Krachttraining in de sportschool is anger work

Krachttraining in de sportschool

Januari lijkt wel de maand van de krachttraining! We hebben natuurlijk ons eigen schema voor krachttraining waar veel vrouwen aan meedoen. En Leoni, die doet tegenwoordig krachttraining in de sportschool. Met een vriendin, want anders is het niet gezellig. Denk trouwens maar niet dat het alleen maar keuvelen en kletsen is, er wordt keihard gewerkt!

Krachttraining in de sportschool is niet aan mij besteed. Nou ja, wás niet aan mij besteed, kan ik nu zeggen. Want sinds een paar weken sta ik drie keer per week met gewichten te gooien. Aangezien ik een hulpverlener en (mental) coach in hart en nieren ben, werkt het voor mij het beste om alles op die manier te benaderen zodat ik het kan begrijpen. En als ik dan ook nog de toegevoegde waarde ontdek voor het hardlopen, dan heb ik de juiste ingrediënten zijn er om het leuk te gaan vinden.

Doe mee met dit schema voor krachttraining die je thuis kan doen

 

Maandagavond = krachttraining op de sportschool avond

Samen met vriendin stonden we de eerste dag grappend en grollend om ons heen te kijken. De maandagavond lijkt dé avond voor krachttraining in de sportschool te zijn. Net na het weekend gaat iedereen weer, volgegeten fris de nieuwe week in is zo mijn conclusie, maar daarvoor ben ik er nog te kort om die conclusie bij onze mede-gooi-maar-met-gewichten-sporters te trekken.

We misten de frisse lucht een beetje, keken enigszins meewarig naar buiten, waar het donker en nat was. Toch niet zo gek even binnen, ondanks dat we struikelen over de andere mensen en soms toch best lang moeten wachten totdat we de oefening kunnen doen die we moeten doen.

Lees: Astrid’s eerste ervaring met krachttraining

 

Voelt best lekker, gewichten met een plof laten vallen

De deadlift is een van de oefeningen die zeer goed is voor hardlopers. Want hoe meer kracht je in iedere stap kunt toepassen, hoe meer je bereikt en hoe minder energie je nodig hebt. Techniek staat voor alles, maar te weinig gewicht is geen gewicht, dus even puzzelen is noodzaak. Na de laatste herhaling laat ik de stang met gewichten met een plof vallen. Voelt best lekker! Dat laten vallen dan.

Gelijk krijg ik een opmerking van een vaste sportschoolganger die me vergelijkt met een hele grote man die er dagelijks komt en ook altijd met de spullen gooit. Ondertussen laat ik vriendin weten dat ik het heel lekker vind voelen om dat gewicht te laten vallen als ik klaar ben met het setje. Alsof er een beetje boosheid uit je lijf stroomt. (lees verder onder afbeelding)

samen krachttraining doen

 

Krachttraining is jezelf over een drempel knallen

De trainingen daarna raken we steeds behendiger, doordat we elkaar coachen. We letten goed op of we de oefening op de juiste wijze uitvoeren en tellen samen mee. We proberen continu samen te gaan, want de keren dat we er alleen rondliepen vonden we er niets aan.

Vriendlief doet al jaren aan krachttraining. Alleen. Met veel plezier overigens. En een soort hardcore muziek in z’n oren. Wat ie anders nooit luistert. Ik vroeg hem waar hij dan de lol vandaan haalde. ‘Krachttraining is jezelf over een drempel knallen.’ Zei hij. ‘Je moet het snot voor je ogen zien, scheldend proberen om in hetzelfde ritme en met de juiste uitvoering progressie te boeken. En niet te vergeten: Je moet elkaar wel een beetje opfokken!’.

Probeer het ook: Strakke armen zonder sportschool

 

Haal je mannelijke kant naar boven!

Dan wordt het dus leuk. Ik deelde mijn nieuw verkregen informatie met vriendin, de eerst volgende keer dat we weer tussen al die apparaten rondliepen. Okay, boos worden dus. Angerwork. Daar kan ik wel wat mee, want boos worden is niet mijn sterkste kant.

‘Heb jij nog iets waar je pissig over bent? Denk daar maar aan als je los gaat zo. En wees geen mietje! Knallen en gaan! Dat 1, 2, 3, 4, goed zo gelul dat telt niet meer.’ Zei ik tegen haar. En daar gingen we: volle focus, meescheldend, en rammen. Ik sloeg enigszins door en was me niet meer bewust van de mensen om me heen. ‘Haal je mannelijke kant naar boven! Kom op!’ Riep ik. Vriendin kreeg de slappe lach en probeerde ondertussen de dips zo diep en goed mogelijk uit te voeren zonder van het bankje af te vallen.

De dagen erna konden we niet slapen van de spierpijn in onze armen en mocht niemand een kneepje in onze arm geven. Teveel pijn. Deze training ging goed. We komen ergens! Krachttraining is angerwork, gooi het er maar uit! Een ontlading voor je hoofd en ondertussen wordt je lijf sterker. Aanrader dus! Maar voor ons wel met z’n tweeën, want samen trainen is de kers op de taart.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.