Het nut van noten in je dagelijkse dieet is zo enorm dat steeds meer mensen ze dagelijks eten. Maar wat zijn nu precies de voordelen van noten. Welke moet je eten? En zijn er ook noten die je beter kunt laten staan? Dossier Noten voor je Gezondheid. Inclusief het recept van Astrid’s sportrepen.

Nootjes! Wie vindt ze niet lekker? Ik weet nog goed toen ik op kamers ging en mijn ouders geen zicht meer hadden op mijn dieet. Nootjes waren de shit, ze waren het helemaal. Nootjes met een wit laagje er om, tijgernootjes, gezouten pinda’s en natuurlijk ook van die geroosterde. Ik kan je vertellen dat ik binnen de kortste keren een broek had die wat strakker zat. De nootjes die ik at waren natuurlijk niet goed. Sterker nog, pinda’s zijn geen noten. Maar wel lekker, zout en vet. Het soort nootje dat ik nu bewust door mijn salade of yoghurt gooi zijn van een hele andere orde. Mijn huidige noten zijn… gezond!

 

Voordelen van noten in je voeding

Zijn noten goed voor je? Ja! Zo simpel is het. Natuurlijk is het niet zo dat je door het eten van noten nooit ziek wordt, maar ze dragen wel degelijk bij aan je gezondheid.

De belangrijkste reden voor veel mensen om noten te eten is omdat ze een rijke bron van mineralen zijn. Zoals magnesium, kalium, zink, ijzer en zelfs fluoride.
Het schijnt dat noten helpen het ongezonde cholesterol in je bloed te verlagen en het hoge juist te verhogen. Ze kunnen naast een gezonde levensstijl met voldoende beweging en geen ongezonde stress dus bijdragen aan het voorkomen van sommige ziekten.

Noten zitten bomvol anti-oxidanten die je lichaam ook weer helpen gezond te blijven. Van de antioxidanten in noten wordt gezegd dat ze goed zijn tegen bepaalde soorten kanker bijvoorbeeld. Maar ook alzheimer, schimmelinfecties, depressie en nog veel meer gezondheidsproblemen.

Wist je bijvoorbeeld dat Omega 3 helpt om je bloeddruk laag te houden? Natuurlijk is dat allemaal relatief. Als je gestrest zit te vloeken achter het stuur in de file terwijl je noten eet, gaat die bloeddruk natuurlijk nog steeds omhoog. Maar ter ondersteuning van een gezonde levensstijl zijn noten een goede aanvulling op je dieet.

 

Zijn noten vet?

Jazeker! Natuurlijk zitten er vetten in noten, 80% zelfs. Waarom denk je dat we ze zo lekker vinden? Het belangrijk dat je let op de hoeveelheid vet die je eet. Maar je hoeft vet niet te vrezen. Het vet in noten al helemaal niet. Er is vet en vet. Tussen te veel en te vaak vet eten en af en toe een handje noten zit een groot verschil. We hebben een beetje vet nodig voor ons lichaam en dan is het natuurlijke vet in noten een stuk beter dan het vet uit een stukje vlees.

 

Welke noten kan je het beste eten?

Als je noten op een gezonde manier wilt toevoegen aan je dieet, begin je door ongebrande noten te eten. Kies een noot die je lekker vindt, de kans is dan groter dat je ze ook eet. Ik vind walnoten lekker in een bakje yoghurt met honing. En amandelschaafsel over mijn pannenkoekje met Franse kwark en honing is ook onweerstaanbaar.
Amandelen en walnoten zijn de meest gegeten noten. Het zijn ook de twee noten met het hoogste percentage vitamine E.
Hazelnoten hebben ook veel vitamine E en schijnen extra goed te zijn voor mensen met diabetes type 3. Ik eet graag walnoten als topping op een salade met gemende sla, haricots verts en een lichte klassieke basisdressing.

Wil je graag je LDL – ofwel slechte cholesterol – verlagen? Dan zijn macadamia’s je vriend. Deze lekkere noten schijnen daar het meeste voor te doen. Cashewnoten zijn rijk aan magnesium, wat voor sporters goed is, maar wat ook bijdraagt aan je mentale balans. En pecannoten zijn de koning van de anti-oxidanten.

 

Beter sporten door noten?

Wist je dat er omega 3 vetten in noten zitten en dat deze je lichaam helpen om te gaan met de spierschade die je tijdens het sporten opdoet? En dat de eiwitten in noten dat ook doen? Noten zijn net als voor alle andere mensen ook goed voor sporters. Noten toevoegen aan je sportdieet is helemaal geen verkeerd idee. Vooral noten die rijk aan eiwit zijn. Amandelen zijn zulke noten. Rijk aan eiwit en nog eens erg lekker ook. Wij gebruiken graag amandelschaafsel over onze yoghurt. De vitamine E in deze noten helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen. Tijdens een lange duurtraining is een reep met vruchten en noten lekker om te eten. Maar een handje noten en wat losse gedroogde vruchten in het achtervakje van je fietsshirt kan ook.
Maar, let op! Kijk eerst hoe noten bij je vallen. Niet iedereen traint even lekker met noten in de maag. Noten zijn van nature wat vet en sommige sporters krijgen daar last van. Voor hen is een beetje noten na training een betere optie. We zullen snel het receptje van Astrid’s sportreepjes met vruchten en noten delen. Kan je die mooi meenemen als je op pad gaat.

Kijk ook eens bij onze recepten pagina’s daar staan lekkere dingen bij

… en en en volg ons op Instagram en Youtube

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.