Bodyweight workout, voor een sterk lijf met spieren over je hele lichaam!

vrouw doet pushups voor bodyweight workout voor vrouwen

Dus je wilt wel wat fitter worden, beginnen met sporten maar je ziet de sportschool niet zitten? Dat herken ik wel. Ik vind de sportschool geen fijne plek en train voor mijn sterke lichaam gewoon thuis. Met de juiste oefeningen pak ik mijn hele lijf aan.

De meeste mensen die willen beginnen met sporten, denken meteen aan de sportschool. Daar is helemaal niets mis mee, vooral als je nog nooit gesport hebt. Bij de sportschool kan je een schema krijgen en vragen stellen. Toch wil ik je vandaag een workout laten zien die je zonder sportschool en zonder extra gewichten gewoon thuis kunt doen.

 

Thuis trainen voor een sterk sportief lichaam

Vroeger ging ik bijna elke dag naar de sportschool. Dan trainde ik steeds een andere spiergroep en pakte in het weekend mijn rust. Tegenwoordig sport ik anders. Ik ga graag naar buiten voor een wandeling of een rit op de fiets en mijn spieren train ik thuis. 
Ik vind de sportschool niet meer fijn. Misschien omdat ik geen twintiger meer ben. Of door de sfeer in sommige gyms, maar vooral omdat ik niet meteen een jaarlidmaatschap wil hebben.

Gelukkig kan je – met de juiste oefeningen – overal ter wereld trainen. Zonder gewichten of apparaten, met je eigen lichaamsgewicht. Dat zijn de oefeningen die ik doe en die voor iedereen – wat je doel ook is – effectief zijn. Of je nu wilt afvallen, spieren wilt kweken of gewoon lekker actief bezig wilt zijn: trainingen met je eigen gewicht pakken je hele lichaam aan. En zijn heel functioneel.

Je kan de oefeningen doen in je slaapkamer of s avonds voor de tv. Maak je dan overdag nog een wandeling of ga je op de fiets naar je werk? Dan heb je een fitness programma met krachttraining en cardio. Net zoals je in de sportschool krijgt. Maar dan in je eigen tijd en gratis! (lees verder onder afbeelding)

 

Krachttraining voor iedereen

Eigenlijk zou iedereen aan krachttraining moeten doen. Vooral tegenwoordig nu we bijna allemaal te weinig bewegen. Krachttraining zorgt ervoor dat je sterk bent, beter slaapt, je lichaam energie heeft en je verbranding lekker werkt.

Toch zijn er mensen die denken dat krachttraining niet voor hen is. De verhalen die de meeste mensen kennen over krachttraining zijn die over hele gespierde mensen, of beginners met enorm veel spierpijn. Zo erg dat ze dagen waggelen na een training. Beide bestaan. En eerlijk? Wij sporters blazen de verhalen nog wel eens op. Natuurlijk hebben we spierpijn nadat we onze benen hebben getraind. Maar al die legday gruwel verhalen zijn ook een beetje humor en stoerdoenerij.

Tussen de twee uitersten van enorme spieren en de beginnende sporter zitten ook nog zat gewone verhalen. Van vrouwen zoals ik die dagelijks wat oefeningen doen en gewoon wat sterker worden. Die het leuk vinden om te doen.

 

Beginnen met krachttraining

Als je begint met krachttraining is het belangrijk dat je niet te weinig, maar ook zeker niet te veel doet. Te zwaar of misschien verkeerd trainen zorgt ervoor dat het niet leuk is. Kleine kans dat je dan doorgaat met trainen. 
Ik vind een training met je eigen lichaamsgewicht een goede keuze, omdat je dan zeker weet dat je het gewicht wel aan kunt. Je sjouwt je lichaam al de hele dag rond. Als je wandelt, de trap op loopt, even bukt of hurkt. Dus als je tien keer achter elkaar hurkt tijdens een workout doe je niet veel meer dan dat wat je toch al je hele leven doet. (lees verder onder afbeelding)

 

Hoe begin je met bodyweightworkouts

Het zijn de oefeningen die het ‘m doen. Squats, lunges, push ups, planken… Allemaal spieroefeningen met je eigen lichaamsgewicht. Natuurlijk kan je vanaf vandaag elke dag gaan planken en het elke dag wat langer doen, maar ik doe liever een kleine circuit workout. Dat is een training met een aantal verschillende oefeningen die je achter elkaar doet.

Ik heb een paar leuke workouts voor je met basisoefeningen die je thuis kan doen. Begin je net met krachttraining? Kijk dan of je ‘m mee kunt doen. Ben je al wat verder en train je vaker? Misschien lukt het dan wel om het filmpje twee of drie keer te doen.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.