Sigal: Let’s rocky

Ken je die training of transformatie montages in films over sporters en helden? Zoals Rocky die in de gelijknamige film met zijn coach traint om bokskampioen te worden? Dan zie je hem rennen, zwemmen en boksen en steeds sterker en fitter worden.

Als sporter (en ik denk als mens) krijg ik dan meteen zin om zelf met een rode zweetband over straat te gaan hollen. Maar voordat ik op de soundtrack van Rocky in het wilde weg ga luchtboksen volg ik het volgende trainingsrecept.

Begin bij het begin

Soms heb ik een periode net iets meer genetflixed dan goed voor me is. Mijn oude trainingspatroon lijkt opeens op iets wat is ontworpen om soldaten te ontgroenen. Herkenbaar? Vrees niet!  Bouw conditie op door dingen te doen die leuk en makkelijk zijn! Dat betekent dat ik de zware en droge trainingen (zoals bootcamp bijvoorbeeld) even laat. Ik ga lekker wandelen over het strand, een stukje fietsen met een muziekje op, een dansje doen in de woonkamer, of een stukje skaten of peddelboarden.

Functioneel trainen

Natuurlijk zijn we het liefst een G.I. Jane die alles kan. Maar let’s face it; daar hebben we nou eenmaal de tijd niet voor. Focus op de ontwikkeling van de spieren en motorische intelligentie die je nodig hebt om je favoriete sport te beoefenen. In mijn geval probeer ik dit in eerste instantie te doen door simpelweg zoveel mogelijk in het water te liggen. Want van niks leer ik zo goed surfen als van surfen. Natuurlijk kun je op het droge ook je surfprestaties verbeteren. Zo kan het helpen om oefeningen te doen voor je beenspieren en peddelspieren (spiertraining) en oefeningen te doen die de surfbewegingen imiteren en balans trainen (motoriek training) .

Slim trainen

Het is makkelijk om het hoofd over het hoofd te zien bij sporten, maar juist hier valt onwijs veel te winnen. Je zou zelfs kunnen zeggen de hoofdprijs.. maar dat zou ik nooit zeggen 😉 Het visualiseren van bewegingen, kijken van filmpjes en bespreken van techniek met anderen kan zowel de topsporter als de beginneling flink vooruit helpen.

Holistisch trainen

Een complete training voorkomt blessures. Stel vast wat je kwetsbare punten zijn en welke blessures veel voorkomen bij jouw sport. Bij mij biedt yoga de perfecte aanvulling op surfen, het maakt mijn korte spieren weer langer en houdt mijn (anders te holle) rug recht. Op deze manier word ik niet alleen klaargestoomd voor een surfprestatie, maar kan ik later als oma zelfs mijn kleinkinderen nog laten zien hoe het moet!

Zo, nu kan de rode zweetband om, tijd om te genieten van je eigen training montage!

* Wil je Rocky zien shinen?

Ps. Weet je niet waar jij nog aan moet werken? Doe bijvoorbeeld de Functional movement screening (FMS) om erachter te komen wat je nog kunt verbeteren, en verbeter het dan door de hiervoor ontwikkelde oefeningen.

Dit is de laatste van drie blogs die Sigal schreef voor onze schrijfwedstrijd. Ze beschreef eerder haar meeste bizarre surfervaring, en daarna over haar mindset. Wil je meer van Sigal lezen, laat het ons dan weten!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.