Kracht en cardio als je spieren wilt kweken

Terug fit en sterk worden, met dat doel schreef Leoni zich in voor STRAKPLAN, een trainingsprogramma van twaalf weken. En dat bereik je niet met kracht en cardio, zo werd haar al snel duidelijk. Maar één ding is belangrijker dan spieren kweken, en dat is plezier hebben in wat je doet. En dus trok Leoni aan de bel.

‘Als je meedoet, dan geen cardio Leo! Het liefste wil ik dat je alles in de auto doet. Als je jezelf ten doel stel om meer spieren te kweken, dan gaan kracht en cardio niet samen. Eten moet je wel. Heel veel eten.’ Dit was één van de eerste zinnen die uit de mond kwam van mijn coach van STRAKPLAN, toen we op een middag bij elkaar zaten en doornamen wat ons te wachten stond. De enige vorm van cardio was zes keer een half uurtje op een lage hartslag bewegen.

 

Grenzen verleggen met hardlopen en bootcampen

Mijn coach is een enthousiaste spring in het veld die bootcamptrainingen geeft in Groningen. We kennen elkaar nu zo’n twee jaar en hij weet van me dat ik houd van hardlopen en bootcampen. Ook weet hij dat ik altijd probeer om mijn grenzen te verleggen op conditioneel vlak. Hij heeft me zien trainen met een schouder die nog geopereerd moest worden.

Hij is creatief in het meedenken en wist het altijd zo te organiseren dat ik me niet beperkt maar gesterkt voelde na een training. Wanneer iedereen dipte, liet hij mij wat extra squats of legraises doen. Als geen ander weet hij dus dat mijn bovenlichaam meer aandacht kan gebruiken dan mijn benenstel, als het op kracht aankomt. En hij weet dat ik eigenwijs ben, maar het scheelt een hoop dat hij dat ook is.

>>Lees ook: De dunne crossfitter, leg dat maar eens uit…

 

Geen combinatie van kracht en cardio

Ik beloofde na wat sputteren dat ik zijn adviezen op zou volgen. Geen combinatie van kracht en cardio dus. Daarnaast onderhandelde ik dat ik mee zou doen aan de groene vier mijl. Dus een beetje hardlooponderhoud zou zeker plaatsvinden. Verder de adviezen opvolgen? Dat was ik ook echt van plan. Echt. Je mag toch aannemen dat zo’n intensief programma zorgt voor een extra dosis discipline?

De eerste week ging mijn wekker drie kwartier eerder. Een half uur cardio voor het ontbijt zorgt voor wat vetreductie. Half slapende wurmde ik me in mijn hardloop-outfit. Om buiten te ontdekken dat ik met snelwandelen al op 60% van mijn maximale hartslag zat. De volgende dag ging ik in pyjama naar buiten. Ik heb me in week 1 eenmaal verslapen en in de tweede week was cardio al een aantal keren naar de middag/avond verplaatst (in een leo-hartslagtempo).

>>Lees ook: Astrid’s eerste ervaring met krachttraining

 

Wat het beste bij mij past

Ergens zag ik gelukkig het licht: Ik reed in een hagelbui op m’n stadsfiets ‘s morgens om zes uur door de stad toen ik dacht… “Waar slaat dit op? Leo, wát bén je in vrédesnaam aan het doen?!” En dus appte ik mijn coach: “‘Ik trek die ochtendcardio niet. Is het niet voldoende dat ik naast mijn standaard fietstochtjes gewoon lekker mijn hardloopjes doe? Geniet ik meer van en is evengoed cardio, alleen dan met een volle maag. Verbrand je ook wel wat mee toch?”

Mijn coach was blij met het bericht. Als je ‘gewoon’ doet wat er op het schema staat en je er niet goed bij voelt, of je geeft het niet door, dan heb je er niets aan. Ieder mens is anders en vraagt dus ook om een andere aanpak. Hij liet me weten dat ze standaard starten met een vast startplan passende bij je doel, om van daaruit te ontdekken wat het beste bij je past. In week drie was mijn schema al compleet gepersonaliseerd in kracht en cardio.

>>Lees ook: Dit is hoe hardlopen je gezond houdt in je drukke leven

Niet klakkeloos het schema volgen

Helaas kreeg ik de griep, maar ook hierin telt wederom: luister naar je lijf, naar wat je nodig hebt en wat je prettig vindt. Mocht je overwegen om mee te doen aan een dergelijk programma, volg dan niet klakkeloos het schema op. Voel en overleg met degene die je begeleidt. Je ontleent er pas iets aan als je je er goed bij voelt. Je coach kan niet virtueel aanvoelen hoe het met je gaat, als je gewoon je zaken invoert in je appje.

Ik heb genoten van de groene vier mijl. Heerlijk in een natuurgebied door de blubber, in de kou, rennen alsof je leven er vanaf hangt. De finish eindigde tussen de koeien in de stal en daar wachtte een kop warme choco op me. Stond niet in het plan, maar wel in het Leo-plan. En die discipline? Die krijg je er niet gratis bij. Die moet je zelf ergens vandaan toveren. Bij mij is de score nu: twee zakken winegums, een paar repen chocola, wat wijntjes, een halve zak chips, en…..? En ik heb er geen moment spijt van gehad.

-Leoni-

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.