100 dagen sportrusten, beter sporten door anders adem te halen, dat is wat Myra nu al een paar weken doet. Wij vroegen haar om over dat sportrusten te bloggen. Maare, is het nog wel zo rustig?

Vanmorgen moest ik weer: hardlopen in D3 tempo. Het snelste tempo in mijn sportrusten schema. En dat betekent voor mij dus echt: hard lopen. Een deel van de sportrusters geeft aan dat ze met dit schema langzamer lopen dan ze gewend waren. Een ander deel meldt juist dat ze veel sneller moeten gaan. Je raadt het al: ik behoor tot die laatste groep. Maar dat er twee groepen waren, daar kwam ik dus pas achter toen ik zelf met het schema aan de gang was.

Jawel, stiekem had ik gehoopt met dit schema alleen maar relaxed en op mijn gemak 4x per week korte stukjes te lopen. Want – ook weer stiekem – eigenlijk ben ik een beetje een luie loper. Voor mij bestaat er niet veel fijners dan een beetje hobbelend door de polder gaan. Op mijn tandvlees loop ik liever niet. Maar nu kom ik dus enigszins bedrogen uit, 2x per week loop ik de benen en de longen uit mijn lijf om aan de juiste hartslag te komen. Onderweg verzucht ik inwendig dat ik dit echt niet leuk vind. Ik wil de tijd hebben om lekker om mij heen te kijken tijdens het lopen, maar daar kom ik op deze manier niet aan toe. Al mijn aandacht gaat naar mijn benen, die sneller lijken te moeten dan ze aankunnen.

En toch… Steeds als ik zo’n snel rondje erop heb zitten, uitgehijgd en gedoucht ben, voel ik mij voldaan. Ik heb het toch maar weer geflikt, ik blijk sneller te kunnen lopen dan ik altijd had gedacht. En dat voelt best lekker. Ja, ik wacht nog op de dag dat dit tempo als meer vanzelfsprekend aanvoelt. Maar in afwachting daarvan ben ik best trots dat ik, terwijl ik de 50 al gepasseerd ben en ‘men’ zegt dat je bij het stijgen van de leeftijd in snelheid achteruit gaat, mijn tijden nog kan verbeteren. Dat is dan direct te reden dat ik er voor kies om die snelle trainingen erin te houden.

Wel vroeg ik mij af hoe die hoge tempolopen (naast die twee D3 trainingen, loop ik er nog een in D2, ook snel voor mijn doen) zich verhouden tot het ‘rust’ gedeelte waaraan het programma zijn naam ontleent. Die vraag heb ik gesteld in de virtuele koffiehoek op Sportrusten.nl, een plek waar je alle vragen kunt stellen over het programma hebt. Antwoord: je herstel vindt plaats doordat je een keer per week gaat vogels kijken (lopen in rustig tempo, zonder op je hartslag te letten), door de ademhalingsoefeningen voor en na iedere loop (en soms ook tijdens) en voor het slapen gaan. Daarmee verlaag je je hartslag en zul je dus ook sneller hersteld zijn. Als de hoge tempo’s niet lekker voelen, kun je ook in lager tempo (op lagere hartslag) trainen. Alleen zullen je eindtijden dan natuurlijk ook lager zijn.

Overigens wordt er bij Sportrusten gezegd dat je 36 uur na je training pas goed kunt bepalen of je hersteld bent. Omdat je kort na het lopen nog helemaal hyper bent door een verhoogde hartslag, zul je vermoeidheid niet opmerken. Als je na die 36 uur fit en fris bent, heb je het goed gedaan.

En hoe zit het dan met mijn herstel? Het rondje vogels kijken blijft vooralsnog mijn favoriete training dus daartoe hoeft niemand mij te dwingen. Daarnaast doe ik doe braaf mijn ademhalingsoefeningen, en wat blijkt? Zelfs na die snelle trainingsrondjes ben ik niet afgepeigerd (ook niet na die 36 uur), dus er zal wel iets van waarheid in deze theorie zitten.

Overigens heb ik die 5 kilometer in D3 tempo van vandaag nog niet gedaan. En eerlijk gezegd weet ik ook niet of ik die nog ga doen. Door een stom ongelukje heb ik een brandwond op mijn onderarm die is opengegaan. Niet alleen mag ik daardoor niet zwemmen, maar ik moet ook uitkijken dat ik niet teveel kracht uitoefen op die arm.

Zeker, ik ga vandaag nog hardlopen en dat zal ook zonder meer 5 kilometer worden. Maar ik ben bang dat ik mijn armen te veel ga gebruiken als ik zo snel moet lopen. Of probeer ik nu een excuus te vinden om er nog een extra rustige training in te lassen? Sport-rusten, dus.

Liefs,
Myra
Hardloopaanbiedingen.nl | Dé online hardloopspecialist

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.