In oktober gaat het weer gebeuren… mijn tweede halve marathon. Ik heb nog twee en een halve maand de tijd om me voor te bereiden en mijn nieuwe trainingsschema is net ingegaan. De komende maanden bestaan weer uit hardlooptraining voor de halve marathon.

 

De vorige keer had ik zelf een schema samengesteld met een website, maar ik merkte dat ik het erg lastig vond om aan de bepalende snelheden te komen en daarnaast bleek de stap van 16 km naar 21 km toch iets te groot. Daarom en omdat ik ook nog de komende maanden op vakantie ga en dat enige flexibiliteit vereist op het gebied van hardlopen heb ik nu een schema op maat laten maken. Ik ben namelijk wel zo’n typetje dat liever duidelijke kaders mee krijgt dan richtlijnen want richtlijnen zijn me te vrijblijvend als het op trainen voor een doel aankomt. En met dit schema heb ik kaders en wel in de vorm van hartslagzones en interval minuten.

 

In mijn huidige schema zijn naast de gewone duurtrainingen ook sprintblokjes en piramide trainingen verwerkt. En ik moet eerlijk zeggen dat het echt niet mijn favoriete onderdelen uit het schema zijn. Ik ben geen goede sprinter en ik word niet vrolijk van dat korte intensieve werk. Ik kan best hard rennen maar bij interval trainingen heb ik het echt zwaar. En helemaal in mijn uppie vind ik het voltooien van zo’n training onwijs lastig. Dus mijn eerste interval training van dit schema vond plaats onder begeleiding van mijn vriend op de fiets en voor de tweede stond Rose mij bij.

 

In mijn schema staat er een piramide training gepland van 1 tot 5min. Daarbij loop je in een basis tempo en doe je de intervallen in een hoger tempo. De eerste interval duurt een minuut, de tweede twee en de derde drie. Daar tussen in zitten rustblokjes in het basistempo van een minuut. De snelle blokjes gaan door tot en met vijf minuten en daarna bouw je weer af. Dus loop je vier, rust, drie, rust, twee en zo verder. Omdat ik er tegenop zie en weet dat Rose met de Stoere vrouwen hardloopgroep graag intervallen doet, vraag ik haar om hulp. Ik hoop dat ze mijn training in de groep wil doen en dat ik zo mee kan lopen en toch mijn schema kan volgen.

Rose vond het een goed idee, vooral omdat ze zelf even niet kan lopen. Dus op donderdagavond neem ik de meiden van de stoere vrouwen hardloopgroep van de Run2Day mee naar de overkant van de IJssel. Daar zit Rose in alle rust te wachten op een bankje. Ik durf van te voren niet heel hard te roepen dat we gaan intervallen en dat ze met mijn schema mee trainen dus laat ik dat even achterwege. Eerlijk gezegd zie ik zelf ook echt wel tegen de training op en hoef ik de vrouwen niet onnodig ongerust te maken. Ik had het me waarschijnlijk zonder de stok van de groep achter de deur echt wel wat makkelijker gemaakt. Maar nu ik er ben, met de groep, in het park en met Rose op de fiets weet ik het: er gaat gerend worden.

 

We beginnen met 1 minuut inlopen dan 1 minuut versnellen en weer 1 minuut rustig. Dat gaat nog goed maar bij de 5 minuten rennen krijg ik het echt zwaar. Rose komt naast mij fietsen en wijst mij op mijn ademhaling en techniek. Ze vertelt me mijn core aan te spannen en de beweging van mijn armen beter te doen. Door haar tips ga ik spontaan harder lopen, maar tegelijkertijd ga ik nog net zo goed kapot. Al helpt de focus op techniek wel en het gepraat van Rose ook. De laatste minuut telt ze af.

 

Even afzakken of rustiger rennen kan niet. Ook al heb ik het zwaar weet ik dat dit wel goed is. Juist door de groep om mij heen en door Rose die mij coacht, ren ik door en als ik eenmaal de tweede keer 4 minuten heb gehad word het ook nog echt makkelijker. De laatste minuut voel ik mij sterk en krachtig en ben ik bijna teleurgesteld dat het voorbij is. En de groep? De hardloopvrouwen zijn rood aangelopen, bezweet en hebben afgezien, maar ze zijn voldaan, net als ik.

Op naar de volgende interval training dan mag ik 5x 4,5min rennen met 2 minuten rust en ik denk dat ik die zelfstandig ga doen…. Maar dan wel met behulp van een gadget die piept, trilt of praat als ik van tempo moet wisselen.

 

Liefs Rhodé

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.