kind in een veld met pompoenen

Dat gezonde voeding belangrijk is weet iedereen wel. Maar nu ze moeder is komt Lizanne er achter dat gezond eten met een kind in huis iets heel anders is dan gezonde voeding voor haar eigen sportieve lijf. Wat eet zo’n kind eigenlijk? En doe je het wel goed?

Wat is nou eigenlijk gezond eten? Het is algemeen bekend dat ik uitstekend functioneer op een chips rantsoen, maar het is alleen maar dankzij geluk met de genen dat ik daardoor niet tonnetje rond ben. Gezond is het sowieso niet, dat snap ik zelf ook wel. Maar wat is dan wel gezond?

>>Sportmama en schreeuwouder op het voetbalveld

 

Toch het voedingscentrum

Voor ik moeder was, vond ik het “gewoon leuk” om te experimenteren met recepten en af en toe eens maaltijden uit een trend (denk: koolhydraatarm, veganistisch, etc…) mee te pakken. Nu heb ik een kind, en denk ik toch heel anders merk ik.

De schijf van vijf nam ik nooit zo serieus. Het hele Voedingscentrum eigenlijk niet. Met een kind dat leert eten, blijkt het Voedingscentrum opeens toch best handig. Want vanaf welke leeftijd mag je ook alweer honing geven en hoe zit het met harig fruit als kiwi’s en aardbeien?

>>Rimpels, hangende borsten en de blik van je kinderen

Variatie staat nu nog hoger op het programma dan het al stond. Ik denk veel meer na over wat er op tafel komt. Drie keer rijst kort achter elkaar voelt toch niet helemaal lekker. Groenten zijn nog belangrijker geworden. Al die vitaminen en vezels, gezonder wordt het haast niet.

Gevarieerd eten is belangrijk. Op die manier krijgt je kind alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn voor een goede ontwikkeling. Daarnaast leert je kind nieuwe smaken kennen. Al hebben peuters wel tijd nodig daaraan te wennen, maar door het steeds aan te bieden leren ze de smaak vanzelf kennen en uiteindelijk zelfs waarderen.

 

Gek op fruit

En bovendien… je wilt geen kind met buikpijn, aan de diarree of juist helemaal verstopt. Voor je kind niet, maar ook voor jezelf niet. Dus ik zorg voor voldoende vezels en niet al teveel troep. Maar ja, troep… ik ben zelf opgegroeid in een gezin waar koek en snoep zeker niet gemeden werd. En mijn moeder kookt heerlijk, maar wel heel Hollands. Dus veel aardappelen, verse jus en grote stukken vlees.

Groente en fruit zijn een bron van vitaminen en vezels. Goed voor de weerstand en groei. Kinderen met een leeftijd tussen 1 en 3 jaar hebben 50 tot 100 gram groente en 150 gram fruit nodig. Zijn ze wat ouder, dan is 100 tot 150 gram groente en 150 gram fruit de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

In de loop der jaren is mijn eigen voedingspatroon daar behoorlijk van afgedwaald. Toch is het goed om te weten hoe ik zelf groot ben geworden. De “zo moet het” cultuur onder moeders gaat wat dat betreft dus gelukkig een beetje aan me voorbij. En het goede nieuws is dat mijn zoontje Floris gek is op fruit, dus er zijn meer dagen zónder koekjes dan met. Dat is toch wel heel fijn.

>>Je kind als trainingsattribuut

 

Wij eten vlees

Naast veel groente, vind je bij ons lang niet altijd vlees op tafel. Tegelijkertijd wil ik wel dat Floris goed groeit en voldoende bouwstoffen binnenkrijgt om lekker actief te zijn. Toen hij een periode wat lusteloos was, heb ik wel weer wat meer vlees op het menu gezet.

Eten we een dagje geen vlees, dan pers ik altijd zelf sinaasappelsap om te zorgen dat de opname van ijzer en vitamine C beter gaat. Tegenwoordig heb ik bovendien altijd vleeswaren in huis. Ik kan dan zelf wel zonder vlees, het lijkt erop dat Floris niet voldoende heeft aan peulvruchten en eieren als vervanging van vlees.

De mineralen en vitaminen in vlees zijn belangrijk voor een opgroeiend kind. Zoals ijzer wat zorgt voor de aanmaak van hemoglobine. Maar ook zink, calcium en de vitaminen B1 en B12. Op de B12 na kan je dit ook allemaal vinden in plantaardige voeding. Elke dag vlees zoals vroeger is helemaal niet nodig zolang je maar goed weet wat je kind eet.

 

Het toetje na de maaltijd is ook weer geïntroduceerd nu we met z’n drieën zijn. Zelf at en dronk ik de laatste jaren eigenlijk helemaal geen zuivel, op af en toe wat kaas na. Maar een bakje kwark na het eten is toch wel erg lekker. Met een scheut vanillevla nog lekkerder. Ik merk dat overigens wel aan m’n gewicht. Dat is niet erg, ik voel me er goed bij.

>>Ik kijk naar mijn sportieve dochter

 

 

Feestelijk afsluiten met een toetje

Floris eet altijd z’n toetje, hoe moeizaam de maaltijd zelf ook ging. En ja, ook als hij maar drie happen heeft gehad, eten we toch een toetje. Het toetje is geen beloning die we ontzeggen als het avondeten er niet lekker in ging.

Of ik het goed doe? De tijd zal het leren. Vooralsnog gaat het hartstikke goed met Floris en leven we zelf ook nog. En om eerlijk te zijn, vind ik het ook wel weer leuk om op een andere manier met eten om te gaan. Misschien nog wat bewuster en gezonder dan ik al deed.

>>Je voorbeeldfunctie als moeder

En dat patatje op zondag? Staat ook gewoon nog op tafel. Alleen hebben we stiekem wel een AirFryer gekocht. Al was het maar voor het gevoel.

X Lizanne

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Lizanne

Tijdens haar zwangerschap scheef Lizanne over sporten met een zwanger lijf. Deze moeder, tekstschrijver en journalist schrijft graag voor vrouwen, omdat ze wil vertellen over wat voor haar belangrijk is: je eigen ruimte durven nemen, doen waarvan je energie krijgt zonder altijd aardig gevonden te hoeven worden. Voor haar is dat de sleutel tot een gelukkig leven.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.