Linda (44): “Na de overgang ben ik gaan sporten”

Ooit een boekenwurm, nu een sportfreak. We hebben het over Linda Vermaas, 44 jaar en sinds een jaar een fanatieke sporter. Door een aantal ingrijpende operaties belandde Linda vervroegd in de overgang en nam haar gewicht toe. Tijd om in actie te komen, en dat deed ze! Linda traint inmiddels voor haar tweede halve marathon en de Fisherman’s Friend Obstacle Run. 

“Van nature ben ik al niet heel soepel of sierlijk en toen ik na de overgang te kampen had met overgewicht, besloot ik het rustig aan te pakken: drie keer per week wandelen en ook nog yoga. Na een jaar was ik bijna dertig kilo kwijt en was ik toe aan een volgende stap. Door mijn borstprotheses wilde ik niet zomaar bij een willekeurige sportschool aan de slag. Ik vond een personal trainer, speciaal voor mensen met blessures of een medische beperking. Alleen bleek hij – Peter Berghout – in het dagelijks leven sportinstructeur bij de mariniers. Nou, dat heb ik geweten…”

>>De grenzeloosheid van Andrea van Lieshout

“Na een jaar wandelen en yoga werd ik nu twee keer per week gedrild door een marinier. De trainingen waren zwaar, maar erg doelgericht met een doordachte opbouw. We moesten rekening houden met mijn protheses, maar de rest van mijn lijf kon ik gewoon trainen. Ik kreeg er lol in, werd sterker en had steeds minder last van mijn protheses. Na zes maanden hard werken was ik tegen de zomer van 2015 zo fit als ik nog nooit was geweest. Ik was zelfs begonnen met hardlopen, terwijl ik altijd had geroepen dat nooit te gaan doen.”

>>Marianne: ik een Strong Viking

“Hardlopen doe ik nog steeds. Ik bleek relatief makkelijk in korte tijd 15 kilometer aan te kunnen. Dan moet je daar wel iets mee. Elke week volg ik looptechniektraining bij Jesse Caron in Rotterdam en train ik voor mijn tweede halve marathon. Afgelopen december liep ik m’n eerste: een kleinschalige run in de Broekpolder van Vlaardingen. Op de plek waar ik twee jaar eerder was begonnen met rondjes wandelen van vijf kilometer, liep ik nu 21 kilometer aan een stuk hard.  Door de harde wind was het een zware race, maar wat ging ik glunderend over de finish.”

>>Familie obstakelrun “samen kunnen we alles”

“Ik ben trouwens geen sociale sporter, laat mij maar lekker alleen naar de sportschool gaan of een lange afstand lopen. Online ben ik trouwens wel weer heel actief: dankzij apps als Runkeeper, Strava en Virtuagym kun je heel mooi meeleven met de sportieve activiteiten van je vrienden zonder dat je perse samen hoeft te trainen. En alle statistieken… geweldig! Ik ben echt een data-nerd, houd alles bij en heb al m’n apps, horloges en activity trackers aan elkaar gekoppeld om nog meer inzage te krijgen in m’n sportprestaties. You name it, I log it.”

>>Spierpijn verminderen en voorkomen

“Niet omdat ik presteren zo belangrijk vind, maar wel omdat ik me altijd wil verbeteren. Daarin ligt voor mij de uitdaging. Het geeft met ook veel inzicht: was m’n training zwaar genoeg, ben ik voldoende hersteld voor een volgende training, hoe is het met m’n rusthartslag na een drukke werkweek? Al die data helpt me mijn trainingen aan te passen. Soms kan het een tikkeltje zwaarder, maar net zo vaak rustiger aan. Ik ben immers geen 20 meer en wil geen blessure oplopen omdat ik niet goed naar mijn lijf heb geluisterd.”

>>Herstel na training? Dit is wat je lichaam je vertelt

“Evenementen geven me net die extra motivatie om naar een doel toe te werken. En ik vind het dan leuk om de verschillende sporten zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Sporten geeft mij ook een stukje speelsheid. Het gaat me er niet om beter te zijn dan een ander maar om mezelf, binnen mijn eigen mogelijkheden, te ontwikkelen. Ik zal met bankdrukken nooit een record neerzetten, alleen een kale stang is met mijn protheses vaak al genoeg. Maar als ik een deadlift doe met zware gewichten, of een kettlebell van 20 kilo in mijn handen heb, dan voel ik me wel stoer. Dat doe ik toch maar mooi.”

>>Eiwitten, gebruik jij ze eigenlijk wel goed?

“Dat is denk ik wel het belangrijkste, dat je op je eigen niveau prestaties kunt behalen. Het is de kunst om tevreden en trots te zijn met wat je kunt bereiken binnen je eigen mogelijkheden. Ik geniet enorm als ik dat ook bij andere vrouwen terugzie. Zoals mijn vriendinnen, met wie ik afgelopen september heb deelgenomen aan een mudrun. Of die keer dat ik wandelend werd in gehaald door een krasse oude dame met van die Nordic Walking stokken. Ik ben er nog steeds niet achter wie die vrouw was, maar mijn respect heeft ze.”

Hardloopshirt – De wereld is mijn sportschool

Kirsten Vogd

Onze interviewer, verhalen verteller, stoomtrein en clown. Kirsten gooide begin 2016 haar leven over een andere boeg en verruilde de sportschool voor de buitenlucht. Ze leerde hardlopen en rekende af met haar (niet meer) chronische aandoening fibromyalgie.

1 Comment
  1. Heel leuk artikel heb je van mijn verhaal gemaakt!

    De actiefoto is trouwens van Carry Wilmink. Deze hobbyfotograaf maakt regelmatig foto’s bij hardloopevementen in de omgeving. Ik was zo serieus bezig met m’n 15km dat ik niet eens door had, dat hij deze foto schoot.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.