Op 1 januari begonnen wij met #31dagenfit. Een facebookactie waarbij we samen met andere sportende vrouwen ons best doen de eerste maand van het jaar sportief en actief door te komen.

Door op 1 januari je doel voor de maand januari in onze facebookgroep op te geven en gedurende de hele maand updates van het halen van je doel te plaatsen maak je kans op mooie prijzen, zoals een sporthorloge, een drinkflesjesbelt of een mooi sportboek. Je doel is persoonlijk en daardoor zijn er veel verschillende deelneemsters in de groep. Sommigen willen beginnen met hardlopen en na een maand een x aantal minuten aan één stuk wil kunnen, maar er is ook een ultraloopster die een enorm aantal kilometers wil maken in deze maand. Het gaat er niet om dat je doel groots is en dat je de beste van de groep bent, maar dat je doel voor jou haalbaar is en dat je actief bezig bent het te halen en het zo veel mogelijk aan ons laat zien. Dat is #31dagenfit.
En wow wat is het druk op Facebook, onze hele timeline is gedomineerd door mooie updates van sportende vrouwen. Dat #31dagenfit zo fantastisch zou zijn, hadden we echt niet kunnen bedenken toen we er mee begonnen. En niet alleen voor onze lezeressen is het een goede actie voor januari, ook wij zijn extra geïnspireerd.

 

Natuurlijke beweging

Wij zelf hebben ook doelen gekozen voor onze fit uitdaging. Rhodé wil 100 kilometer hardlopen, Amber wil 5 keer zwemmen in januari, dagelijks een halfuur op de Tacx en meedoen met de strandrace bij Egmond, Maryvonne gaat in januari naast haar gewone trainingen 3 keer per week corestability trainen, onze nieuwe blogger Berber wil acht uur slapen per nacht en ik zelf wil 31 uur bewegen tijdens deze maand. Mijn doel van 31 uur bewegen lijkt op het eerste niet zo veel en daardoor heel haalbaar te zijn. Een paar lange fietstochten en ik ben er al, toch? Maar dat is niet mijn doel. Ik heb gekozen voor 31 uur bewegen omdat er 31 dagen in januari zitten. Ik wil in deze maand elke dag actief zijn, de buitenlucht in gaan en er voor kiezen bewust te bewegen.
In het boek wat ik las over de Bluezones – dat zijn gebieden op aarde waar mensen in goede gezondheid opvallend ouder worden dan de rest van de wereld – las ik over natuurlijke beweging. Dat is het bewegen wat je gedurende de dag doet. Hier in het westen bewegen we niet zo veel meer, alles is geautomatiseerd en we zitten het grootste deel van de dag. In de Bluezone in Costa Rica hebben ze geen eens stroom en doen ze alles zelf. En in de Bluezone in Italië wandelen zelfs de oudjes nog 8 kilometer per dag. Veel van hen zijn fitter dan dertigers bij ons.

Energie door beweging

Ik wandel deze januarimaand langer met mijn hond en ga in plaats van met de auto lopend naar het huis van mijn broer wat drie kilometer verderop ligt. Ik pak naast de trainingen die ik geef wat vaker mijn loopschoenen, ga op mijn fiets de bossen in én houd keurig bij hoeveel ik per dag bewust beweeg. Ik heb in de eerste 12 dagen van de maand al 20 kilometer gewandeld, 20 kilometer gefietst op mijn mountainbike en bijna 50 kilometer gerend. Dus op dit moment is mijn#31dagenfit een succes. Ik ben blij dat ik er aan begonnen ben.
Wat er met me gebeurd is bijzonder. Zoals ik een tijdje terug al schreef heb ik in de winter last van weinig energie, ben ik geneigd me somber te voelen én heb ik ook nog eens enorm veel last van mijn longen doordat het winter weer en alle verkouden mensen om me heem mijn astma verergeren. En de afgelopen 12 dagen voelde ik me anders dan ik normaal gesproken in januari zou doen. Ik heb energie, ik ben vrolijk en zit goed in mijn lijf. Ik kan me beter concentreren op mijn werk en geniet van het uurtje wat ik voor mezelf neem. De structuur die het me geeft vind ik ook fijn. Ik weet dat ik elke dag – naast mijn werk en leven – een moment moet kiezen waarop ik ga bewegen en ik probeer dat zoveel mogelijk gedurende de dag te doen. Hierdoor heb ik een hele duidelijke pauze in mijn dag en deel ik de dag in twee: het werk dat ik voor mijn pauze af wil hebben en het werk wat ik erna kan doen. En doordat er net wat meer druk in mijn werkdag zit, gebruik ik hem beter. Maar het fijnste effect van mijn #31dagenfit is toch wel dat ik vrijer ben in mijn sport. Want hoewel ik echt sport voor mijn plezier en niet om een strak lijf te hebben of om af te vallen, heb ik vaak wel dat ik vind dat ik moet sporten omdat ik te weinig bewogen heb. Dan ga ik trainen omdat het moet en niet omdat ik mijn sport zo leuk vind. Ik vind dat zonde, want ik loop dan lang zo lekker niet. Nu ik overdag meer bewust beweeg is mijn trainingsrondje de bonus, de kers op de taart, dat wat ik doe omdat ik het wil.

 

Te druk voor sport

Elke dag een uur bewegen, wandelen, fietsen, zwemmen of hardlopen. Het klinkt makkelijker dan het is. Mijn uitdaging is niet helemaal vlekkeloos verlopen, want ondanks dat ik me er beter door voel en er echt van geniet, moet ik ook mijn best doen. Ik heb niet elke dag een uur bewogen. Op woensdag, donderdag en vrijdag ging dat helemaal de mist in. Ik had een etentje en kreeg 15 mensen over de vloer. Ik moest boodschappen doen, dingen halen bij mijn vaste adresjes. Bestek lenen bij mijn broer, glazen kopen een tafelkleed van drie meter lang maken en natuurlijk koken.
Ik wilde mijn gasten een zo authentiek mogelijke maaltijd voor zetten en heb daarom twee dagen in de keuken gestaan. Daarnaast heb ik – omdat mijn huis niet zo groot is en ik extra tafels nodig had – met meubels gesjouwd. En naast die activiteiten had ik ook nog mijn werk: het schrijven van artikelen en het verzorgen van online marketing campagnes voor bedrijven en merken. Je begrijpt dat dat uur per dag even naar de achtergrond verschoof. Dat ik in die dagen net wat minder gesport heb. Maar ik heb wel alles wandelend gedaan en uren in de keuken gestaan. En daardoor heb ik bewogen zoals ze in de Bluezones doen en tel ik deze dagen gewoon mee.

Vandaag heb ik weer een drukke dag, ik moet veel doen voor mijn bedrijf en nog even langs een opdrachtgever om foto’s te maken voor een advertentie. Het waait hard en de lucht is grauw. Toch ga ik zo een stuk lopen met mijn hond en genieten van het moment wat ik mezelf gun. Wat ga jij doen vandaag om net even meer te bewegen? Nam je de lift of de trap?

Liefs Rose

Oh en neem even een kijkje in de facebookgroep en laat je inspireren door alle verhalen, het werkt echt!

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.