Ik zal het maar toegeven. Stikjaloers ben ik op ze. Sommige vrienden van me doen namelijk maar wat. Ze gaan lopen als ze er zin in hebben. Dan zien ze wel waar ze naartoe gaan, hoe veel kilometers ze pakken en hoe lang ze daar over gaan doen. Zo kan het zijn dat ze de ene keer 6 en de andere keer 16 kilometer lopen. Gewoon omdat ze daar zin in hebben.

Voor mij werkt dat helemaal anders. Want al laat ik op vakantie de teugels vieren, eenmaal thuis houd ik me al-tijd vast aan mijn schema. Zo ben ik een paar jaar geleden begonnen met lopen en zo doe ik dat nog steeds. Ik weet niet precies waarom, maar het geeft me vertrouwen. Toen ik begon met lopen was ik vooral heel erg bang dat ik het niet zou kunnen en zo’n schema bouwt dan lekker op. De eerste paar weken waren een eitje (want 1 minuut lopen en 1 minuut wandelen vond ik echt niets aan). Langzaam werd het natuurlijk wel elke training een beetje zwaarder. Zo lang ik maar deed wat er stond (en niet een paar weken vooruit keek in het schema) was er eigenlijk niets aan de hand.

Toen ik ging trainen voor mijn eerste halve marathon pakte ik er dus ook een schema bij. Helaas ging het daar mis, want ik had me (overmoedig als ik ben) in laten schrijven voor een wedstrijd die 6 weken later plaats zou vinden. Natuurlijk zijn er geen schema’s voor een halve marathon in 6 weken, want dat is gekkenwerk. Maar daar dacht ik toen niet over na. Het leek mij een goed idee om een standaard schema (van 12 weken) te nemen en daar dan halverwege in te stappen. Eerlijk is eerlijk, de trainingen gingen niet slecht. Na een paar weken kreeg ik wel last van mijn scheen. Maar ja, die wedstrijd was al over een paar weken. Volhouden dus, doen wat er in het schema staat en niet zeuren.

Die halve marathon was te gek, wat een overwinning op mezelf! Maar nu, bijna een jaar later, zit ik nog steeds met die scheen. Want van een overbelastingsblessure ben je niet zomaar af, blijkt. Elk schema dat ik sindsdien heb gepakt heb ik ook weer weg moeten leggen, want het is te snel en te veel. Dus nu loop ik sinds een paar weken op mijn eigen schema. Maximaal 20 minuten lopen en véél rust tussendoor. Tot nu toe lijkt dit te werken, dus hopelijk kan ik er in de toekomst wel weer een schema bij pakken. Tot die tijd ben ik dus extra jaloers op die mensen die op hun gevoel lopen en zich niet koste wat kost aan een schema vast willen houden.

Hoe doen jullie dat? Lopen jullie met een schema? En hoe kiezen jullie je schema uit?

Liefs,
Veerle

Hardlopen FuturumShop

1 Comment
  1. M.b.v. rennen met Evy ben ik de 5 km gaan lopen (2 a 3 keer in de week) en erna mee gaan doen met hardloopevenementen (de allereerste was 5 km voor KIKA). Dit schema van Evy heeft me heel goed gelopen en had er bewust voor gekozen het langzaam op te bouwen i.p.v. me in een keer kapot lopen en het vervolgens af te haken.

    Vervolgens ben ik zelf mijn rondjes telkens gaan uitbreiden; op het ‘tussenstuk’ er wat aanplakken en dan het eindstuk hetzelfde laten. Zo begon ik altijd hetzelfde met het eindstuk wat voor mij mentaal gezien het beste was; als ik eenmaal daar aan begon wist ik dat ik er bijna was.

    Op een gegeven moment zat ik aan de 10 km en heb ik meegedaan met evenementen van 7,5 en 10 km.
    Bij de 10 km zat ik op 1.62.50 (november 2014) en 1.60.27 (december 2014).
    In december ook meegedaan met de bruggenloop in Rotterdam, 15 km. Vier dagen voor start van dit evenement was de eerste keer dat ik zelf 12 km had gelopen en ik had het zwaar. Heel veel regen en wind en het was koud, echt afzien dus.
    Eenmaal aan de start van de 15 had ik het enorm koud, mijn vingers waren wit (slechte doorbloeding), maar na 3 km kreeg ik het warm en gedurende de loop dacht ik telkens: ‘oh nu komt het moment dat ik het echt mega zwaar ga krijgen’. Nou niet dus. Heb super lekker gelopen, en van begin tot einde vrijwel dezelfde snelheid aangehouden. Het zou de volgende keer alleen wat sneller mogen (1.40 was mijn tijd).

    In januari zelf ook nog 10 en 15 km gelopen en in februari had ik voor start van de 15km in mijn hoofd misschien wel meer te lopen… dus dat heb ik toen ook maar gedaan: 20 km! Er na had ik wel even een dipje hoor, die 20 km hakte er wel in.

    Dit jaar in de zomer meegedaan met twee runs van 10 km en dit keer, buiten verwachting, sneller gelopen: Ladies Run (57.07 netto) en de Kika run (56.00 bruto). Moet ik wel bij zeggen dat ik deze twee samen heb gelopen met mijn vriendin en we hebben elkaar echt goed geholpen; de eerste 4/5 kilometer liep ik voor en hield ik de snelheid hoog en vervolgens wisselden we en probeerde ik mijn vriendin bij te houden.

    Nu loop ik wisselende afstanden tussen de 5,5 en 20 km (20 km nog maar een keer voorgekomen sinds de zomer). Meestal loop ik 2 keer in de week, waarbij doordeweeks de kortere afstanden en in het weekend de lange afstanden.

    6 december doe ik mee met de halve marathon in Spijkenisse en de 13 december weer de bruggenloop in Rotterdam. Ik ben dus lekker bezig met het lopen =D.

    P.s. naast het hardlopen doe ik ook gemiddeld 2 a 3 keer in de week mee met bootcamp lessen; ik denk dat dit ook van positieve invloed is op mijn loopprestaties.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.