Laatst kwam er een artikel voorbij over de eerste vrouw die een marathon heeft gelopen. Niet de eerste vrouw die het kon volhouden, maar de eerste die officieel aan een marathonwedstrijd heeft meegedaan.

Eigenlijk was het illegaal, want vrouwen mochten op dat moment niet meedoen en werden buitengesloten van deelname. Toen men eenmaal doorhad dat er toch een vrouw meedeed probeerden ze haar dan ook te stoppen. Gelukkig is dat niet gelukt. Het was voor mij best een schok toen ik besefte hoe relatief kort geleden dit heeft plaatsgevonden. In 1967! Pas vanaf 1972 mochten vrouwen officieel deelnemen aan deze marathon.

Sporten was tot die tijd een typische mannenactiviteit. Lange tijd ging men er vanuit dat vrouwen te zwak waren om stevig te sporten en dat ze het toch niet konden. Nog steeds mogen veel vrouwen niet actief sporten door culturele overtuigingen of geloofsstromingen. Ik vermoed dat het hierbij gaat om een slinkse manier om vrouwen te onderdrukken. Want sporten zorgt niet alleen maar voor een fit lichaam.

 

Het Superwoman-gevoel

Naast het voor de hand liggende effect dat sport heeft op de fysieke en geestelijke gezondheid is het mentale aspect minstens zo belangrijk. Uiteraard heeft het één ook uitwerking op het ander. Bedenk voor jezelf maar wat het met je deed toen je je eerste wedstrijd had voltooid of toen je misschien een gewicht van de grond kon tillen waar je voorheen geen voorstelling van kon maken.

Sport geeft je een gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. Wanneer je een bepaald doel hebt behaald werkt dat super motiverend en voel je je tenminste voor een dag Superwoman. Zelfs wanneer je (nog) geen groot doel hebt, maar gewoon de uitdaging aangaat om met enige regelmaat van de bank af te komen. Wanneer dat lukt, zijn dat ook overwinningen en daardoor krijg je een steeds beter gevoel over jezelf. Je mentale veerkracht neemt toe.

 

De voordelen van krachttraining

Naast hardlopen probeer ik ook elke week 1 of 2 keer aan krachttraining te doen. Squatten en deadliften zijn dan de belangrijkste oefeningen voor mij. Door de combinatie van mijn lengte (1.79m) en mijn introverte en ietwat verlegen karakter kreeg ik tijdens mijn jeugd de neiging om met een iets gebogen rug te lopen. Ik maakte me letterlijk wat kleiner, om zo minder op te vallen. Daar heb ik nu nog last van. Door mijn rug en billen te trainen krijg ik een betere houding en een krachtigere uitstraling. Door het sterker maken van mijn rugspieren voel ik me ook mentaal sterker.

Waar bij hardlopen het Superwoman-gevoel voortkomt uit het volbrengen van een bepaald aantal kilometers (of überhaupt de eerste 10 minuten volhouden), zo krijg je bij krachttraining de kick uit het feit dat je steeds sterker wordt. Langzaamaan worden de kilo’s toegevoegd. Het idee dat je als vrouw zijnde misschien je vervelende buurman of collega wel aan zou kunnen is geweldig! Naarmate je fysiek sterker wordt, groeit je mentale kracht ook.

Sport en vrouwen of vrouwen en sport? Ik ben geen feminist, maar ik vind dat elke vrouw zou moeten sporten om zich mentaal weerbaarder te maken. Ik denk dat regelmatig sporten – en liefst krachttraining – vrouwen helpt om meer zelfvertrouwen te hebben en gelijkwaardiger te zijn aan mannen. Op zijn minst om ons gelijkwaardiger op te stellen. Wij zijn zeker niet het zwakke geslacht.

Lees hier de eerste bijdrage van Annemieke en vergeet niet te reageren op haar blog. Het is een bijdrage voor onze schrijfwedstrijd en jouw mening telt voor ons. Dus plaats je reactie hieronder of op onze Facebookpagina. Dan nemen we het mee in ons jury oordeel.

Het Grote Stoere Vrouwen Sporten Sportweekend

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.