Weet jij waarom zitten zo ongezond voor je is?

twee vrouwen zitten op hun werk

Dat zitten het nieuwe roken is, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Die boodschap krijg je tegenwoordig van alle kanten. Maar waarom is dat zitten precies zo slecht en is er een manier om het niet zoveel te doen? Dat zijn de vragen waar wij in zijn gedoken.

De ernst van het zitten drong een paar jaar geleden goed tot me door. Ik was in Florida en in plaats van als een toerist daar te zijn, was ik op pad met locals. Ik moest bij een event over gezondheid en levensstijl een praatje houden en in de dagen daar om heen werd ik overal mee naar toe genomen. Ook logeerde ik bij mensen en zag wat meer van de levensstijl van de gemiddelde Amerikaan. In alles wat ze doen, wordt het de mensen makkelijk gemaakt te zitten. Dus niet alleen op hun werk of thuis op de bank. Ook als ze boodschappen doen, iets te eten halen en zelfs pinnen of geld storten op de bank. Het kan allemaal vanuit de auto. Dat kan natuurlijk nooit goed zijn.

 

Hoeveel bewegen Nederlanders?

Wij Nederlanders staan wereldwijd bekend als het volk dat alles op de fiets doet. En ergens klopt dat nog wel. Zelfs als het sneeuwt, zie je moeders met kinderen in zitjes en tassen met boodschappen aan het stuur op de fiets zitten. Maar tegenwoordig is dat al lang niet meer zoveel als vroeger. Kijk maar eens naar de gemiddelde basisschool of een kinderdagverblijf. Steeds meer kinderen worden met de auto gebracht en gehaald. En vandaag zag ik nog een nieuwsbericht over toename van personenauto’s op de weg. Busjes en vrachtverkeer schijnt minder of gelijk te zijn gebleven, maar het aantal mensen in gewone auto’s op de weg neemt steeds meer toe.

>>Gezonde krachttraining volgens Radmilo Soda

Hoeveel bewegen we eigenlijk? En is dat wel voldoende? Als je mijn Facebook timeline ziet of kijkt naar wat mijn vrienden op Instagram plaatsen, dan denk je al snel dat heel Nederland sport. Dat we voldoende bewegen, tijdens onze lunchpauzes een wandeling maken en na ons werk altijd wel weer tijd hebben voor een uurtje sport. Maar de gemiddelde Nederlander beweegt helemaal niet zoveel.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat dagelijks vijf of meer uur achter een bureau zitten ongeveer gelijk staat aan een pakje sigaretten.

 

Meer bewegen en minder zitten

Yoshiro Hayano – een Japanse arts en onderzoeker – keek naar het verband tussen beweging en gezondheid. Hij concludeerde dat mensen die voldoende bewegen een betere gezondheid hebben. Om de aangeraden hoeveelheid beweging uit te drukken, koos hij voor stappen. Hij stelde dan we in ieder geval 10.000 stappen per dag nodig hebben. Maar wat blijkt? De meeste mensen zetten er minder dan 6000. De 4000 die ze te kort komen staat ongeveer gelijk aan een halfuur bewegen.

Steeds meer mensen dragen een activity tracker. Dat is zo’n armbandje dat meet hoeveel je loopt, staat, zit en slaapt. Zo’n armband geeft inzicht in je beweegpatroon en kan je stimuleren om vaker bewust voor beweging te kiezen. De meeste sporthorloges hebben die functie tegenwoordig ook. Ik draag de Polar Vantage en kan in een oogopslag zien hoeveel ik die dag bewogen heb.

>>Word je fit door 10.000 stappen per dag te lopen?

Het grote verschil tussen gewone stappentellers en activity trackers is de focus op zitten. Mijn Polar geeft me feedback over de hoeveelheid tijd die ik zittend heb doorgebracht. En omdat ik nogal een bewegelijk type ben, krijg ik meestal een compliment omdat ik niet zoveel gezeten heb. Hoewel ik daar niet zo bewust mee bezig ben, valt het me wel op. Ik zit niet zo veel, maar hoe doen mensen met een kantoorbaan dat?
file op de snelweg met mensen die zitten in de auto
 

Waarom is zitten zo ongezond?

De meeste mensen hebben een zittend beroep. En van hen gaat een groot deel zittend in de auto naar hun werk. ’s Avonds wordt er zittend gegeten en zittend op de bank TV gekeken.

Dat blijkt helemaal niet goed voor ons te zijn. Uit onderzoek blijkt zelfs dat dagelijks vijf of meer uur achter een bureau zitten ongeveer gelijk staat aan een pakje sigaretten. Dus dat het je gezonde levensduur net zoveel verkort als roken. Een gemiddelde kantoor dag bestaat uit acht uur zitten. En hoewel een dagelijkse lunchwandeling met je collega’s een goed begin is, lost dit het probleem van het zitten nog niet op. Want het is echt het zitten zelf wat we aan moeten pakken.

>>Word je dikker na je 40e? Kijk eens eerlijk naar hoeveel je beweegt

Nu vraag je je misschien af wat er precies zo slecht aan dat zitten is. Hoe het komt dat het gelijk aan roken staat. En dat is niet vreemd, want zitten voelt helemaal niet slecht en we leren al van kleins af aan dat we het moeten doen. Aan tafel, op school, waar dan ook. Zitten heeft op verschillende manieren een negatief effect op onze gezondheid. Wij hebben ze stuk voor stuk voor je op een rij gezet.


 

Van zitten worden we dik

Meer dan de helft van de volwassenen heeft tegenwoordig overgewicht. En het aantal mensen met obesitas neemt ook toe. En hoewel de oplossing simpel lijkt – meer bewegen, minder eten – lukt het steeds minder mensen om hun gewicht gezond te houden.

>>Behandeling tegen obesitas complexer dan meer bewegen minder eten

Als we te weinig bewegen gaat ons metabolisme naar beneden. Onze spieren verbranden minder als ze inactief zijn. Het verschil aan verbranding tussen zitten en staan schijnt 21 procent te zijn. Dat komt doordat onze spieren zo goed als inactief zijn als we zitten. Tijdens het staan of lopen doen ze veel meer. Ze zijn de hele tijd bezig ons te stabiliseren. Zo blijven we overeind en vallen we niet om. Als je dat weet, is het niet zo gek dat we steeds zwaarder worden. Met deze kennis is overgewicht ineens niet meer een probleem dat we met de pondjes door de mondjes alleen op kunnen lossen.

 

Zitten is slecht voor je houding

Als we veel zitten, gebruiken we onze spieren dus minder. En de spieren die we gebruiken, activeren we veelal verkeerd. Heb je ooit wel eens een dag bewust netjes op je kantoorstoel gezeten? Je weet van gekkigheid niet meer hoe dat moet he? Niet vreemd, er is geen gezonde manier van zitten die je de hele dag kunt doen. We zijn er simpelweg niet voor gemaakt. En omdat je op kantoor je concentratie gebruikt voor je werk, vergeten we vaak onze focus op die nette houding.

Kijk maar eens om je heen. Als je collega’s zitten vast waardeloos op hun stoel. Met een doorgezakte rug, scheef, opgetrokken schouders of met hun neus op het beeldscherm gedrukt. En kijk je beter, dan zal je vast allemaal hulpmiddelen zien. Ergonomische toetsenborden, steuntjes voor je polsen, speciale stoelen of van die voetenbankjes. Maar het is niet je stoel of toetsenbord wat het probleem veroorzaakt, maar al dat zitten wat je doet.

>>Blijf je van sporten langer jong?

De meeste mensen die voor een langere tijd zitten – zoals tijdens een dag op kantoor – doen dat met een slechte houding. We houden die nette manier van zitten meestal maar 3 minuten vol. Schouder- en rugklachten zijn het gevolg van die verkeerde houding. Onze spieren maar ook ons ruggengraat hebben hieronder te lijden. En ze worden verergerd doordat we de spieren in ons lijf niet goed meer weten te gebruiken. Onze zittende lichamen zijn niet meer getraind op een sterke en actieve houding. En de meer we zitten, de zwakker we worden.

mensen die langere perioden stil zitten, hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

 

Zitten en de gezondheid van je hart- en vaatstelsel

Met je spieren en fysieke houding alleen kom je nog niet aan hetzelfde effect als roken. Goed, je lijf zal wat zwakker zijn en je verbrandt wat minder, maar is dat nu werkelijk zo ongezond? Het schadelijke effect van zitten is echt een optelsom, een combinatie die ongezond is. Want mensen die langere perioden stil zitten, hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Hoe dat precies zit kan een arts beter uitleggen, maar het heeft wel weer te maken met je spieren en verbranding.

Gebrek aan beweging zorgt ervoor dat je minder vet verbrandt en dat je bloed langzamer door je aderen stroomt dan wanneer je actief leeft. Hierdoor schijnen je aderen sneller dicht te slibben. Actieve mensen lopen 2 keer minder risico dan inactieve mensen.

 

Gezondere organen als je meer beweegt

Misschien dat je nu beter maar even opstaat en dit artikel staand verder leest. Want de lijst met schadelijke effecten van langdurig zitten, is zo lang dat het lezen van dit artikel langdurig zitten in de hand werkt.

Wist je dat onze organen ook last hebben van al dat zitten wat we doen? Bijvoorbeeld onze longen, die hebben minder ruimte als we in een slechte houding zitten. Hierdoor kunnen ze minder zuurstof in je lichaam krijgen. Zuurstof dat via je bloed naar je organen en de rest van je lijf wordt getransporteerd.
roltrap en gewonen trap naast elkaar
 

Hoe houd je je lichaam gezond op kantoor

Het gaat maar door, de mogelijke negatieve effecten van veel zitten lijken ontelbaar. En het komt er steeds weer op neer dat wij mensen niet gemaakt zijn om de hele dag te zitten. We houden onze lichamen gezond door bewust voor beweging te kiezen en wat minder voor gemak.

Met een aantal kleine keuzes maak je al een groot verschil. Zo kunnen die 10.000 stappen per dag je op weg helpen. Maar een koffiedate met meeneem koffie ook. In plaats van zittend praten doe je dat lopend. Het nemen van de trap of het kiezen voor de fiets doen je ook al goed, maar het echte verschil maak je nog steeds door niet al die uren achter elkaar te zitten. Door ook op je werk steeds even op te staan voordat je verder werkt.

>>Dit is hoe hardlopen je gezond houdt in je drukke leven

En bij sommige banen kan dat. Als je werkt in een kantoortuin en je moet bellen, kan je dit misschien op de gang doen. Dan voer je je gesprek terwijl je heen en weer loopt of staat. Niet alleen voor je lijf is dit beter, maar ook je concentratie is verhoogd als je staat.
Een andere truc is koffie halen voor je collega’s. Ik deed dat bewust op de bovenste verdieping, dan had ik meteen een loopje.

 

Apps die je helpen voldoende te bewegen

Tot slot kun je digitale hulp inroepen. Heb je een activity tracker? Stel hem dan zo in dat hij je elk uur een waarschuwing geeft. Dan beweeg je even en kan je weer verder. Zit je niet op zo’n horloge te wachten? Ga dan voor een app. Om je op weg te helpen hebben we er een paar voor je uitgezocht:

Inzicht in hoeveel je beweegt? Dat geeft de app Argus je. Neem je telefoon mee en moves houdt bij of je fietst, loopt of rent. Hij laat zien welke afstand je aflegt en hoe lang je daar over deed. Ook een schatting van het verbrande aantal calorieën krijg je, maar eerlijk? Wij geloven daar niet zo in. Alle apps en sporthorloges geven een ongeveer aantal en die kunnen onderling enorm verschillen. Toch is dit een handige app voor als je geen activity tracker hebt.

>>Met dit schema kan ook jij met krachttraining beginnen!

De app Hotseat telt een halfuur terug, dan geeft hij je een seintje dat het tijd is om op te staan. Maar dat niet alleen, hij registreert hoeveel je beweegt en je kan ook je collega’s en vrienden uitdagen met je mee te doen. Je kiest een doel en maakt ene uitdaging aan. Alle deelnemers kunnen meedoen en wie het doel als eerste haalt heeft gewonnen.

De Stand App geeft net als Hotseat een herinnering. Alleen kun je deze met Stand App zelf instellen. Bijvoorbeeld elke 15, 30, 60 of meer minuten. En de app geeft je oefeningen die je kunt doen. Met een beetje mazzel krijg je je collega’s mee en doe je je oefeningen samen.

Nog geen activity tracker?

Mocht je nog geen activity tracker hebben, en er graag eentje willen? Dan heb je ergens wel geluk, want ze zijn in de loop van de jaren steeds mooier geworden. We zetten er een paar voor je op een rij. Een goedkope, eentje met hartslagmeting, een super chique en eentje die is geïntrigeerd in een sporthorloge.

De Huawei Band E3. Dit is één van de simpelste en goedkoopste stappentellers op de markt. Hij kost €29,- en naast het zwart ook verkrijgbaar in het roze.

zwarte activitytracker van Huawei met smal klokje

Dit is de Fitbit Charge 2. Verkrijgbaar in veel toffe kleurtjes, waaronder dit turqoise. Het is een activity tracker mét hartslagmeting op de pols. Te koop voor €119,-.

Wij zijn verliefd op dit horloge! Zie jij er aan af dat het een activity tracker is? Het is een horloge van Misfit, die nog veel meer prachtige elegante horloges maken. Of zoals ze officieel heten: hybrid smartwatches. Horloges dus, met stappenteller, hartslagmeter en smartwatch functies.

De Suunto Spartan Sport Sakura sporthorloge met GPS, navigatie, maar ook alle functies die je van een activity tracker verwacht: stappen, calorieën en slaapregistratie. Te koop bij Futurumshop voor €299,95 (i.p.v. €399,-)

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Elke blogger en website is je verplicht dit te vertellen: koop je iets via de linkjes op onze site, dan krijgen wij daarvoor vaak een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de activity trackers in dit artikel. Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & KamillefonQCoolBlue en Holland & Barrett. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment
  1. Zo belangrijk, want we worden steeds luier. Ik doe hard mijn best om extra te bewegen maar de maatschappij is er niet op ingericht, ze denken dat ik gek ben

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.