kunt doen.

>> Met dit schema kan ook jij met krachttraining beginnen!

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en Youtube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat als je via de linkjes op onze site koopt, we daar bij veel winkels een kleine vergoeding voor krijgen? Bijvoorbeeld als je het boek van Kathrine Switzer koopt. Wij krijgen dan een klein percentage van het aankoopbedrag, en daar houden wij de site van draaiende. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen ons echt!

 

Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.