vrouw rijdt op de fiets naar haar werk

De elektrische fiets is niet meer weg te denken. Waar we in het begin nog verbaasd waren als we weren ingehaald door een oma, zien we nu steeds vaker vrouwen van onze leeftijd en zelfs jonger op zo’n ding. Is die fiets het vervoersmiddel van de toekomst? Of hebben we te maken met luie mensen?

Omdat wij er keer op keer weer van schrikken als we de hoeveelheid auto’s op de weg zien, denken we na over andere middelen van vervoer. Astrid doet waar veel Nederlanders voor kiezen. Zij neemt de trein. Maar zou ze de afstand naar haar werk ook op de fiets kunnen overbruggen? En is elke dag woon-werk fietsen niet heel zwaar?

 

Elektrisch fietsen steeds gewoner

Er is veel veranderd in de laatste jaren. Mensen nemen steeds vaker een klimaatbewuste keuze. Tegelijkertijd gaat het huidige kabinet weer meer geld in asfalt steken. Helaas zou je denken, maar een deel van dit geld gaat naar fietspaden.

Files en reistijden zijn er nog steeds, maar gelukkig groeit het besef dat je met de fiets kunt reizen ook. Waar de focus voor 2010 nog op carpoolen lag, is tegenwoordig het gebruik van de fiets de grote troef. Treinreizigers die met een OV-fiets hun reistijd verkorten van het station naar kantoor. En woon-werk fietsers die zo vaak mogelijk de trein en auto laten voor wat het is.

Sinds 2005 is het gebruik van de fiets toegenomen met 11 procent. Dit komt deels door de E-bike en de vele ouderen die door deze fietsen langer actief blijven. Maar dat niet alleen, de groep mensen die met een elektrische fiets van en naar hun werk rijden groeit ook.

Maar hoewel we in Nederland bekend staan als fietsland rijden we gemiddeld stukjes van maar 7,5 kilometer. Denk hierbij aan het ritje naar de stad, de sportclub of die van en naar het station. Dat is niet zo ver dus, kom je daar mee wel op je werk?

 

mesne fietsen in de stad naar hun werk

Woon-werk fietsen voor een betere gezondheid

Meer dan de helft van de Nederlanders woont op een afstand van minder dan 15 kilometer van hun werk vandaan. Daarvan fietst de helft in ieder geval eens per week naar kantoor. De reden voor hen om dit te doen zijn de kortere reistijd en de positieve gezondheidseffecten van het bewegen. Daar staat de andere helft tegenover die zelden op de fiets stapt om naar hun werk te rijden. Onder sportieve fietsers worden langere afstanden verreden. Er zijn racefietsers die elke dag van het jaar, zomer of winter 40km heen en 40km terug fietsen. Voor hen is het een vorm van training. Maar die afstanden staan volledig buiten de gemiddelde norm.

Floor: Het is niet zo ver fietsen naar mijn werk. 15 heen en 15 terug. Maar op een hele werkweek is dat toch 150 kilometer!

De norm in Nederland is dat mensen op een gewone fiets tot 7,5 km rijden, op een elektrische fiets tot 15 km en met de sinds de laatste jaren in populariteit groeiende  speed pedelec tot 25 km. Onder de lezers van stoerevrouwensporten.nl zien we veel sportieve fietsers die in hun vrije tijd op de race- of mountainbike fietsen en die voor woon-werk verkeer een elektrische fiets gebruiken. Zij vinden het buiten zijn en de frisse neus heel aangenaam, maar willen toch niet elke dag het idee hebben dat ze moeten sporten. Een sportieve fiets met trapondersteuning vinden zij om die reden ideaal.

De elektrische fiets gaat hand in hand met het groeiende aantal woon-werk fietsers. En de kans is groot dat zowel werknemers als de overheid hier meer op gaan inzetten. Geen gek moment dus om te kijken naar de mogelijkheden van de elektrische fiets.

 

Verschillende soorten elektrische fietsen

Voordat we wat beter naar de verschillende soorten elektrische fietsen kijken is het interessant om te kijken naar het imago van de fiets met trapondersteuning. Het bekendste beeld is natuurlijk dat van een bejaarde op een te snelle fiets. Vooral onder de sportieve fietsers is die bejaarde niet geliefd. Wij publiceerden een opinie stuk van Rose waarin ze deze fietser een mogelijk gevaar op de weg noemt. Helaas hoort dit imago bij een ouder model elektrische fiets waarvan de motor te snel aan ging en het zwaartepunt niet gunstig was. Inmiddels zijn er fietsen op de markt die heel anders zijn.

Elektrische fietsen zijn onder te verdelen in drie groepen: de E-bike, de speed pedelec en de elektrische racefiets.

Het verschil tussen deze fietsen zit hem in de aandrijving en snelheid. Een gewone E-bike is een beetje een luie fiets die bij de lichtste beweging op de trappers al trapondersteuning geeft. De ondersteuning stopt vaak bij een snelheid van 25 km/u en fiets je op een E-bike zonder ondersteuning? Dan trapt het erg zwaar.

Wilma: Ik dacht nog dat een speedpedelec makkelijk zou zijn. Maar het is hard werken hoor. Te gek, want zo fiets ik me fit.

Bij een speed pedelec stopt deze ondersteuning niet bij 25 km/u. Het is een elektrische fiets die je trapbeweging versterkt. Je kunt hiermee zelfs een snelheid van 45 km/u halen. Al houden maar weinig mensen dat de hele rit vol. Deze fiets is een stuk actiever; je moet zelf echt arbeid leveren. De ondersteuning wordt aangepast aan de energie die je levert. Dus wil je hard? Dan zul je ook hard je best moeten doen.

Een elektrische racefiets is geen E-bike, maar ook geen speed pedelec. Er is trapondersteuning als je die aan zet. Maar ga je harder dan 25km/u? Dan wordt de ondersteuning automatisch uit gezet. Op een elektrische racefiets kun je gewoon fietsen zonder dat de motor het zwaarder maakt, maar kan je heuvel op of tegen de wind in net even een extraatje geven.

 

 

Welke elektrische fiets koop je voor woon-werk fietsen?

De fiets die je kiest, hangt af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld of je al een fietser bent. Over het algemeen willen sportieve fietsers ook op hun woon-werk fiets een sportieve zit. De afstand die je moet overbruggen is ook van belang. Met een city E-bike rijd je niet elke dag 45 km heen en 45 km terug. Dan zou je dagelijks iets van 4 uur op de fiets zitten. Grote kans dat je dan alsnog in de auto stapt.

Een gewone E-bike is heel goed geschikt voor dagelijks verkeer. Je kunt er mee naar je werk fietsen, hij heeft een bagagedrager en dit soort city E-bikes zijn er tegenwoordig in steeds mooiere modellen. Het merk Trek heeft een hele leuke city E-bike bijvoorbeeld. En als je echt iets bijzonders wilt is Van Moof een gaaf merk om eens te bekijken. De fietsen zien er strak uit en zijn echt ultra hip. Het Beach Cruiser merk Johnny Loco heeft ook een hele mooie E-bike voor in de stad.

electrische fiets

 

Wil je een sportievere zit? En is de afstand tussen je huis en kantoor wat langer?  Dan is een cross hybride of een elektrische racefiets een goede optie. Je fietst dan wel met ondersteuning, maar zit in een houding die overeenkomt met je MTB of racefiets. Op de meeste cross hybrides kun je een bagagedrager bevestigen. Op die manier kan je tas ook nog mee. Bij een E-racer is dat anders. Dit zijn echt racefietsen, die als extra een batterij hebben. Het voordeel van zo’n racer is dat je hem ook als gewone racefiets kunt gebruiken en je al je ritten op dezelfde fiets maakt. En een frametas of anders zo’n bikepack voor je werktas volstaan ook in plaats van een bagage drager.

rode speedpedelec fiets van trek

Voor de langere afstand of hogere snelheden is de speed pedelec toch de beste optie. Met de hoge snelheid, zonder files en rijdend over mooie wegen voegt zo’n fiets echt iets toe. In sommige gevallen ben je met een speed pedelec sneller op je werk dan met de auto. En bagage technisch is zo’n fiets niet beperkt. Je tas kan gewoon achterop.

 

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de fietswinkels in dit stuk of naar de sport webshops Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

 

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.