Burpees, front squats, deadlifts en ring rows… zomaar wat krachttermen die de crossfitters onder ons gelijk begrijpen. Als je overweegt te beginnen met crossfit, weet dan dat er zeker kracht bij komt kijken. Dat heeft onze Suus aan den lijve ondervonden toen zij en haar vriendin een proefles deden bij Danny van Crossfit Coolhaven.

Het is onze allereerste ervaring met crossfit en dat betekent dat we eerst een les Fundamentals volgen, vaste prik voor iedereen die wil beginnen met crossfit. Alle basisbewegingen die in de WOD (Workout Of the Day) terugkomen, krijgen we stap voor stap uitgelegd en begeleid. Dan gaan we naar de box, zo heet de ruimte waar we de WOD gaan doen. Het ziet er heel rauw en basic uit, geen spiegels en het hoognodige aan attributen.

Op de een of andere manier doet de entourage me aan een stormbaan- of turntraining denken. Het is een uitstraling die crossfit ook wil uitdragen: een no-nonsens total work-out training waarbij kracht, conditie en vetverbranding aan bod komen. De elementen die we gaan doen, komen dan ook uit het turnen, gewichtheffen en atletiek.

 

Beginnen met crossfit is afzien

De warming-up is kort maar intensief: touwtje springen en roeien. Zo soepel als ik vroeger kon touwtjespringen, gaat het niet meer. Vermoeiend vind ik het, maar het gaat me nog best goed af. Ik ben zeker opgewarmd, het zweet gutst nu al van mijn voorhoofd. Klaar voor het echte werk. De bewegingen die we later met een barbell en gewichten gaan doen, nemen we eerst met een houten stok door. Deadlifts, squats, rows en pushs… alles komt voorbij.

De correcte uitvoering blijkt niet altijd even gemakkelijk. Ik begrijp heel goed waarom we deze eerst goed onder de knie moet krijgen voordat we met gewichten aan de slag gaan. Had ik gedacht dat dat een appeltje-eitje zou worden dan heb ik het goed mis: de barbell is al zwaar van zichzelf en dan zijn we nog niet eens met een ‘echte’ workout begonnen.

 

Crossfit kan op elk niveau

In die echte workout gebruiken we ook een houten blok, voor de box jumps. Vanuit stand spring je met twee benen tegelijk en eindig je in een squat. Zo simpel dat het klinkt, is het niet. Op het moment dat ik dit wil proberen, blokkeer ik spontaan. Met een aanloopje zou het nog wel lukken, maar vanuit stand? Dat is echt een ander verhaal.

Alles in mij zegt dat ik dat nooit zal halen en tegen het blok in plaats van op het blok zal eindigen. Danny heeft een oplossing: ik mag van een verhoging springen waardoor de hoogte vermindert. Ik spring en wat blijkt: ik heb ruim voldoende afstand over, dus kan makkelijk vanaf de grond op het blok springen. Ik ben overtuigd en probeer het. Wat gaaf het lukt!!

 

In crossfit draait het om de WOD

We nemen nog een aantal oefeningen door zoals de ring row: een oefening waarbij je schuin onder de ringen (jaja, die van vroeger van de gymles) hangt en jezelf optrekt terwijl je je lichaam zo strak als een plank houdt. Daarnaast de wall balls: een zware medicine bal boven een lijn op de muur gooiend en in squat weer opvangen. Oké, dit zijn dus de oefeningen. Nu dan de échte WOD.

Danny legt uit in welke volgorde we de oefeningen in tweetallen gaan doen en schrijft mee op een whiteboard. Elk tweetal moet samen voor elk onderdeel een bepaald aantal herhalingen doen. Hoe je die onderling verdeelt mag je zelf bepalen. Zijn alle oefeningen afgerond, dan wordt de tijd genoteerd. Ook nog een wedstrijdelement dus!

 

Kapot moe van crossfit

Er wordt afgeteld en we starten. We zijn nog niet op de helft van het aantal herhalingen als ik al kapot ben. Wat is dit zwaar! Diana kan door een blessure niet alle oefeningen volledig doen maar ook zij vind het, ondanks de aanpassingen die Danny biedt, echt pittig. Als we de WOD afgerond hebben, concluderen we dat we het allebei niet makkelijk vinden. Terug naar huis lopen wordt nog een hele uitdaging, we hebben nu al spierpijn. Crossfit…..echt voor bikkels!

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.