Snelle loper Rhodé kreeg een blessure. Ze moest noodgedwongen anders gaan trainen. Erg vervelend, zo dacht ze, maar in werkelijkheid vond ze meer dan alleen een sterker lichaam. Krachttraining gaf haar een nieuwe trainingsdiscipline. 

De meeste van jullie kennen mij als hardloper. Ik ren, ik maak lange en soms kortere rondjes, ik doe mee aan wedstrijdjes en kon soms ook nog eens best snel lopen. Heel lang is hardlopen ook de sport geweest waarmee ik mij altijd identificeerde. Als mensen mij vroegen of ik sport en wat ik dan voor een sport deed zei ik hardlopen en ik fiets er af en toe nog wat bij, zwem, etc. Hardlopen was mijn hoofdsport. Ik trainde daarbij voor steeds iets langere afstanden. Een halve marathon afstand is mooi en een hele marathon staat hoog op mijn bucket list. Toch als mensen nu aan mijn vragen wat voor een sport ik doe is mijn antwoord krachttraining en ik loop, fiets, zwem er af en toe bij.

In het afgelopen half jaar ben ik tegen een flinke blessure aangelopen wat ontstond uit mijn hypermobiliteit. De oplossing was krachttraining. Ik kwam weer voor het eerst sinds jaren in de sportschool terecht en ook al was ik daar nogal huiverig voor en schreeuwde ik altijd “dat fitness echt NIET mijn ding is” inmiddels kijk ik daar heel anders naar. En het verschil is met name gekomen door gericht in de sportschool te gaan trainen.

Het begon bij de fysio. In opdracht van hem ging ik de sportschool in en gericht met mijn been en knie spieren aan de slag. Daar merkte ik al snel en steeds meer verbetering. Als onderdeel van mijn warming up heb ik de afgelopen drie weken lunges gedaan waarbij ik eerst mijn knie optil en licht naar mijn borst trek, vervolgens stap ik ver uit en als ik met mijn rug recht naar beneden zak strek ik mijn armen omhoog. Dit is een goede oefening voor balans, aanspannen core en rekken en strekken van je spieren. Een andere variatie op de lunge die ik nu doe is met een barbell in mijn nek. Ik stap dan naar voren uit met een hoge kniehef, zak in de lunge positie en kom vervolgens terug maar zonder mijn voet eerst neer te zetten stap ik gelijk weer naar achter en zak daar in de lunge positie. Dan weer naar voren, etc. Deze oefening voel je met name in het been wat blijft staan en vraagt ook behoorlijk wat kracht en coördinatie van je core.

Samen met Rose deed ik daarbij nog wat extra oefeningen voor mijn lijf en ook dat merkte ik wel. Maar nu ik sinds een aantal weken met een specifiek programma aan de slag ben gegaan en standaard drie of meer keer in de week in de sportschool sta, merk ik pas echt wat krachttraining met mijn lijf doet. Ik voel mijn lichaam elke week veranderen, iets strakker worden, iets gespierder worden en iets sterker worden. Dit is een gaaf proces om mee te maken en het idee dat ik wel wat te zeggen heb over hoe mijn lijf eruit ziet binnen de mogelijkheden van mijn lijf maakt mij super gemotiveerd.

Natuurlijk is een verandering van lijf altijd een combinatie van wat doe je ermee en wat stop je erin. Dus ook op voedsel gebied word ik begeleid en leer ik wat mijn lichaam nodig heeft en ook: wat niet. Ik leer bewust te kijken naar wat ik in mijn lijf stop. Dat betekent nog steeds wel dagelijks een chocolaatje hoor, alleen even geen halve repen meer. Ik weet nog niet waar dit proces mij gaat brengen. Ik verwacht niet bij een sixpack 😉 maar ik verwacht wel dat deze nieuwe uitdaging mij dichter bij mijn eigen lijf gaat brengen. Want ik en mijn lijf zijn iets aan het opbouwen en iets moois aan het neerzetten. Het gaat nog een lang proces worden maar voorlopig als mensen vragen aan mij wat voor een sport ik doe is mijn antwoord krachttraining maar ik loop er nog steeds wekelijks wel bij. En volgens Rose leg ik nu de basis voor nog hogere loopsnelheden. We gaan het zien..

Tot snel in de sportschool!

Liefs Rhodé

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.