Hoe lang je moet sporten om een BigMac te verbranden?!

vrouw houdt big mac vast

Hoe lang moet je sporten om een Big Mac te verbranden? En wat moet je doen om dat blikje cola er van af te werken? Volgens Rose doet het er weinig toe en vind ze dat we niet op deze manier over sport en voeding moeten praten. Want wat zegt die wetenschap je nu eigenlijk echt?

Ken je de term IIFYM’S? Dat staat voor If It Fits Your Macro’s. Het is een manier van eten die past binnen je macro’s. Ofwel binnen een bepaalde hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten. Als je daarbinnen eet, eet je eigenlijk precies goed om een goed lijf te krijgen. Onder fitnessmensen is het ooit ontstaan als een handige manier om kaders te hebben waarbinnen hun voeding moet vallen. Een manier om hun spieren te voeden en tegelijkertijd droger te kunnen worden. IIFYM’s is voor een grote groep inmiddels een manier geworden om te kunnen eten wat je maar wilt, zolang de aantallen maar kloppen. De invulling van die macro’s wordt dan niet zo gezond mogelijk gedaan, maar meer een excuus om junkfood te eten. Alsof het niets uitmaakt wat je eet als sporter.

 

Hoe lang moet je sporten om een cupcake te verbranden?

Toen ik begon met duursport kwam ik er achter dat ik veel meer kon eten. Om de simpele reden dat ik van een paar uur fietsen geweldig veel honger kreeg. Onder sporters worden er ook wel eens grapjes gemaakt. Zelf doe ik er ook aan mee. Zoals met T-shirts met de tekst: I run because I really like food.

Maar als er één ding is waar ik geweldig van kan balen is het wel dat er sport- of gezondheidswebsites zijn, en bladen ook bovendien, die sport en beweging direct verbinden met calorieën. Dan schrijven ze een stukje over hoeveel minuten je moet hardlopen om een cupcake te verbranden of zoiets. En op het eerste gezicht lijkt dat misschien wel leuk en een grappige manier om inzicht te geven in hoeveel energie je verbrandt met sport. Maar wat doet deze manier van kijken nu echt?

Het minimaliseert sport en beweging tot het verbranden van je guilty pleasures. Een correctie van je eetgedrag, of compensatie die voorkomen moet dat je dik wordt. En als je er op die manier naar leert te kijken is zowel het sporten als het eten van een roze cupcake met een flinke dot botercrème ineens niets leuks meer. Het ene is een moetje om het andere, het falen, recht te zetten. Niet bepaald iets waar ik gelukkiger van word.

 

30 minuten seks verbrandt 144 calorieën

Het is natuurlijk van de gekke dat er lijstjes bestaan met hoeveel minuten je moet hardlopen om een cola of een big mac te verbranden. En helemaal dat er in die lijstjes ook staat dat een activiteit als seks de grootste calorie-verbrander is. Want sport en seks doe je niet om die reden. Je doet het omdat het zo geweldig lekker is om te doen. Ja, ook sport!

Natuurlijk is dit mijn persoonlijke mening. Gebaseerd op mijn liefde voor sport en mooi eten. Die goed past op mijn site waarop we schrijven dat we niet sporten om af te vallen maar voor ons plezier. En misschien zit je er helemaal niet op te wachten dat ik hier mijn uiteenzetting doe. Wil je juist weten hoe lang je van bil moet gaan om je Oreo’s te verbranden. En motiveert het je om te weten hoeveel calorieën je verbrandt tijdens een stukje rennen of een uur in de gym. En denk je: joh Rose bespaar me je mening over hoe andere mensen sporten, leuk dat je vindt wat je vindt, maar val mij er niet mee lastig.

Dat is je goed recht, maar als dat zo is zeg ik: Sporten is een fysieke activiteit, maar tussen de lakens zijn er ook genoeg activiteiten te bedenken waarmee jij keihard calorieën kan verbranden…. kijk eens bij Easytoys.nl en houd jezelf bezig. Dan ga ik ondertussen even verder met mijn rant over sport, eetgewoontes en de gezondheid van je lichaam en geest voor de mensen die er wel interesse in hebben.

 

broodje hamburger met verse sla

Neem verantwoordelijkheid en weet wat je eet

Ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die het juist wel handig vinden en middels deze manier van omgaan met voeding en sport een soort balans in hun leven krijgen. Maar hoe nuttig zijn die lijstjes met sporten versus calorieën nu werkelijk? Welke informatie geven ze je?

Als ik eerlijk ben zit er ergens wel een educatieve lading in. Het maakt je bewust van wat je eet, van wat er in je voeding zit. Over het algemeen zijn het die producten die je het makkelijkste weg eet die de hoogste calorische waarde hebben. Een reep chocolade bijvoorbeeld van 75 gram telt meer dan 400 calorieën. En dat getal vertelt je ergens niet zo heel veel. In die zin kan het dus behulpzaam zijn de hoeveelheid calorieën te koppelen aan een activiteit. Hardlopen bijvoorbeeld. Wil je die chocoladereep verbranden? Dan kost het je een uur.

Blikje Coca Cola: 14 minuten hardlopen, 19 minuten krachttraining
Big Mac: 51 minuten cardio, 68 minuten krachttraining
Biertje: 25 minuten cardio, 34 minuten krachttraining
Mars: 80 minuten seks (houd dat maar eens vol!)

Veel nuttiger is het om je te beseffen dat die chocoladereep staat voor ongeveer een kwart van de dagelijkse caloriebehoefte van een vrouw. Bekijk je het op die manier, dan dringt het niet alleen een stuk concreter door, maar koppel je het niet aan sport of beweging. Zodat dat niet een soort straf voor je eetgedrag wordt.

 

Wat is het effect van junkfood op je lichaam?

Maar dat niet alleen. Als je jezelf leert dat je kunt eten wat je wilt zolang je maar lang genoeg sport om de calorieën te verbranden of zolang het maar past binnen je macro’s doe je jezelf en je gezondheid tekort. Want junkfood is meer dan calorieën alleen. Deze voeding is zo nu en dan misschien wel heel lekker, maar heeft ook negatieve effecten op ons lichaam. Zo heeft het eten van junkfood een direct effect op je bloedsuiker. Van junkfood krijg je een suikerpiek. Het eten van junkfood is niet alleen een van de oorzaken van overgewicht, het wordt ook gezien als een van de grootste veroorzakers van diabetes type 2.

Dit soort voeding zit vaak vol suikers en vetten, maar weinig vezels. De vetten en smaakversterkers kunnen brandend maagzuur veroorzaken en zorgen dat je last krijgt van je darmen. De afwezigheid van vezels zorgt voor een slechtere stoelgang.

Junkfood betekent letterlijk troep eten en dat is het eigenlijk ook. Het vult, maar voedt niet. Loze calorieën, zonder de vitamines en mineralen die je lichaam nodig heeft.

Dus misschien verbrand je je snelle ongezonde hap wel binnen een bepaalde tijd sporten of bewegen, de ongezonde effecten van dit soort eten vlak je daarmee niet uit.

 

cupcake op houten tafel

Geniet van je sport, voeding en vrijpartij

Laten we eens kijken naar die lijstjes van voeding versus sport en de daarbij horende verbranding. Want hardlopen staat daar structureel bovenaan als de sport waarmee je veel verbrandt. Je zou er zelfs meer dan 600 calorieën per uur mee kunnen verbranden.
Op de tweede plaats staat vaak de fiets. Daar verbrandt je tussen de 250 tot wel 1000 calorieën per uur mee. Maar dat laatste gaat alleen op als je echt hard fietst. Zwemmen staat gelijk aan 500 calorieën per uur en in de gym werk je in dezelfde tijd maar iets van 250 calorieën weg.
En – terugkomend op mijn advies om een speeltje te kopen – seks verbrandt voor een vrouw maar liefst 200 calorieën per uur. Tenminste als je het op zijn hondjes doet. Voor een man is dat ietsje meer.

Maar kijk dan eens naar het karakter van al die sporten en de seks. Want voordat je in staat bent een uur hard te lopen, ben je wel een paar maandjes onderweg. En een uur aan een stuk zwemmen lukt ook lang niet iedereen. Fietsen daarentegen houden veel mensen veel langer vol en de sportschool verbrandt dan misschien niet zoveel calorieën, maar het maakt je lijf wel sterker en gespierder waardoor je verbranding een stuk efficiënter zal werken. Tot slot: een uur gepassioneerd rampetampen tussen de lakens houden maar weinig stellen vol. Oh en het schijnt zelfs dat een vrouw die niet klaarkomt meer verbrandt dan een vrouw die wel klaarkomt. Dus je moet je wel even inhouden…

Dat brengt me bij het punt wat ik wil maken: zullen we ophouden sport steeds te koppelen aan gewichtsverlies of het verbranden van calorieën? En zullen we het weer over eten hebben in plaats van macro’s en calorieën? Sport is net als seks en eten iets fijns om te doen. Om van te genieten. Het geeft je een goed gevoel tijdens en achteraf. En reken maar dat als je het doet puur en alleen om te genieten dat je er veel meer plezier aan beleeft!

 

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten? Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding.  Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Fit is the Shit – fitness t-shirt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.