Is het niet stiekem de droom van elke amateursporter, om je dagelijkse verplichtingen om je sporten heen te bouwen? Voor Wendie is het geen droom maar werkelijkheid. Samen met haar man heeft ze een eigen bedrijf. Dat betekent veel tijd om overdag te sporten. En dat doet Wendie! Hardlopen in de buitenlucht en krachttraining op de sportschool. 

“Jarenlang had ik niet gesport, terwijl ik ooit fanatiek basketbalde. De geboorte van mijn kinderen – inmiddels bijna vier en zes  jaar geleden – maakte het onmogelijk om ieder weekend op pad te zijn voor wedstrijden.  Drie jaar geleden heb ik het sporten weer opgepakt en ben ik Via Mom in Balance begonnen met hardlopen. Toen hun trainingstijden niet zo handig voor me uitpakten en ik het hardlopen zelf oppakte, ging dat met wisselende discipline. Sinds afgelopen zomer ben ik wel weer goed gedisciplineerd bezig.”

“Om ook mijn spierkracht te vergroten, ben ik ook aan de slag gegaan in de sportschool. Eerst deed ik alleen maar krachttrainingen maar al snel ontdekte ik de spierversterkende groepslessen zoals Bodypump en CXWorx van Les Mills. Het feit dat je dit in een groep doet en er een meer dan gemotiveerde instructrice voor de groep staat, maakt het dat ik inmiddels een aantal keer per week deze lessen volg.”

“Op de sportschool kwam ik in contact met een instructrice die zelf ook fanatiek hardloopt. Na een aantal gesprekjes over welke afstanden ik liep en op welk tempo zijn we nu zo ver, dat ik een uitgebreid medisch sportonderzoek gedaan om mijn hartslagzones te bepalen. Met deze uitkomsten heb ik nu een op maat gemaakt schema. Het doel is opbouwen naar de halve marathon. Uit dit onderzoek is wel gekomen dat ik de spierkracht in rug en benen moet vergroten.”

“Dat sporten heb ik ook echt nodig. Ik voel me mentaal en fysiek een stuk fitter en ben ook echt een leukere mama. Soms moet ik er echt even een uurtje uit om mijn energie kwijt te kunnen, dan kan ik er daarna weer tegenaan. Ik heb de luxe dat ik meestal mijn eigen tijd kan indelen en dus overdag kan sporten. Maar omdat mijn kinderen niet naar de BSO gaan, heb ik ze in schoolvakanties altijd thuis. Zeker in die weken kan ik erg verlangen naar een uurtje sporten!”

“Echt een stoere vrouw voelde ik me begin februari, toen ik voor het eerst een trailrun liep. Het had de dagen ervoor flink geregend dus er was veel modder op het 12 kilometer lange parcours door het Mastbos van Breda. Het is me gelukt, ik heb ‘m uitgelopen en nog in een prima tijd ook! Dat zelfde stoere gevoel heb ik trouwens ook als we met een groep vrouwen flink in de weer zijn met de gewichten tijdens het bodypumpen.”

“Ik haal zelf heel veel inspiratie uit het lezen van succesverhalen in verschillende facebookgroepen. Alle positieve aanmoedigingen en steun motiveren mij om door te blijven trainen en hopelijk eind in oktober de halve marathon van Amsterdam uit te lopen. Wat dat betreft inspireren de mensen op mijn sportschool me ook enorm. Hun betrokkenheid is groot en ik kan er altijd terecht met mijn vragen.”

“Degene die mijn hardloopschema schrijft, denk trouwens dat ik het wel moet kunnen binnen de twee uur. Zelf heb ik me een tijd van 2.15 ten doel gesteld. Op de 10 kilometer hoop ik dit jaar voor het eerst beneden het uur te finishen in een officiële wedstrijd. Anderhalf jaar geleden zat ik nog op 1.09, afgelopen oktober finishte ik in 1.04 en nu al heb ik ‘m aangescherpt tot 58.16 in een training. Mijn doelen stel ik dus regelmatig bij en ik hoop dat dit in de toekomst nog vaak nodig gaat zijn.”

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.