touw voor touwklimmen op de vloer

Heb je bij jou in de sportschool een touw zien hangen? Zo’n dikke zoals je vroeger in de gymzaal op school ook had? Die is bedoeld om in te klimmen. Een hele goede workout, die verschillende spieren aanpakt. En die misschien wel een stuk interessanter is dan een pull-up.

De invloed van CrossFit is groot en inmiddels zichtbaar in veel sportscholen. Bij ons in de stad is er eentje die een soort mini box gebouwd heeft en eentje waar ze apparaten hebben die CrossFit oefeningen simuleren. Maar nog meer opvallend zijn de personal trainers in de stad die met minder middelen veel uitgebreider training geven. Dat steeds meer mensen pull-ups willen kunnen doen is ook de invloed van deze populaire sport. Ons valt het op dat er na de pull-up een nieuwe oefening is die hoog op het wensenlijstje van individuele sporters staat: ropeclimbing. Of gewoon het ouderwetse touwklimmen wat de meeste van ons vroeger tijdens de gymles al niet konden.

>>Wat is een AMRAP eigenlijk? Dit en andere CrossFit termen.

 

Waarom is touwklimmen een goede workout?

Misschien is je eerste gedachte bij touwklimmen wel hetzelfde als bij ons en geloof je dat je dat nooit zult kunnen. Maar in werkelijkheid is het natuurlijk zo dat alles trainbaar is en dat als je het echt wilt, je het ook zult kunnen. We kunnen alleen niet garanderen dat dat binnen een korte tijd is. Het is goed mogelijk dat als je hieraan begint je een tijd lang bezig bent voordat je als een superheld langs een touw in de hoogte klimt. Laten we eerst eens kijken naar de voordelen van touwklimmen en de spieren die je er mee traint.

>>Neem een eiwitshake voordat je gaat slapen

Net als push-ups en pull-ups laat je vermogen om in een touw te klimmen zien hoe goed je lichaam er voor staat. Het laat zien hoe veel vermogen je in je bovenlijf hebt. Voor touwklimmen gebruik je je volledige bovenlijf tot in je armen en vingers. Maar ook pak je je benen aan. Een oefening die je hele lichaam aan het werk zet en van je spieren de perfecte samenwerking vraagt.

En dat brengt me bij een voordeel van touwklimmen ten opzichte van pull-ups. Tijdens het touwklimmen vraag je net iets anders van je spieren. Niet alleen trek je jezelf omhoog, je moet er ook voor zorgen dat je dicht bij het touw blijft en bent steeds bezig met het stabiliseren van jezelf. Dit vraagt om kracht en behendigheid.

 

Welke spieren train je met touwklimmen?

Om te beginnen gebruik je de spieren in je handen en onderarmen voor de grip waarmee je het touw vast pakt. die spieren die in je handen en onderarmen gebruikt tijdens het touwklimmen zijn de flexor carpi ulnaris, flexor digitorum superficialis, flexor carpi radialis, flexor pollicis longus en de flexor digitorum profundus. Allemaal spieren in je onderarmen.

>>Heb jij pijnlijke polsen tijdens opdrukken?

De spieren in je bovenarmen zijn net zo belangrijk. Want waar de spieren van je onderarmen zorgen voor grip zorgen je bovenarmen, schouders en rug voor de kracht en beweging die nodig is om te klimmen. Je biceps brachii aan de voorkant van je bovenarm. En de brachialis en de brachioradicalis zijn hiervoor in je bovenarmen aan het werk.

Met de latisimus dorsi trek je jezelf omhoog. Deze spier aan de zijkant van je rug is groot, sterk en helpt je schouderspieren zoals de trapezius tijdens het klimmen.

 

Gebruik van je beenspieren tijdens touwklimmen

Hoewel de focus voor veel mensen op de spieren van het bovenlijf ligt, haal je ook erg veel uit je benen als je aan het touwklimmen bent. Sterker nog, voor ons vrouwen die van nature meer kracht in hun benen hebben is het heel verstandig om die benen wat meer te gebruiken. Zo kun je je bovenlijf goed ondersteunen en kom je een stuk verder.

>>Is HIIT eigenlijk wel een goede training?

De spieren in je benen die tijdens het touwklimmen aan bod komen zijn de adductor magnus, – brevis en  – longus. Deze spieren knijp je samen zodat je niet naar beneden glijdt terwijl je je handen verzet. De gluteus maximus en hamstrings zijn betrokken bij de beweging die je nodig hebt om omhoog te komen. Zij ondersteunen de trekkende kracht van je bovenlijf.

 

Hoe kun je beginnen met touwklimmen?

We begrijpen het goed als je er door het lezen van dit stukje toch wel aan wilt beginnen. Zelfs al denk je nu misschien dat je het nooit zult kunnen. Kijk, ga je nu bij een touw staan en probeer je jezelf omhoog te krijgen, dan is de kans klein dat het lukt. Veel handiger is het om een keer een trainer te vragen naar de techniek. Zodat je het samen kunt doen en leert hoe het eigenlijk moet. Maar doe dat pas nadat je je lichaam hebt voorbereid op het beginnen met touwklimmen.

>>Squatten met krakende knieën is dat wel goed?

Daarvoor hebben we een paar oefeningen die je nu al kunt doen. Voor de eerste heb je een handdoek nodig. Die hang je over een pull-up bar of een klimrek in de buurt. Pak de uiteinden van de handdoek vast en trek je als een soort pull-up omhoog. Je kunt hierin variëren door deze handdoek pull-up te doen met je handen bij elkaar, maar ook met je handen aan weerskanten van je hoofd.

Twee andere oefeningen die je in de gym kunt doen zijn de negatieve pull-up en de lateral pull downs. Daarmee activeer je precies de spieren die je nodig hebt.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de  sportwebshops , Futurumshop, Wiggle, Decathlon. en de Body & Fit shop. Of websites als Bol.com, Dille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.