Of Maryvonne is gek geworden, of ze heeft een groot hart voor de wetenschap. Onze triathleet staat deze maand onder de koude douche om zo een steentje bij te dragen aan onderzoek. Koud douchen, op papier klinkt deze Cool Challenge al erg genoeg, maar hoe is het in de praktijk?

Brrrr…. de douche op de koudste stand en daar 90 seconden (ja ANDERHALVE minuut) onder staan.

Ik zag het al een paar keer voorbij komen op Facebook. De COOL challenge. Ik vind onderzoeken altijd wel interessant. Bij een laatste oproep dat ze nog steeds mensen nodig hadden, heb ik me aangemeld. En wat denk je…? Ik mag mee doen. 90 seconden koud afdouchen! Niet 30 seconden, 60 seconden of in de controle groep die lekker warm mag douchen…nee 90 seconden.

De COOL Challenge is een onderzoek naar het effect van een dagelijkse koude douche op je gezondheid.

Een warme douche is comfortabel, maar getrainde blootstelling aan de kou lijkt een gezonde werking te hebben op ons lichaam.

Mensen die regelmatig een koude douche nemen lijken daar veel voordeel van te hebben:

• Betere weerstand

• Betere doorbloeding

• Betere stemming

• Goed voor de huid

• Meer energie

Het Academisch Medisch Centrum (AMC) Amsterdam, Sportrusten en Quest willen weten of dat écht waar is. Dus dat gaan ze onderzoeken. Januari 2015 wordt de coolste maand van het jaar.

Op 1 januari 2015 beginnen 2000 vrijwilligers met de uitdaging om 30 dagen koud (af) te douchen.

Zij worden, door loting, verdeeld in 4 groepen:

– 500 vrijwilligers blijven gewoon warm douchen, zij vormen de controlegroep

– 500 vrijwilligers nemen dagelijks een koude douche van 30 seconden (eventueel na hun warme douche)

– 500 vrijwilligers nemen dagelijks een koude douche van 60 seconden (eventueel na hun warme douche) – 500 vrijwilligers nemen dagelijks een koude douche van 90 seconden (eventueel na hun warme douche)

Vóór de start van de studie en na afloop worden vrijwilligers gevraagd naar hun vitaliteit, energieniveau, productiviteit op het werk en ziekteverzyum.

De resultaten van het onderzoek worden geanalyseerd door onderzoekers van het AMC en worden gepubliceerd in een medisch tijdschrift en in de Quest..

Dus ik ben nu 3 dagen begonnen met deze Cool Challenge. Ik ga wel eens naar de sauna en dan moet je ook koud afdouchen om te zorgen dat je goed koelt, geen hoofdpijn krijgt enzo.

Nou..dit lijkt niet op de sauna hoor! De eerste dag heb ik gewoon warm gedouched en heb ik de douche op het einde op de koudste stand gezet. Bij mijn voeten begonnen en zo omhoog. Mijn hoofd heb ik nog maar even overgeslagen. Best koud! Maar achteraf warmde ik goed op. Zo’n gevoel dat je de hele dag buiten bent geweest en koud bent geworden. Als je dan een tijdje bij de verwarming zit gaat je hele lijf gloeien. Dat dus.

Dag twee heb ik de douche steeds wat kouder gezet tijdens het douchen en zo tot de koudste stand. Het lukte nog niet om er onder te blijven staan. Dus vooral mijn armen en benen hebben de COOL challenge gehad.

Dag drie heb ik de douche weer steeds wat kouder gezet. Nu ben ik er onder blijven staan. Al bibberend kwam ik er onder uit. Ik zit nu, na een half uur nog steeds te bibberen…en mijn handen zijn blauw. Of dat echt de bedoeling is…?

Zijn er vrouwen die ook meedoen met de COOL Challenge? Hoe ervaren jullie het?

2 Comments
  1. Mij bevalt het heel goed. Het kost me weinig moeite om eronder te blijven. Ik zet ook de douche steeds wat kouder. ik merk nu al verschil. Meer energie en al een kilo afgevallen. Ik zit trouwens ook in de 90 seconden groep.

  2. Ik wilde ook mee doen maar mocht uiteindelijk niet omdat ik geen baan heb momenteel. In de tussentijd was ik gefascineerd door Wim Hof en ben zelf op 20 december 2014 begonnen met koud douchen omdat ik het voor mijn gezondheid sowieso winst vind. Ben ook meteen met koud begonnen en net als Maryvonne rustig opbouwen door armen en benen, voorkant en rug, gezicht en mijn hoofd. In de daarop volgende dagen ging het snel en makkelijk en besloot ik het gewoon dagelijks te doen en ook na de ochtend douche het na het sporten te doen. Dus soms 2x op een dag of zelfs 3 x. Maar door koud douchen houd ik het kort. In de 1e week moest ik me ook inzepen en scheren. Wat ik dan deed was kraan uitzetten en dat geeft warmte na de koude douche, vervolgens weer afspelen en dat herhalen als dat nodig was.
    Wat opviel is dat na het sporten het makkelijker is dan in de vroege ochtend met koud douchen. Maar voor beide keren is altijd even dat enen moment lastig en als je focussed op je ademhaling dan went het snel.
    Ik heb geen bibberen ervaren met het douchen, ik ben altijd fris en warm na afloop. Ik douche ongeveer 1 a 2 minuten lang. Dat vind ik ook kostenbesparend en onnodig water verspilling. Ik had niet gedacht dat ik het zo zou voortzetten.

    Toen het 1 januari was kreeg ik opeens alsnog een mail van #coolchallenge, dat ik ingedeeld was in de 60 seconden groep. Nouja ik was al begonnen voor mezelf maar neem het er gewoon mee.

    Op 31 januari was ik nog in de sauna na 11 dagen koud douchen en wat mij al opviel is dat ik onder de koude kraan en dompelbad al makkelijker er onder ging en volhield. Het heeft bij mij zeker veel effect.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.