Train je buik en core

Buikspieroefeningen of corestability, hoe zat het nou?  We trainen de hele maand onze core en als je leert hem goed te gebruiken is elke workout die je doet een oefening voor je corespieren. Vandaag doen we het bruggetje en een training die Rhodé een keer op youtube vond.

We legden je het al uit, buikspieroefeningen zijn helemaal niet altijd goed. Je kan er de verkeerde spieren mee trainen en zodoende minder stabiel worden. Het kan zorgen voor rugpijn, maar zelfs ook vermoeide benen. Het is dus belangrijk dat je je core goed aanspant tijdens alle sport die je doet. Rose heeft van haar fysio een gekke uitleg gekregen om te leren hoe ze dat moet doen. Haar fysio noemde het de scheetjesspier. Ze moet om haar core te activeren doen alsof ze een scheetje moet laten en deze inhoudt en dan ook haar navel iets naar binnen trekken…. probeer dat maar eens als je doe oefeninge van vandaag doet 😉

 

Brug met gewicht

In de workout van deze maand zitten twee brug-oefeningen, bij de ene til je je been op en bij de ander deze je een gewicht. Door het gewicht is het een oefening geowrden die goed is voor je billen, maar door je core actief te gebruiken train je die ook. Het is de truc om niet omhoog te komen met alleen je bil en rugspieren. Je gaat op je rug liggen, buigt je knieën en zet je voeten plat op de grond op ongeveer heupbreedte en niet te dicht bij je billen. Je legt twee gewichtjes op je buik, een beetje ten hoogte van je blaas. De rest van je lichaam maak je sterk en je gebruikt de spieren van je core. Je duwt je voeten in de grond en knijpt terwijl je je lichaam naar boven brengt je billen aan. Je leunt nu op je schouders en voeten met je lichaam tot je knieën in een rechte lijnt. Een bruggetje dus. Breng je billen weer terug naar de grond. Dit is één herhaling. Wij houden ervan om de positie even vast te houden en onze billen extra aan te spannen, maar als je heel bewust bent van je bilspieren tijdens de oefening is dat al genoeg. Het is ook wel een beetje de kunst om het niet te overdrijven en te veel met je rug te doen, dan krijg je daar weer last van. Niet zo fijn! Helemaal omdat we de brug in dit schema bijna elke dag wel doen.

 

Standing abs

Het filmpje van Rhodé, gewoon omdat we hem zo leuk vinden om te doen. Let gedurende het hele filmpje op je core. Dat is in het begin misschien nog wel moeilijk, je moet namelijk ook op het filmpje letten, maar het si de ultieme test om te zien of je je core tijdens beweging leert te gebruiken. En dit filmpje doen we de hele maand, dus je krijgt het vast wel onder de knie!

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.