Als je niet van sporten houdt

sportende vrouw doet stretchoefeningen in het bos

Heb je een hekel aan sport? Dan ben je niet alleen. Rose hield er ook niet van, maar tegenwoordig is het een vast onderdeel van haar leven. Ze begon onze site en leert mensen hardlopen. Omdat ze het liefst wil dat anderen sport ook leuk vinden, schreef ze dit artikel met tips om sport leuk te maken.

Hoe je het ook wendt of keert – of je er nu van houdt of niet – beweging is essentieel voor het gezonde lichaam en de gezonde geest. En zoals er mensen zijn die dagelijks met gemak meer dan voldoende bewegen, zijn er ook bij die de gedachte alleen al vermoeiend vinden.

 

Een hekel aan sport

En dan hebben we het nog gewoon over beweging. Sport is aan die mensen al helemaal besteed. Tenminste… zo denken zij. Want zou je mij geloven als ik je vertel dat ik rond mijn dertigste vloekend en tierend, lurkend aan een sigaret een wandeling volbracht terwijl mijn vele jaren oudere moeder diezelfde afstand zonder moeite aflegde?

De enige beweging die ik tijdens die periode in mijn leven had, was de fietstocht naar de stad, de Albert Heijn of het Vondelpark.

>>Bewegen vs. kanker, kan je jezelf beschermen?

Met die periode in mijn achterhoofd kan ik je zeggen dat als je niet van beweging of sport houdt, dat dat niet is omdat je lui of niet gemotiveerd bent. Waarschijnlijk kijk je op dezelfde manier naar sport en beweging als ik toen deed. En die manier is niet positief.

 

sportvrouw zit op de grond in sportschool

Als je geen interesse in sport hebt

Er zijn mensen die beweging helemaal niet ervaren als aangenaam. Zij zien het eerder als een soort straf. Iets wat ze moeten doen, van mensen zoals ik. Met een stevige tegenzin laten ze zich meeslepen. Terwijl ze er echt niet van overtuigd zijn dat dat wat ze gaan doen leuk gaat zijn.

Niet zo gek eigenlijk, want waar je ook kijkt wordt sport neergezet als het middel om vet te verbranden. Als iets wat je ter compensatie van je ongezonde keuzes moet doen. Of nog erger: de oefening die je zoveel zoveel minuten moet doen om een cupcake te verbranden.

 

Een eigen manier van sporten vinden

Op die manier vind ik sport ook geen ruk aan. Voor mij is sport zoveel meer dan dat. Ik vind het leuk om elke avond – terwijl het hele huis al slaapt – met gewichtjes wat oefeningen te doen. Dan kijk ik tv en maak mijn lijf wat sterker. En doe ik dat? Dan voel ik meer energie. Misschien komt dat wel omdat ik er beter van slaap en zo lekker uitgerust wakker word.

Maar ook het fietsen wat ik in de zomer doe. Ik weet eigenlijk niet of dat wel sport is. Ik zie het meer als recreatie. Dan ga ik met een paar vriendinnen op pad langs een leuke route. We kletsen terwijl onze benen aan het werk zijn en houden pauze met koffie en soms een stuk appeltaart.

 

Effecten van sport op je lichaam

En wat er gebeurt in je lijf als je op die manier wat meer beweging aan je leven toevoegt, is enorm. Ten eerste zijn er stofjes die vrijkomen. Endorfine is het bekendste stofje. Het geeft na het sporten een lekker blij gevoel. Maar ook daalt het stresshormoon in je lijf, waardoor je je meer ontspannen voelt en beter kunt nadenken.

>>Met dit schema kan ook jij met krachttraining beginnen!

Dat niet alleen. Beweging maakt je spieren en gewrichten sterker, zorgt ervoor dat je organen gezonder zijn en verbetert je stofwisseling. En beweeg je zoals ik lekker buiten? Dan geniet je van de seizoenen. Ik kan je vertellen dat ik vroeger van september tot ergens april baalde van het weer. Het was kouder, het regende en het was steeds zo donker. Pas toen ik op de racefiets stapte en ging wandelen, ontdekte ik dat het hele jaar schoonheid heeft. Dat je je op kou kunt kleden en dat het heerlijk is een avondwandeling te maken in november. Helemaal als je door een buurt loopt waar je lekker bij mensen naar binnen kunt kijken. Ik ga daar op hoor!

 

sportende vrouw rent trap op

Van roker naar sporter

Maar goed, ik ben misschien niet helemaal neutraal. Ik ben iemand die voor haar lol sport en die liever niet zonder wil. Ik ga vanmiddag naar de sportschool en voor morgenmiddag heb ik een fietsafspraak. Dat was iets meer dan tien jaar geleden wel anders, die wandeling die ik vloekend volbracht, weet je nog. Daarom vind ik mezelf ook de beste persoon om dit stuk te schrijven. Want als ik van vloekende roker naar blije sporter kan gaan, kan ik je ook vertellen hoe je sporten leuk maakt voor jezelf. Dus heb je in je achterhoofd dat prangende stemmetje wat zevert en zevert over sport? Weet je dat je het eigenlijk wel zou moeten doen, maar houdt iets je tegen? Lees dan even mijn tips.

 

Onderzoek welke sport jou leuk lijkt

Er zijn net zoveel verschillende sporters als dat er mensen zijn. En beginnen met sporten doe je echt niet altijd in de sportschool. Houd je niet van gewichten en die harde muziek. Of de focus op uiterlijk vertoon? Dan is de sportschool niet helemaal jouw plek. Maar misschien zijn zwemmen, hardlopen, fietsen, boksen, yoga, pilates of muurklimmen dat wel.

>>Er zijn wel honderd redenen om te sporten

Het is goed mogelijk dat je thuis in je woonkamer soms staat te dansen op liedjes waar je van houdt. Dan is het misschien wel heel gaaf om een sport te proberen met dezelfde energie. Ben je iemand die graag spelletjes speelt en alles doet om te winnen? Dan is individuele sport waarschijnlijk geen succes, maar boksen waarbij je ook mag sparren misschien wel. En wil je sterker worden en meer doen dan de wandeling in het park tijdens de lunch die je doet omdat je de buitenlucht zo fijn vindt? Dan kan ik je bootcamp aanraden of schrijf je in voor een mudrun. Sport is een verzamelnaam van heel veel fysieke activiteiten. Het enige wat je hoeft te doen is jouw sport te vinden. En bij zo goed als elke sport mag je een paar keer gratis komen proberen.

 

Ga samen sporten

Het klinkt zo simpel hè, maar het werkt wel. Weet je nog hoe het vroeger ging toen je klein was. Je wilde of durfde iets niet te doen, maar deed het wel toen een ander kindje je hand vastpakte en aangaf het samen te doen. Om die reden ben ik mijn site en de Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep begonnen. Daar delen we al onze sportgerelateerde dingen. Als we iets spannend vinden, maar ook als we het heel leuk vinden. Die verbinding geeft beginnende sporters vaak meer moed.

>>Menstruatie en sport, ja daar kan je zeker te weten last van hebben!

En hetzelfde gaat op voor een trainingsmaatje, groepslessen of een cursus. Begin je er samen aan, dan is de kans groter dat je slaagt. En helemaal als je er iets sociaals van maakt. Ik ken een paar vrouwen die elk weekend na bootcamp samen gaan lunchen bij de Bagels & Beans. Soms is het sporten niet de reden om te gaan, maar het kletsen achteraf. Maar je staat er wel.

 

Ga voor een sportieve uitdaging

Niets heeft zoveel mensen aan het sporten gekregen als Alpe d’huZes. Over de jaren zijn er al zoveel mensen gaan trainen om de berg op te fietsen zodat ze geld in kunnen zamelen voor onderzoek naar kanker. En een groot deel van die mensen fietst nog steeds. Zij hadden van zichzelf niet de motivatie te gaan sporten. Maar het hogere doel gaf hen voldoende focus en doorzettingsvermogen het toch te doen. Op meerdere vlakken een levens veranderende ervaring.

>>Aquaspinning, fietstraining in het zwembad

Het benoemen van een doel of uitdaging waar je voor wilt gaan is essentieel als je ergens aan begint. Want sporten om het sporten doe je pas als je een sporter bent. Maar trainen voor een doel wat je zelf gekozen hebt, dat is hele andere koek.
Ik ken moeders die zijn gaan sporten om hun kinderen. Zodat zij zouden zien hoe je gezonder leven kunt.

 

Focus op het resultaat en kies voor de goede muziek

Tot slot zijn er nog allemaal kleine trucjes om jezelf op weg te helpen. Zoals het kiezen van een vast moment. Dan heb je minder onderhandeling met jezelf over wanneer je gaat. De kans dat je dan daadwerkelijk gaat is dan veel groter.
Heb je een keer weinig puf? Neem je muziek mee en kies een playlist die je motiveert. Als ik squats doe, werkt Eye of the Tiger altijd.

>>Het wordt tijd dat we op een andere manier met dikke mensen omgaan

En je focus, dat waar je je gedachten op richt, kan ook het verschil maken. Focus op het resultaat kan je door zware momenten helpen. Ik doe dat soms als ik een slechte dag heb. Als een mantra in mijn hoofd heb ik gedachten die me sterker doen voelen. Want wat voor sport je ook doet, focus op hoe zwaar het is, zorgt ervoor dat je voortijdig stopt.

Sporten met obesitas

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.