Astrid’s eerste ervaring met krachttraining

Het is zaterdagnacht, 04:00 uur. En ik lig wakker in bed met een knorrende maag. Ik heb die avond krachttraining gedaan. Een training van het schema van Rose van deze maand. Iets wat mijn lichaam niet kent, en dat merk ik dus door die knorrende maag. Maar ook omdat ik als een blok in slaap viel die avond. 

Mijn sportgeschiedenis is er een van atletiek, een jaartje voetbal en toen ben ik op de fiets terecht gekomen. Een echte duursporter dus. Wel heb ik een paar jaar geleden met collega’s getraind. Een jaar lang gingen we een keer ‘s ochtends voor het werk uit kickboksen, en later in de week deden we ‘s middags zo’n HITT circuit. Ik merkte dat wel aan m’n lijf, het werd sterker en dat zorgde voor meer controle bij het hardlopen en fietsen.

 

Trainen met een schema

En nu train ik dus voor het eerst sinds dat jaar weer écht functioneel. Al wel eerder heb ik de maand challenges van Stoere Vrouwen Sporten meegedaan. Maar na een week vol meedoen strandde dat altijd. Dit keer is dat anders. En dat komt omdat ik samen met Rose train, zij heeft meer dan twintig jaar ervaring met krachttraining. Super handig voor een beginner als ik. Want niet alleen legt ze me de oefeningen uit, ze ziet er ook op toe dat ik ze netjes doe.

Lees ook over effectief trainen zonder gewichten

 

Krachttraining voor hardlopers

Die krachttraining is ook harder nodig dan ooit. Het afgelopen jaar heb ik weinig gesport. En dat merk ik nu, vooral als ik ga hardlopen. Een stel zwabberbenen heb ik. Ik kan gekke ongeziene oneffenheid op de grond niet goed opvangen. En mijn core is niet sterk genoeg om me een half uur netjes te laten lopen. Ik ga inzakken en met m’n heupen wiegen. Pas nu ik dit zo bewust merk, is de knop om. En dat Rose met een nieuw schema aan de slag is omdat zij weer gaat opbouwen kwam dus perfect uit. Ik kan met haar meedoen.

En wat een totaal andere tak van sport is het! Voor mijn gevoel doe ik tijdens zo’n training maar weinig. Oké, bij het planken lig ik te trillen en moet het echt wel uit m’n tenen komen. Maar de meeste oefeningen voelen alsof ik maar weinig doe. Een beetje met m’n armen op en neer. Tien keer en dan alweer rust. Beetje kletsen, beetje drinken… En dan weer zo’n setje. Drie kwartier duurt zo’n training. Ik zweet niet, mijn hartslag schiet niet omhoog en mijn Polar registreert het dan ook als een hersteltraining.

Doe jij je squat wel goed? En wat is een goede squat?

 

Krachttraining is leuk!

Maar een half uur later hakt die training er in. Ik word chagrijnig en wil slapen. Mijn energie is dan zo ineens op. Zoals ik dat van het hardlopen of van dagen op de fiets zitten niet herken. Als ik krachttraining heb gedaan, slaap ik zo 10 uur weg. En dan nog voel ik die gekke vermoeidheid de volgende dag.

Stiekem vind ik het best leuk. Ik ben een hele andere tak van sport aan het leren kennen. Ik ben erg benieuwd wat het mijn met lijf doet, en hoe het de hardlopende en fietsende Astrid goed zal gaan doen. En misschien weet ik dan over een half jaar ook wel wat de standing dumbbell shoulder raise is 😉

 

 

-xox- Astrid

Oh en deze week komt het tweede schema online. Dus je kan weer meetrainen. Als je lid wordt van onze Stoere Vrouwen Trainen groep kan je meedoen met andere vrouwen voor extra motivatie.

 

Lieve Stoere Vrouwen, even een vraagje. Facebook heeft sinds kort alles verandert, hierdoor komen berichtjes van onze site niet meer zo makkelijk in jouw timeline terecht. Dus wij schrijven dagelijkse artikelen zonder dat jij het leest. Maar je kan daar wat aan doen. Op onze Facebook pagina kan je aangeven hoe je onze blogs binnen wilt krijgen. Vink je daar de optie ‘als eerste weergeven’ aan. Dan verschijnen onze blogs dagelijks in  je timeline. Wil je dit doen? En wist je dat je ons ontzettend helpt door op onze facebookberichten te reageren? Ook daar let Facebook op. Dankjewel! 

Kirsten, Astrid en Rose

Foto: Maria Fernanda Gonzalez

Astrid Geerts

"Ik sport om mijn hoofd leeg te maken, maar toch ook echt wel om de uitdaging. Ik vind het gezellig en geniet van het buiten zijn. Mij zul je niet zo snel in een sportschool zien. Liever zit ik op mijn mountainbike onder het dak van bladeren in het bos." Astrid | Nerd | Wiskundige | Mountainbiker | Fietsvrouw |Waaghals

2 Comments
  1. Hoi Astrid,

    Ik ben heel blij met dit schema want voor het eerst vind ik krachttraining leuk en het voegt zo veel toe aan mijn hardlopen.
    Is er een vervolg op dit schema, of kun je me daarin adviseren?

    Groetjes DeeDee

    1. Hoi DeeDee,

      Dat is goed om te horen!
      Wij hebben in januari dit schema gedaan: https://stoerevrouwensporten.nl/krachttraining-workouts-voor-vrouwen/schema-thuis-ook-krachttraining-beginnen/
      in februari gingen we verder met deze: https://stoerevrouwensporten.nl/krachttraining-workouts-voor-vrouwen/schema-thuis-ook-krachttraining-beginnen/

      Wij gebruiken deze schema’s nog steeds. Maar dan met óf wat meer herhalingen, of met wat meer gewicht.

      Groetjes,
      Astrid

Leave a Reply

Your email address will not be published.