Over de zin en onzin van voedselhypes wordt veel gezegd en geschreven. Zoveel zelfs, dat we soms niet meer weten of we het goed doen. Kirsten ging langs bij voedingsdeskundige Yneke Kootstra en kwam terug met een heldere conclusie: “We moeten het allemaal niet zo serieus nemen.”

Eerlijk gezegd vond ik het best een beetje spannend, mijn interviewafspraak met Yneke. Dit komt omdat ik dat gedoe met eten zelf ook regelmatig nog knap lastig vind. Op de dagen dat ik train, ben ik al gauw geneigd wat extra’s te eten. En het werkt bij mij ook andersom. Dan probeer ik wat voorzichtiger te zijn als ik niet sport. Kortom: ik kan wel wat advies gebruiken als het over de balans tussen sporten en voeding gaat. Want is het nou werkelijk nodig, al die extra voedingsstoffen als je een uurtje gaat hardlopen?

“Welnee”, lacht Yneke. “Als je minder dan 10 uur per week sport, hoef je echt niet anders te gaan eten hoor.” Ze pakt haar telefoon en rekent even voor me uit hoeveel ik nou ongeveer verbrand met m’n anderhalf tot twee uur hardlopen in de week. “Zie je, dat is bij elkaar nog geen hele stroopwafel per dag. Mensen zoals jij hoeven helemaal niet zo’n belangrijke waarde toe te kennen aan een speciaal voedingsplan voor het sporten. Als je drie keer per week sport en daarnaast ook voldoende beweegt, dan draagt dat meer bij aan je gezondheid dan een gezond BMI.”

Ergens weet ik wel dat Yneke gelijk heeft. Ik had zelf ooit een gezond BMI maar voelde me helemaal niet gezond. Inmiddels ben ik 12 kilo zwaarder maar voel ik me fitter dan ooit tevoren. “Dat verbaast me niks. Het gaat om de balans en de keuzes die je maakt. Je lijf is geprogrammeerd om zwaar te worden, niet om af te vallen. Je hele leefpatroon bepaalt dus hoe gezond of ongezond je daadwerkelijk leeft en niet alleen je eetgedrag. Eten is tegenwoordig haast een geloof geworden. Maar eerlijk? Houd het lekker simpel.”

Een spoedcursus “voedingsleer” zet me weer met beide benen op de grond. “Weet je wat het is, vroeger aten de boeren gewoon drie keer per dag terwijl hun werk fysiek zwaar was. Hun bioritme deed gewoon z’n werk. Elke dag voldoende eten tijdens je maaltijden, meer heb je niet nodig. Weg met al die extra ballast! Hoe ouderwets het ook klinkt, regelmaat en balans is belangrijker voor je gezondheid dan vloeibare spinazie. Tegenwoordig moet alles maar door een rietje. Dat is toch zonde? Geniet van je maaltijden en zorg goed voor jezelf, meer is het niet.”

Oké, helder verhaal en het stelt me gerust dat sport en voeding gewoon naast elkaar kunnen bestaan in mijn leven. Ik lees de verschillende berichten en artikelen hierover nu ook vanuit een andere context. “Eet wat je lekker vindt en waar je gelukkig van wordt.” Een mooie uitspraak van Yneke die nog vaak door m’n hoofd spookt. “Dat je tijdens je menstruatie meer behoefte hebt aan zoet, is geen wetmatigheid. Dat is een keuze die je zelf maakt. Voeding wordt pas wat ingewikkelder als je duursporter bent en zware trainingsarbeid verricht.”

En ook dat doet Yneke, duursporters begeleiden in hun trainingen. “Voor die groep mensen is voeding essentieel onderdeel”, vertelt ze. “Maar nogmaals, dat geldt alleen als je echt meer dan 10 uur per week traint volgens een uitgebalanceerd schema. Dat schema bepaalt dan ook gelijk je voeding, want daar haal je de energieën uit die je nodig hebt om je inspanning te leveren. Wat je precies wanneer moet eten, hangt dan weer af van de type training. Want een rustige duurtraining vraagt om een heel andere aanpak dan wanneer je pittige intervallen gaat lopen.”

Voor mij is dit hogere wiskunde. Logisch, want ik train (nog) niet zo. “Toch geldt dat we allemaal koolhydraten, eiwitten en suikers nodig hebben. Als je wat serieuzer met sport omgaat, veel training verricht en echt toewerkt naar een doel, dan is het nuttig om ook naar je voeding te kijken. En dan gaat het niet over sporten en eten met als doel om gewichtsverlies. Dan is sporten geen bepalende factor. Natuurlijk helpt het je stofwisseling maar als je niet je eetpatroon aanpakt door net wat minder te eten dan je nodig hebt, val je van alleen sporten niet af.”

Voor mij is in ieder geval een hoop onzin weggenomen na dit gesprek. De grap is dat ik eigenlijk niet eens hele opzienbarende dingen heb gehoord. Juist de nuchtere benadering van Yneke heeft mij heel veel nieuwe inzichten gegeven. Ontnuchterend bijna, en dat geeft me rust. Ik realiseer me nu nog beter dat ik echt geen rare capriolen hoef uit te halen als recreatieloper. Gewoon elke dag drie normale maaltijden eten waardoor m’n energie ook beter verdeeld is over de week. Gezond verstand werkt nog altijd het beste. En een biertje op z’n tijd? Niks mee!

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.