Beter herstel door het knuffelhormoon

In 2009 kreeg Kirsten de diagnose fibromyalgie en daar was volgens de arts niks aan te doen. Rose had daar haar eigen ideeën over en stuurde Kirsten op zoektocht naar haar ultieme gezondheid. Hoe zit het allemaal met ademhaling, rust en hartslag? En wat heeft het knuffelhormoon nou weer te maken ontspanning en dus herstel? Dát weet Jozijn Hogendoorn, yogadocent en als massagetherapeut gespecialiseerd in het prikkelen van dat hormoon.

Mijn leven staat op z’n kop sinds ik begin dit jaar het roer heb omgegooid. Zelden ben ik me zo bewust geweest van de signalen die mijn lichaam geeft. Ik kan dus invloed uitoefenen op de chronische pijn en vermoeidheid, maar dan moet ik wel in contact staan met mijn lichaam. Hoe suf het ook klinkt, ik heb ontdekt dat ik daar moeite mee heb! Als het ‘moeten’ en ‘doordouwen’ wegvallen, blijft kwetsbaarheid over. Voor mezelf zorgen is ineens spannend, want ik kan er dus wel van opknappen. En dat is precies wat de artsen onmogelijk achtten: beter worden is voor mensen zoals ik geen optie.

Ik bespreek het met Jozijn en wil eigenlijk direct meer weten over de werking van dat knuffelhormoon, wat de officiële naam oxytocine draagt. “Als het knuffelhormoon goed z’n werk doet, dan heeft dat z’n positieve uitwerking op heel veel fronten. Het vermindert stress, je krijgt meer behoefte aan goede contacten, het bevordert je spijsvertering, het maakt je bewuster als persoon en zo kan ik nog wel even doorgaan.” Hoe logisch haar uitleg ook klinkt, ik vraag me toch echt af wat je moet doen om dat knuffelhormoon te activeren. Komt het vanzelf wel goed als je maar genoeg van jezelf houdt?

Jozijn begint over tactiel stimulering. Nou niet echt een woord waar ik ontspannen associaties bij krijg. “De naam is vrij letterlijk uit het Zweeds vertaald, waar deze vorm van massage z’n oorsprong kent”, lacht ze. “Het is een massagebehandeling op basis van aanraking. Geen heftige bewegingen of spieren die gekneed worden, ik leg slechts mijn handen op je lichaam en dat is al voldoende om het knuffelhormoon te activeren. Sowieso is het een heerlijke ervaring voor iedereen. Heb je te maken met overbelasting van je lijf, dan kun je de kwaliteit van je leven gegarandeerd verbeteren als je een reeks behandelingen ondergaat.”

Wow, dat klinkt echt te gek! Mijn nieuwsgierigheid is gewekt maar ik vraag me af of je dat knuffelhormoon ook op een wat simpelere manier kunt stimuleren. Aanraking klinkt simpel. “Dat is het ook”, bevestigt Jozijn. “Het heeft alles te maken met bewust zijn, bewust voelen, bewust ervaren. Zeker in de vluchtigheid van de huidige maatschappij is het zo belangrijk om dingen met aandacht te doen, of juist niet te doen. De tijd nemen om een lekkere maaltijd te koken en op te eten, een goed gesprek voeren of naar fijne muziek luisteren. Het zijn allemaal eenvoudige dagelijkse dingen waarmee je je knuffelhormoon kunt stimuleren.”

Het verrast me hoe simpel het inderdaad is om meer aandacht aan jezelf te geven. In de trein terug naar huis heb ik Rose aan de lijn. Zij kan dat dus gewoon heel goed hè, die ‘tijd voor jezelf’-momentjes inbouwen. Moeiteloos dreunt ze een heel rijtje op. Ik hoor best wel wat dingen die ik zelf ook doe maar ik heb nooit de associatie gehad met die oxytocine. Douchen doe je toch gewoon? En hoe kan bankhangen nou nog ontspannener maken? Kortom: er mag nog wel wat meer aandacht van mezelf naar mezelf. En dat ga ik doen met vijf simpele bezigheden waar ik eigenlijk veel te weinig tijd voor neem.

 

Uitgebreid douchen

Ik douche altijd ’s ochtends, dat heb ik nodig om goed wakker te worden. Maar ’s avonds met een bezweet lijf na een rondje hardlopen mijn bed in? Nee, dat is vies en bovendien niet goed voor m’n spieren. Dat besef zat er al. Tegenwoordig maak ik van mijn ‘after training shower’ echt een ding. Lekker uitgebreid in de weer met douchegel, scrub en als ik me heb afgedroogd mijn spieren lekker masseren met bodylotion en tot slot nog magnesiumolie onder mijn voeten voor het herstel. Op de achtergrond klinkt een relaxed muziekje. Helemaal rozig en intens gelukkig stap ik na zo’n uitgebreide douchesessie mijn bed in. Wat een heerlijkheid!

 

Dekentje op de bank

Zo druk als ik ben, zo intens lui kan ik ook zijn. Vijf afleveringen van een goede Netflixserie? Ik draai er mijn hand niet voor om. Kussens overal en met mijn benen omhoog verkeer ik in een optimale staat van ontspanning. Als ik Rose mag geloven, maakt een dekentje het verschil. En dus heb ik me gisteren ook een dekentje aangeschaft. Ik heb ‘m nog niet getest omdat ie nog aan de waslijn hangt te drogen, maar ik geloof wel in de werking van het gefrunnik aan het stofje. Als kind deed ik dat al bij m’n doekje (die dan weer niet gewassen mocht worden) en ook in bed kan ik heerlijk knuffelen met m’n dekbed. Dan moet zo’n deken ook zeker een succes zijn.

 

Culinair bezig zijn

Ik houd heel erg van koken maar tegelijkertijd neem ik er veel te weinig de tijd voor. En dat is best suf, want goed en gezond eten maakt me oprecht gelukkig. Vaak gaat het al mis bij het doen van de boodschappen: te weinig rust in m’n hoofd om van tevoren iets te bedenken en dus grijp ik naar iets simpels (maar nooit kant-en-klaar!). Toevallig hoorde ik van een vriendin over Weekmenu.nl en die site gebruik ik nu vrijwel dagelijks als inspiratiebron voor mijn avondeten. De grap is: het koken kost me echt niet meer tijd maar de voldoening is een stuk groter omdat ik het met aandacht hebt bedacht, klaargemaakt én opgegeten.

 

Massage boeken

Vorig jaar kwam ik door verschillende omstandigheden een paar weken thuis te zitten. Veel fysieke klachten als gevolg van wat mentale issues. Op het randje van een burn-out dus, en dat was niet voor het eerst. Dit keer was ik er dan ook extra alert op om voor mezelf te blijven zorgen. Ik deed mezelf een holistische massage cadeau, wat een effect had dat! Na afloop voelde ik me inderdaad minder gespannen! Ter plekke besloot ik mezelf hier elke maand op te trakteren. Zo’n uurtje ontspanning kan mijn lichaam ook in goede tijden wel gebruiken. En nu ik weet wat het doet voor m’n knuffelhormoon, blijf ik het helemaal doen!

 

Buitenlucht

Nooit was ik echt een buitenmens. Sporten deed ik op de sportschool en bij mooi weer wilde ik nog wel een terrasje opzoeken. Maar buiten sporten? Nee, dat deed ik niet. Ik kan het me niet meer voorstellen, het doet zoveel goeds met me! Uiteraard mijn hardlooprondjes, maar ook wandelingen op rustdagen, als ik de fiets pak om een stukje te rijden of in de lunchpauze op m’n werk even tien minuutjes een frisse neus ga halen. Als ik moe ben, me opgefokt voel, inspiratie nodig heb of gewoon als ik even wil voelen hoe het buiten is: ik had het nooit kunnen bedenken maar het verhoogt ook bij mij m’n knuffelhormoon.

 

#Doingdaily

Weet je wat nou zo leuk is? In de Stoere Vrouwen Sporten Groep op Facebook startte Rose begin april de #doingdaily challenge. Wist je dat die challenge ook je knuffelhormoon versterkt? We delen ons sport- en beweeggedrag, adviseren en motiveren elkaar én we leren ook nog eens van ons eigen gedrag. Het contact dat we onderling hebben, zorgt voor verbondenheid en ontspanning. En het geeft herstel. Kun je nagaan hoe fijn het is om offline dingen samen te doen, en in real life die verbondenheid en ontspanning op te zoeken. Waar ik nou benieuwd naar ben: wat ga jij doen om je knuffelhormoon te stimuleren?

Stoere Vrouwen Sporten Shop
Stoere Vrouwen Sporten Shop
Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

2 Comments
  1. Superleuk om te lezen. Heel herkenbaar. Als massagetherapeute masseer ik natuurlijk veel mensen (en krijg daar ook zelf oxytocine van!) en krijg ik zélf ook regelmatig een massage, zó fijn om bij iemand op de tafel te liggen en diens handen en aandacht te voelen. Ik douche elke dag koud en smeer me daarna in met warme kokosolie, muziekje aan, ook een heerlijk moment. Af en toe koffie drinken in een café, dát doe ik veel te weinig. Dat wil ik ook vaker doen. En het gezond koken gaat de laatste tijd moeiteloos, zelfs in de ochtend een groene smoothie maken! terwijl ik dat eerst zo’n gedoe vond. Ik weet dat ik me er beter bij voel, dus doe ik het ook. Af en toe naar het strand gaan (ik woon in Amsterdam en met de bus of trein ben je er zó), dat is ook zo fijn, gewoon even wandelen, wat drinken, God, dan ben ik gelukkig! Ja, en dat dekentje! Dat herken ik, haha! lekker op de bank onder een dekentje, poes erbij. Waar ik ook blij van word, is even mediteren voor het slapen gaan, weer onder diezelfde deken, ik voel me dan een aardse boom ofzo, die energie oplaadt uit de grond en de hemel. Ik heb jullie net ontdekt, maar het voelt heel inspirerend, dankjewel!

  2. Ah dank je wel voor je mooie reactie Evelien. Dat koffie drinken in een café doe ik eigenlijk nooit, is ook een goeie! Enne, welkom op de site en fijn dat je er nu al inspiratie uit haalt!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.